kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Coaching szemléletű vezető a szervezetben

A vállalatvezetés jövője - A coaching szemléletű vezetés címmel egésznapos szakmai konferenciát tartottak Gárdonyban, a Velencei tó partján. A nemrég megnyílt Nautis Vital Hotel elegáns helyszínt biztosított a résztvevőknek, hogy hátrahagyván napi gondjaikat, átadhassák magukat egy izgalmas szellemi kalandozásnak.

Az volt a célunk, hogy az érdeklődő vállalatvezetőknek bemutassuk a coaching szemléletű vezetés jelentőségét, több oldalról megvilágítva, a témát alaposan körbejárva, átfogó képet nyújtsunk az előnyökről, hátrányokról, valamint az eddigi személyes tapasztalatokról. Meghívott vendég előadóink különböző szektorokból érkeztek és közreműködésük révén színesebb, árnyaltabb kép rajzolódhatott ki a jelenlegi helyzetről. Volt közöttük olyan vezető, aki személyes pozitív élményeiről számolt be, ezzel is bátorítást adva azoknak, akik még csak most ismerkednek ezzel az új szemlélettel.


Szemléletváltás - szemüvegcsere



A coaching szemléletű vezetés olyan újszerű vállalatvezetési stílus, amely az emberekkel történő humánus bánásmódra épít és a coaching eszköztárából merít a gyakorlati alkalmazás során. A coaching szemléletű vezetés alapelveinek megismerése, megértése és gyakorlati alkalmazása nem megy egyiknapról a másikra. Mindkét fél (vezető és vezetett) részéről mély belső elkötelezettség, türelem és kellő tolerancia szükséges a gyökeresen új vállalatvezetési szemlélet, attitűd és gondolkodási mód elsajátításához.

Ez egy olyan tanulási folyamat, amely a vezetőtől indul ki és a vállalat minden munkatársára kihat.

A vezetőnek azt kell megtanulnia, hogyan merje kiengedni kezéből a gyeplőt, hogyan támaszkodhat a kollektív bölcsesség elvére, hogyan tudja inspirálni a munkatársakat a kreatív, önálló, felelősségteljes munkavégzésre, a vállalati célok elérésére. A beosztott munkatársaknak pedig azt kell megtanulniuk, hogy hogyan éljenek a tágabb mozgástér adta lehetőségekkel, a szélesebb körű döntési szabadságukkal, a rájuk háruló fokozott felelősséggel, és a végrehajtó, bólogató szerepkörből kilépve, autonóm, önmegvalósító alkotókká váljanak.

A coaching szemléletű vezetési stílus meghonosodása a szervezeti életben nem jelenti azt, hogy a vezető ezentúl coachként funkcionál. Sokkal inkább arról van szó, hogy a meglévő vezetői módszerei, emberi magatartása gazdagodik a coaching eszköztárával, amelyeket megfelelő helyzetekben, kontextusokban hatékonyan tud alkalmazni.

Ma már nem kérdés a coaching, hanem felelet.

Évekig mondogattuk, hogy a coaching nálunk gyerekcipőben jár. Definiálgattuk, pozícionálgattuk, kerestük a szó életerős, kifejező magyarra fordítását. Időközben beindultak a felsőfokú coach diplomát adó képzések. Kitűnő könyvek születtek neves szakemberek tollából. Felélénkültek a nemzetközi kapcsolatok. S ha ma körbe tekintünk a coach piacon, láthatjuk, hogy jelentős számú professzionálisan képzett, tapasztalt, kiváló coach mozog a "pályán", akik felkészülten várják a megbízásokat (most nem beszélek a sarlatánokról, őket elintézik a farkastörvények). Számos kutatás támasztja alá a coaching hasznosságát, tanulmányok, cikkek, személyes tapasztalatok igazolják a coaching létjogosultságát, áldásos hatását a vállalati eredményesség növelésében.

Itt az ideje a coachingot felnőtté nyilvánítanunk!


De mi a helyzet a másik "térfélen"?



Az elmúlt másfél évben közel 100 céggel kerültünk valamilyen szintű üzleti kapcsolatba és azt tapasztaltuk, hogy a társadalomban megélt és jogosan elvárt demokrácia mintha nem létezne a vállalati életben. A "multik" kötött hierarchikus szervezetében, a szigorú szolgálati útvonalak szövevényében elvész az egyéni kibontakozás lehetősége. A KKV-k körében pedig reneszánszát éli az autokratikus vezetési stílus. A pénzügyi- gazdasági válság felerősítette a tulajdonos-vállalatvezető egyszemélyi felelősségét. Érthető, hiszen a viharban hánykódó hajónak erőskezű, józan gondolkodású kapitányra van szüksége. Ezen az elven működve még a korábban demokratikus úton járó vállalatoknál is visszarendeződés tapasztalható az egykézben összpontosuló döntési hatalom irányába. A válság keltette hullámverés lassan elül. Most van itt a kiváló alkalom arra, hogy a cégek újragondolják az irányokat, és a sok tekintetben karcsúsodott, megifjodott hajóval nekivágjanak az új piacok felkutatásának.


Merre fú a változás szele?



A konferencia szervezésére az indított el minket, hogy megéreztük a soha vissza nem térő alkalmat a dolgok jó irányba történő változtatására. Világossá vált számunkra, hogy az üzletelésről meglévő tudásunkat merőben új alapokra kell helyezni. A vállalatok túljutottak a válság okozta sokkhatáson, és sokan közülük lázasan keresik az új megoldásokat, figyelik a világgazdasági trendek alakulását. Az üzleti guruk, a tanácsadók valamint a coach szakma is felkészült a vállalati élet felpezsdítésére, a vállalatvezetőkkel való termékeny együttműködésre. Olyan ez a pillanat, mint amikor a menyasszony elkészül és a vőlegénnyel együtt várják, hogy felcsendüljön a nászinduló.

Tudatában vagyunk a közös felelősségünknek a jövő alakulása iránt. Amikor az Accept Coaching üzletágunkat létrehoztuk és megfogalmaztuk a credónkat, nem titkolt szándékunk volt, hogy tevékenyen részt vállaljunk a vállalatok sikereinek növelésében, hogy a coaching által nyújtott lehetőségeket népszerűsítsük a vállalatvezetők körében.


Visszatérve a konferenciára...



A konferencia záró akkordjaként kerekasztal beszélgetést kezdeményeztünk. A terem átrendezésével kinyitottuk a kört, és akik eddig a hallgatóság soraiban ültek, ezáltal aktív szereplőkké váltak. A meghívott vendégeket is meglepte az a sok őszinte kérdésfelvetés, ami az egész napos szellemi kalandozás után megfogalmazódott és felszínre tört a témával kapcsolatban. Izgalmas személyes élményekről, érdekes tapasztalatokról hallhattunk, amelyek még inkább alátámasztották azt a meggyőződésünket, hogy az üzleti élet szereplői igénylik a kölcsönös párbeszédet, a meghallgattatást, a vélemények szabad kifejezésének lehetőségeit.


Kavicsot dobtunk a tóba



A konferencia elérte a célját. Alaposan körbejártuk a vállalatvezetés aktuális problémáit, felvázoltunk néhány lehetséges választ a XXI. század kihívásaira. Megerősödött a hitünk abban, hogy a coaching szemléletű vezetés felbecsülhetetlen értéket jelent a jövő vállalatvezetői számára. Tisztában vagyunk azzal, hogy nem vihart kavartunk a tengeren, hanem csak kavicsot dobtunk a tóba, de a fodrozódás a víz felszínén tovább viszi az üzenetünket.

Tímár Erzsébet, Kovács Gabriella
Accept Coaching Kft.
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk