Szerző: Barna Eszter Megjelent: 4 hónapja

A vezető legyen egyszerre főnök, mentor és coach

Belső coachok a szervezetben? Elsőre furcsán hangzik, hogy saját kollégáinál próbáljon meg támogatást keresni munkahelyi problémáira, elakadásaira esetleg személyes konfliktusaira? Pedig a dolog nem lehetetlen, hiszen a belső coach maga is ismeri a szervezetet, a belső dinamikákat, kultúrát, ugyanakkor egy jól kialakított coach poolban nem a közvetlen főnökkel kell a gondjainkat megosztani. Ráadásul a coaching etika itt is érvényes, vagyis a beszélgetés bizalmas.

A Magyar Telekomnál másfél éves folyamat eredményeként hoztak létre egy tízfős coach poolt, akik a vállalat legjobban teljesítő top 5%-át és a középvezetőket támogatják a jövőben. Ez pedig hozzájárulhat a legtehetségesebb, vezetői utánpótlás szempontjából legfontosabb munkavállalók jóllétéhez, és ezen keresztül a szervezet eredményességéhez.

A coaching ismert és alkalmazott képzési forma volt eddig is a Magyar Telekomban, elsősorban vezetők számára. A cégeknek egyre inkább a dolgozók folyamatos képzésére és fejlesztésére kell helyezniük a hangsúlyt, ezen belül is a személyes felelősség az önfejlesztésben, és a peer to peer fejlesztés került előtérbe, melynek elősegítésére a coachingot alkalmas eszköznek tartották. Szerették volna kiterjeszteni az eddig csak a vezetők számára elérhető fejlesztési formát, hogy szélesebb rétegek élhessenek vele. Ezért döntöttek a belső coach pool kialakítása mellett. Sok olyan tudás van a szervezetben, amit jó belül hasznosítani, mondta Girhiny Ilona, a Telekom HR fejlesztési menedzsere.

A coach képzést középvezetőknek hirdették meg, akiknek a vezetői munkáját is segítheti a coaching szemlélet mélyebb elsajátítása, ugyanakkor találkoztak már vele saját fejlesztésük során. Kiválasztásukkor fontos volt, hogy mennyire motiváltak, nyitottak egy ilyen fejlesztésre, mennyire elfogadottak a szervezetben, milyen személyiségek. Utóbbit AC-vel mérték meg a jelentkezők kiválasztásakor. Cél volt, hogy minél több üzletágat lefedjenek, és így a kollégák az övéktől eltérő területről érkező coach-hoz tudjanak majd elmenni.

Bóka László, a Vezetékes hálózati terület ágazatvezetője azért jelentkezett a képzésre, mert már vett részt coachingon, ügyfélként, ami neki sokat segített abban, amiben fejlődni, változtatni akart. Valamint úgy érezte, hogy vezetői munkájában is jól tudja majd hasznosítani. Azt pedig, hogy többek számára elérhető lesz a szervezeten belül, emberileg is fontos előrelépésnek tartja. A képzés a nyár elején fejeződött be, de eddig akikkel dolgozott, azoktól azt a visszajelzést kapta, hogy örültek, hogy el tudták egyáltalán mondani azokat a munkájukat érintő emberi problémáikat, amiket eddig nem tudtak másokkal megosztani.

A vezető egyszerre főnök, mentor és coach kellene hogy legyen

A coachképzést Tegyi Enikő PCC és Szabó Gabi MCC coachok tartották, maguk fejlesztette komplex módszertannal, melyben a brief és a cselekvésorintált coaching erősségeit kombinálták. Mindketten régen dolgoznak együtt vezetőkkel, coach szerep tréningeket is tartanak. Tapasztalatuk szerint egyre nagyobb az igény erre a készségkészletre és kultúrára. A gyorsan változó világban és elvárások mellett a vezetőnek egyszerre több szerepet kell betölteniük. Egyszerre kell irányító szerepben döntéseket hozniuk, mentorként viselkedni, amikor tanítanak másokat, valamint coach szemléletű vezetőként megnyilvánulni, amikor probléma van a csapatban, esetleg a tagjai valami miatt nem tudnak egymással együtt dolgozni. Ezekre a helyzetekre is reagálniuk kell a vezetőknek, lehetőleg fejlesztő módon, segíteni az érintetteknek, hogy ők maguk találják meg a megoldást a felmerült problémára, mondta Szabó Gabi.

Ehhez azonban szükséges a vezető részéről empátia, visszahúzódás, jó kérdések feltétele mellett a másiknak teret adó magatartás, reflexió, hangsúlyozta Tegyi Enikő. Ezek a készségek minden vezető esetében fontosak kellene, hogy legyenek. Ha azonban kiépül egy szervezetben egy belső coach pool, egy kiképzett mag, akik ezt a kultúrát, ezeket a készségeket tudják a cégen belül nagyon erőteljesen képviselni, akkor ez a szervezet számára fontos kultúrafejlesztő eszköz is lehet egyben.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
2. oldal - Állandó tanulás, fejlesztés a jövő
Follow hrportal_hu on Twitter

A saját tüzet kell meggyújtani - a jó motiválás szárnyalásra késztet

Hogyan tudjuk a motivációt a teljesítmény javítására és a boldogság növelésére használni? - erre a kérdésre adott választ Carole Gaskell brit coach, több nagy sikerű könyv szerzője, a Coaching Határok Nélkül (CHN) című programsorozat 7. évadának első előadója. tovább..

További cikkek
8+1 tipp az utolsó ajándékvásárlási rohamban

Meghitt együttlét, vidám beszélgetések vagy a rengeteg kiadás? Sokaknak inkább az utóbbi jut eszébe a karácsonyról egy felmérés szerint. Hogyan... Teljes cikk

A Ryanair pilótáinak sztrájkjához az olasz légiforgalmi szektor majdnem egésze csatlakozik

Nem tántorodtak el a Ryanair légitársaság olaszországi pilótái a péntekre meghirdetett munkabeszüntetéstől, amelyhez az Alitalia és a Vueling... Teljes cikk

Már csak egy napot kell várni a magyarországi robotolimpia bejelentéséig

Magyarország rendezheti meg a World Robot Olympiad robotprogramozási Világdöntőt 2019-ben. Ez egy nemzetközi oktatási program, amely azzal a céllal... Teljes cikk

Rossz hír a diákoknak: nagyon rövid lesz a téli szünet

Az idei téli szünet december 23-án kezdődik és mindössze 4 munkanap esik bele - írja az eduline.hu oldal. Teljes cikk

Négy évtizedes mélyponton a brit munkanélküliség, de csökkennek a reálbérek

Több mint négy évtizede nem mért mélypontra süllyedt a munkanélküliség Nagy-Britanniában, de ezzel egy időben folytatódott a reálbérek... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár