kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Cafeteria: az öt leggyakoribb hiba, amit kerüljünk el

Közeleg az év vége, a cégvezetők és a HR-esek elkezdik előkészíteni a vállalat jövő évi cafeteria rendszerét. Mivel nincs két egyforma szisztéma, ahány cég, ahány HR-es, annyi modellt, adminisztrációt alkalmaznak. Ebből viszont számos téves gyakorlat, hiányosság ered. Íme azok a gyakori hibák, amelyekből problémák adódhatnak egy adóellenőrzés során.

images

A cafeteria adminisztrációja, az adatok nyilvántartásának módja, az adóbevallás rendje rejtik megítélésem szerint a legtöbb adókockázati csapdát - kezdi szakértőnk. A leggyakoribb hibák csak részben köthetőek a cafeteriához, többségük akkor is problémát jelent, ha attól függetlenül "csak" béren kívüli juttatást ad a munkáltató. A legsúlyosabb következményekkel akkor kell szembenéznünk, ha a juttatás adójogi megítélése a hiba vagy hiányosság miatt átalakul, vagy a nem megfelelő időszakra történő adóbevallásnak lesz szankciója.

Vegyük sorra időrendben a hibaforrásokat!


1. Szabályozási problémák



A cafeteria szabályzat két legérzékenyebb pontja a jogosultsági kérdések és a keretek kialakítása. Mindkettő megkívánja az egyenlő bánásmód elvének betartását. A munkáltatók előszeretettel differenciálnak a munkavállalói csoportok között, illetve alkalmaznak különböző szankciókat, ami nem baj, feltéve, hogy nem sértik a fenti szabályt. Sajnos ez nem mindig teljesül.

Az önkéntes pénztárak vonatkozásában pedig további kritériumoknak kell megfelelnünk. Szabálytalan, ha kizárunk dolgozót a cafeteriából, kivéve, ha önszántából mond le róla, ha nem tartjuk be az egységességi szabályt az elérhető juttatási mérték szempontjából, vagy ha a munkáltató választ pénztárat a dolgozók helyett.

A szabályzat a 2012-es évben kiemelkedő szerepet kapott az egyes meghatározott juttatások adójogi minősítése szempontjából. Erre a kérdésre az utalványok kapcsán az 5. pontban még visszatérek.


2. Hiányos vagy hibás nyilatkozati dokumentáció



A különböző juttatásokhoz eltérő dokumentumok szükségesek, és ezek tartalmilag is mást kívánnak. Ezek közül, annak ellenére, hogy nem új keletű a szabályozása, még mindig sok munkáltató elhanyagolja az önkéntes pénztári tagdíj-hozzájáruláshoz szükséges dolgozói nyilatkozatot. A nyilatkozat hiánya pedig sokba kerülhet, mivel ez az egyik olyan eset, ami átminősíti a béren kívüli juttatást összevonandó jövedelemmé.


3. A jövedelem keletkezésének és az adóbevallásnak a viszonya



Az Szja törvény pontosan meghatározza a juttatások esetében a jövedelem keletkezésének időpontját, és ennek függvényében az adóbevallás rendjét. Sok munkáltató viszont még mindig ragaszkodik a régi beidegződéshez, miszerint a munkabérrel együtt ---- ami jellemzően a tárgyhót követő hónap első napjaira esik ---- adja ki a juttatásokat is. Ez önmagában nem hibás, csakhogy az adóbevallásban is a munkabér vonatkozási hónapjában szerepeltetik a juttatásokat, ami egy hónap elcsúszást jelent. Hasonló problémát vet fel, ha a korábban kiadni vélt és leadózott juttatásról kiderül, hogy a dolgozó mégsem kapta meg, vagy visszaadja. Az utólagos módosításokat nem vezethetjük át a későbbi adóbevalláson, önrevízió szükséges. Januártól azért is kell fokozottan figyelnünk a helyes analitikára, mivel többféle törvényi korláttal kell számolnunk.


4. Jogviszony problémák



Gyakori kérdés, különösen kisebb vállalkozások tulajdonosi körénél, illetve a nagyobbak menedzsmentjénél, hogy ki milyen jogviszonyban van a céggel. A munkaviszonytól eltérő kapcsolat kizáró tényező az önkéntes pénztári tagdíj-hozzájárulás esetén. A személyes közreműködésről pedig ---- ami a többi béren kívüli juttatás esetén elegendő ---- sokszor nem megfelelő a dokumentálás.

A dolgozó kilépésével kapcsolatos elszámolás is rejthet a fentiekhez hasonló gondot, ha nem adjuk ki az őt megillető juttatásokat a munkaviszony utolsó napjáig, vagy elengedünk olyan kötelezettséget, amit a szabályzat előír.


5. Utalvány mizéria



Az utalványok mindig kiemelt szerepet játszottak a cafeteriában, nincs ez másként idén sem. Csak néhány olyan példát emelnék ki, amelynek különösen kockázatos lehet a minősítése:
-
  • -Munkahelyi étkezésnél utalvány vagy kártya alkalmazása, ha külsősök is bejárnak az étkezdébe;
  • -Termék vásárlására vagy szolgáltatás igénybevételére jogosító utalvány ---- az Szja tv. által nem nevesített juttatásra (ilyenek például a "régi" étkezési utalványok) ----, amit szabályzat nélkül nem minden dolgozónak adunk, vagy a szabályzat nem felel meg a törvényi kritériumnak;
  • -Formális utalvány kiadás, ami készpénzre konvertálódik.

    Vélhetően annak a munkáltatónak, aki lazán kezeli a szabályozást, az adminisztrációt, nem fordít kellő figyelmet a juttatások megfelelő informatikai támogatására, utólag sokba kerülhet a Cafeteria ---- különösen az egyre szigorodó bírságolási szabályok fényében. Alapos, de nem túlbonyolított szabályozással, minden problémára felkészített és megfelelően részletes adatszolgáltatást biztosító szoftverrel valamint külső szakértői kontrollal a csapdák elkerülhetők.

    Puskelyné Király Ágnes
    Top Cafeteria Kft.

    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    5 milliárd forintnyi alvó pénz van a SZÉP-kártyákon

    A megnövekedett költési kedv ellenére hozzávetőlegesen 5 milliárd forintnyi "alvó pénz" ragadt benn a SZÉP-kártya tulajdonosoknál. A kártyákon... Teljes cikk

    Melyek a legnagyobb egészségpénztárak?

    Három nagy szereplő határozza meg az egészségpénztárak piacát. A tavalyi évben mind taglétszámban, mind vagyonban nőtt a piac. Kik a nagy... Teljes cikk

    Juttatási keret 2024-ben

    Már 2022-ben látszott, hogy a 2019 óta tartó juttatási keret csökkenésének trendje megfordult. Az éves keretösszeg 2024-re is további növekedést... Teljes cikk