Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 4 éve

A vezető legyen egyszerre főnök, mentor és coach

Belső coachok a szervezetben? Elsőre furcsán hangzik, hogy saját kollégáinál próbáljon meg támogatást keresni munkahelyi problémáira, elakadásaira esetleg személyes konfliktusaira? Pedig a dolog nem lehetetlen, hiszen a belső coach maga is ismeri a szervezetet, a belső dinamikákat, kultúrát, ugyanakkor egy jól kialakított coach poolban nem a közvetlen főnökkel kell a gondjainkat megosztani. Ráadásul a coaching etika itt is érvényes, vagyis a beszélgetés bizalmas.

A Magyar Telekomnál másfél éves folyamat eredményeként hoztak létre egy tízfős coach poolt, akik a vállalat legjobban teljesítő top 5%-át és a középvezetőket támogatják a jövőben. Ez pedig hozzájárulhat a legtehetségesebb, vezetői utánpótlás szempontjából legfontosabb munkavállalók jóllétéhez, és ezen keresztül a szervezet eredményességéhez.

A coaching ismert és alkalmazott képzési forma volt eddig is a Magyar Telekomban, elsősorban vezetők számára. A cégeknek egyre inkább a dolgozók folyamatos képzésére és fejlesztésére kell helyezniük a hangsúlyt, ezen belül is a személyes felelősség az önfejlesztésben, és a peer to peer fejlesztés került előtérbe, melynek elősegítésére a coachingot alkalmas eszköznek tartották. Szerették volna kiterjeszteni az eddig csak a vezetők számára elérhető fejlesztési formát, hogy szélesebb rétegek élhessenek vele. Ezért döntöttek a belső coach pool kialakítása mellett. Sok olyan tudás van a szervezetben, amit jó belül hasznosítani, mondta Girhiny Ilona, a Telekom HR fejlesztési menedzsere.

A coach képzést középvezetőknek hirdették meg, akiknek a vezetői munkáját is segítheti a coaching szemlélet mélyebb elsajátítása, ugyanakkor találkoztak már vele saját fejlesztésük során. Kiválasztásukkor fontos volt, hogy mennyire motiváltak, nyitottak egy ilyen fejlesztésre, mennyire elfogadottak a szervezetben, milyen személyiségek. Utóbbit AC-vel mérték meg a jelentkezők kiválasztásakor. Cél volt, hogy minél több üzletágat lefedjenek, és így a kollégák az övéktől eltérő területről érkező coach-hoz tudjanak majd elmenni.

Bóka László, a Vezetékes hálózati terület ágazatvezetője azért jelentkezett a képzésre, mert már vett részt coachingon, ügyfélként, ami neki sokat segített abban, amiben fejlődni, változtatni akart. Valamint úgy érezte, hogy vezetői munkájában is jól tudja majd hasznosítani. Azt pedig, hogy többek számára elérhető lesz a szervezeten belül, emberileg is fontos előrelépésnek tartja. A képzés a nyár elején fejeződött be, de eddig akikkel dolgozott, azoktól azt a visszajelzést kapta, hogy örültek, hogy el tudták egyáltalán mondani azokat a munkájukat érintő emberi problémáikat, amiket eddig nem tudtak másokkal megosztani.

A vezető egyszerre főnök, mentor és coach kellene hogy legyen

A coachképzést Tegyi Enikő PCC és Szabó Gabi MCC coachok tartották, maguk fejlesztette komplex módszertannal, melyben a brief és a cselekvésorintált coaching erősségeit kombinálták. Mindketten régen dolgoznak együtt vezetőkkel, coach szerep tréningeket is tartanak. Tapasztalatuk szerint egyre nagyobb az igény erre a készségkészletre és kultúrára. A gyorsan változó világban és elvárások mellett a vezetőnek egyszerre több szerepet kell betölteniük. Egyszerre kell irányító szerepben döntéseket hozniuk, mentorként viselkedni, amikor tanítanak másokat, valamint coach szemléletű vezetőként megnyilvánulni, amikor probléma van a csapatban, esetleg a tagjai valami miatt nem tudnak egymással együtt dolgozni. Ezekre a helyzetekre is reagálniuk kell a vezetőknek, lehetőleg fejlesztő módon, segíteni az érintetteknek, hogy ők maguk találják meg a megoldást a felmerült problémára, mondta Szabó Gabi.

Ehhez azonban szükséges a vezető részéről empátia, visszahúzódás, jó kérdések feltétele mellett a másiknak teret adó magatartás, reflexió, hangsúlyozta Tegyi Enikő. Ezek a készségek minden vezető esetében fontosak kellene, hogy legyenek. Ha azonban kiépül egy szervezetben egy belső coach pool, egy kiképzett mag, akik ezt a kultúrát, ezeket a készségeket tudják a cégen belül nagyon erőteljesen képviselni, akkor ez a szervezet számára fontos kultúrafejlesztő eszköz is lehet egyben.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A vezető legyen egyszerre főnök, mentor és coach
2. oldal - Állandó tanulás, fejlesztés a jövő
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.03.302 Napos Agilis Képzés HR szakembereknek, élő videokonferenciás A képzés elsősorban toborzással, talent managementtel és képzéssel foglalkozó, agilis átalakulást segítő HR szakembereknek szól, akik szeretnék megérteni, mi az üzleti és IT területek elvárása az agilis transzformáció során. Bemutatjuk, hogyan tudnának hatékony támogatói és partnerei lenni az agilis átalakulásban részt vevő csapatoknak, és hogyan tudják megtalálni a szervezethez leginkább illő, megfelelő kompetenciákkal bíró agilis jelölteket. Részletek Jegyek
  • 2021.04.01A sikeres interjúztatás Képzésünk fő célja, hogy a résztvevők képesek legyenek a szervezetükhöz legjobban illeszkedő, a munkakörben legjobban teljesítő munkatárs kiválasztására. A képzési napon szó lesz -az interjú felépítéséről, -szituációs gyakorlatról, -az információk rögzítéséről, -döntéshozatali csapdákról, -továbbá a kiválasztás további eszközeiről sablonokkal színesítve. Lehetőséget adunk továbbá a saját területüket érintő kérdések átbeszélésére is. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Újévi fogadalmak előtt

Mindenki arról ír és beszél, hogy ebben az évben az elfogadást és az elengedést tanuljuk meg, de vegyük észre, hogy ezeket a magas... Teljes cikk

Így válj HR szakmai vezetőből HR üzleti vezetővé

„Üzleti vezetők vagyunk, akik történetesen a HR-ben dolgoznak” - írta Enrique Rubio, a top 100 HR influencerek egyike. Martin Gyöngyvér... Teljes cikk

Mit ad a transzformációs coaching?

Pozsik Darinka a Coaching Határok Nélkül bloggere jelenti a világ legnagyobb online coach képzési fórumáról (WBEC) Marcia Reynolds előadásáról. Teljes cikk