E-learning az Allianz-nál: egy jó gyakorlat
Az e-learning tipikusan olyan fogalom a hazai képzési és fejlesztési szótárban, amelyről már mindenki hallott, de jól működni még kevesen látták. Míg a világ egyes részein az e-learning már szerves része a munkavállalók képzésének, addig hazánkban ismertsége és elismertsége még gyermekcipőben jár. Nikovics Évát, az Allianz Hungária Zrt. humán erőforrás igazgatóját kérdeztük tapasztalataikról.
- Mikor és minek a hatására döntöttek úgy, hogy e-learninget vezetnek be?
- Az Allianz 2007-ben kezdte meg az e-learning eszköz bevezetését elsősorban az üzletkötők oktatásának támogatására, melynek segítségével a nagy létszámú hálózat oktatását sikerült hatékonyabbá tenni.
- Volt ellenállás a szervezetben a bevezetés után, ha igen hogyan kezelték?
- Társaságunknál az e-learning rendszert örömmel fogadták, hiszen mindkét fél részére számos előnnyel jár a használata.
- Milyen keretrendszer fut jelenleg?
- A Lotus Workplace Collaborative Learning keretrendszert alkalmazunk.
- Milyen oktatási feladatok ellátását szolgálja az e-learning rendszer?
- Társaságunknál az e-learning rendszer az üzletkötőknél főként a tantermi oktatásokra való felkészítést szolgálja. A tanulók az egyes e-learning modulok elvégzése után már az alapismeretek birtokában vesznek részt a tantermi oktatásokon, konzultációkon, így azok sokkal hatékonyabbak. Emellett időtől és helyszíntől függetlenül tudnak felkészülni a képzésekre és az éves termékvizsgáikra is.
A munkatársak főként az éves kötelező oktatásokat (IT biztonság, pénzmosás és terrorizmus finanszírozásának megakadályozása, adatvédelem, munkavédelem, tűzvédelem) végzik el az e-learning rendszerben, így a megadott időszakban a szükséges tananyagot a saját ütemükben és időbeosztásuk szerint tudják elvégezni a tantermi oktatásnál sokkal költséghatékonyabb módon. Az elsajátított ismereteket mindkét esetben a tananyagok végén lévő tesztek ellenőrzik.
- Hány felhasználót szolgál ki a rendszer?
- Több ezer főt.
- Milyen típusú tartalmak találhatók a rendszerben (tananyag, vizsga, folyamat oktatás, szoftver oktatások)?
- A rendszer főként tananyagokat (biztosítási termékekről), termékvizsgákat tartalmaz. Emellett az e-learning rendszeren keresztül történik a regisztráció az oktatásokra, ahol az egyes képzésekre beállítható, hogy a tanuló csak adott e-learning tanfolyam elvégzése után tud feljelentkezni. Emellett vannak tananyagok az informatikai rendszerekről, office programok használatáról, ügyfél- és adatkezelésről, kárrendezésről stb. is.
- Milyen oktatási megoldásokat tart a leghatékonyabbnak az e-learning-en belül?
- Az e-learning eredményesen használható tananyagok megismerésére, ellenőrző tesztek elvégzésére, vizsgatesztekre, ahol a tananyag megkívánja, konzultációval kiegészítve.
- Milyen megtérüléssel számol a hagyományos képzésekhez képest?
- A pontos megtérülés számszerűsítése nélkül: több száz, esetenként ezer munkatárs utazási, étkezési és szállás költsége, plusz az utazásra igénybe vett idejük költsége, tanterembérlés, oktató díja áll szemben az e-learning rendszer fenntartásának és működtetésének költségeivel.
- Milyen előnyeit élvezik a rendszer használatának?
- A rendszer egyik nagy előnye, hogy a tanulók saját időbeosztásuk szerint használhatják. Egy-egy tananyagot akár többször is elvégezhetnek, illetve tudásukat a tesztek használatával folyamatosan ellenőrizhetik. Az e-learning-gel való felkészülés az oktatásokra sokkal hatékonyabbá teszi magát a tantermi képzést, hiszen a hallgatók már egyfajta alapismeretek birtokában vesznek részt rajta.
- Milyen belső és külső erőforrások működtetik a rendszert?
- Az e-learning rendszerért egy humán erőforrás igazgatósági munkatárs felelős. Az oktatók, illetve a szakterületeken dolgozó munkatársak készítik elő a tananyagokat, jelölik a törvényi szabályozás vagy egyéb okok miatt bekövetkező változásokat. A rendszer fejlesztését, illetve támogatását külső megbízott cég, illetve ezek koordinálását egy rendszertámogató munkatárs végzi.
- Milyen további terveik vannak az e-learning-gel kapcsolatban, milyen fejlesztésekben gondolkodnak?
- Társaságunk 2012-ben tervezi bevezetni az anyavállalatunk által használt Moodle alapú e-learning rendszert, mely a jelenleginél még könnyebben kezelhető, illetve riportálható.
- Milyen típusú szervezetnek javasolja az e-learning használatát?
- Olyan vállalatoknak tud hasznos lenni az e-learning rendszer, amelyek fontosnak tartják, hogy munkatársaik ismeretei, tudása folyamatosan a megfelelő szinten legyen. Nagyon előnyös olyan területeken, ahol a munkatársak szerte az országban dolgoznak, így jelentős utazási, illetve oktatói költség is megtakarítható. Ahol egyidejűleg nagy létszámú munkatárs oktatására, vizsgáztatására van szükség.
- Mit üzenne azoknak, akik most gondolkoznak az e-learning bevezetésén?
- Az e-learning rendszer nagyon hatékonyan segíti a hagyományos tantermi oktatást. A bevezetés előtt érdemes jól átgondolni, milyen célt fog szolgálni, és ez alapján dönteni amellett, hogy konkrétan melyik megoldást válasszuk, és hogy a meglévő oktatási rendszerbe hova illesszük be. Ennek következében nagyon fontos, hogy az e-learning rendszerben jól használható riportok legyenek.
- Az Allianz 2007-ben kezdte meg az e-learning eszköz bevezetését elsősorban az üzletkötők oktatásának támogatására, melynek segítségével a nagy létszámú hálózat oktatását sikerült hatékonyabbá tenni.
- Volt ellenállás a szervezetben a bevezetés után, ha igen hogyan kezelték?
- Társaságunknál az e-learning rendszert örömmel fogadták, hiszen mindkét fél részére számos előnnyel jár a használata.
- Milyen keretrendszer fut jelenleg?
- A Lotus Workplace Collaborative Learning keretrendszert alkalmazunk.
- Milyen oktatási feladatok ellátását szolgálja az e-learning rendszer?
- Társaságunknál az e-learning rendszer az üzletkötőknél főként a tantermi oktatásokra való felkészítést szolgálja. A tanulók az egyes e-learning modulok elvégzése után már az alapismeretek birtokában vesznek részt a tantermi oktatásokon, konzultációkon, így azok sokkal hatékonyabbak. Emellett időtől és helyszíntől függetlenül tudnak felkészülni a képzésekre és az éves termékvizsgáikra is.
A munkatársak főként az éves kötelező oktatásokat (IT biztonság, pénzmosás és terrorizmus finanszírozásának megakadályozása, adatvédelem, munkavédelem, tűzvédelem) végzik el az e-learning rendszerben, így a megadott időszakban a szükséges tananyagot a saját ütemükben és időbeosztásuk szerint tudják elvégezni a tantermi oktatásnál sokkal költséghatékonyabb módon. Az elsajátított ismereteket mindkét esetben a tananyagok végén lévő tesztek ellenőrzik.
- Hány felhasználót szolgál ki a rendszer?
- Több ezer főt.
- Milyen típusú tartalmak találhatók a rendszerben (tananyag, vizsga, folyamat oktatás, szoftver oktatások)?
- A rendszer főként tananyagokat (biztosítási termékekről), termékvizsgákat tartalmaz. Emellett az e-learning rendszeren keresztül történik a regisztráció az oktatásokra, ahol az egyes képzésekre beállítható, hogy a tanuló csak adott e-learning tanfolyam elvégzése után tud feljelentkezni. Emellett vannak tananyagok az informatikai rendszerekről, office programok használatáról, ügyfél- és adatkezelésről, kárrendezésről stb. is.
Az e-learning megoldások:
- Költséghatékonyak, mert egyszeri elkészítési költségük után könnyen és gyorsan aktualizálhatók.
- Időhatékonyak, mert a tanulók saját időbeosztásuk szerint haladhatnak a tananyagban, és a munkától távol töltött idő megegyezik a tanulási idővel.
- Eszköz hatékonyak, mert a tanulási folyamat a tanulók számítógépein történik, nincs szükség külön teremre és a tanfolyammal kapcsolatos egyéb eszközökre.
- Alacsonyabb, ill. néhány esetben teljesen kiesik az oktatói költség.
-"HR hatékonyak", mert az oktatás-szervezési feladatok nagy részét az e-learning keretrendszer veszi át.
- Hatékony adminisztrációt biztosítanak, ugyanis egy rendszerben kezelhető az összes tanfolyam és képzés is, és mindezekről naprakész jelentések készíthetők.
- Költséghatékonyak, mert egyszeri elkészítési költségük után könnyen és gyorsan aktualizálhatók.
- Időhatékonyak, mert a tanulók saját időbeosztásuk szerint haladhatnak a tananyagban, és a munkától távol töltött idő megegyezik a tanulási idővel.
- Eszköz hatékonyak, mert a tanulási folyamat a tanulók számítógépein történik, nincs szükség külön teremre és a tanfolyammal kapcsolatos egyéb eszközökre.
- Alacsonyabb, ill. néhány esetben teljesen kiesik az oktatói költség.
-"HR hatékonyak", mert az oktatás-szervezési feladatok nagy részét az e-learning keretrendszer veszi át.
- Hatékony adminisztrációt biztosítanak, ugyanis egy rendszerben kezelhető az összes tanfolyam és képzés is, és mindezekről naprakész jelentések készíthetők.
- Milyen oktatási megoldásokat tart a leghatékonyabbnak az e-learning-en belül?
- Az e-learning eredményesen használható tananyagok megismerésére, ellenőrző tesztek elvégzésére, vizsgatesztekre, ahol a tananyag megkívánja, konzultációval kiegészítve.
- Milyen megtérüléssel számol a hagyományos képzésekhez képest?
- A pontos megtérülés számszerűsítése nélkül: több száz, esetenként ezer munkatárs utazási, étkezési és szállás költsége, plusz az utazásra igénybe vett idejük költsége, tanterembérlés, oktató díja áll szemben az e-learning rendszer fenntartásának és működtetésének költségeivel.
- Milyen előnyeit élvezik a rendszer használatának?
- A rendszer egyik nagy előnye, hogy a tanulók saját időbeosztásuk szerint használhatják. Egy-egy tananyagot akár többször is elvégezhetnek, illetve tudásukat a tesztek használatával folyamatosan ellenőrizhetik. Az e-learning-gel való felkészülés az oktatásokra sokkal hatékonyabbá teszi magát a tantermi képzést, hiszen a hallgatók már egyfajta alapismeretek birtokában vesznek részt rajta.
- Milyen belső és külső erőforrások működtetik a rendszert?
- Az e-learning rendszerért egy humán erőforrás igazgatósági munkatárs felelős. Az oktatók, illetve a szakterületeken dolgozó munkatársak készítik elő a tananyagokat, jelölik a törvényi szabályozás vagy egyéb okok miatt bekövetkező változásokat. A rendszer fejlesztését, illetve támogatását külső megbízott cég, illetve ezek koordinálását egy rendszertámogató munkatárs végzi.
- Milyen további terveik vannak az e-learning-gel kapcsolatban, milyen fejlesztésekben gondolkodnak?
- Társaságunk 2012-ben tervezi bevezetni az anyavállalatunk által használt Moodle alapú e-learning rendszert, mely a jelenleginél még könnyebben kezelhető, illetve riportálható.
- Milyen típusú szervezetnek javasolja az e-learning használatát?
- Olyan vállalatoknak tud hasznos lenni az e-learning rendszer, amelyek fontosnak tartják, hogy munkatársaik ismeretei, tudása folyamatosan a megfelelő szinten legyen. Nagyon előnyös olyan területeken, ahol a munkatársak szerte az országban dolgoznak, így jelentős utazási, illetve oktatói költség is megtakarítható. Ahol egyidejűleg nagy létszámú munkatárs oktatására, vizsgáztatására van szükség.
- Mit üzenne azoknak, akik most gondolkoznak az e-learning bevezetésén?
- Az e-learning rendszer nagyon hatékonyan segíti a hagyományos tantermi oktatást. A bevezetés előtt érdemes jól átgondolni, milyen célt fog szolgálni, és ez alapján dönteni amellett, hogy konkrétan melyik megoldást válasszuk, és hogy a meglévő oktatási rendszerbe hova illesszük be. Ennek következében nagyon fontos, hogy az e-learning rendszerben jól használható riportok legyenek.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?
Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk
Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?
A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk
Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?
Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Százmilliárd forintos felújítási program indul a szakképzésben 1 hónapja
- Hankó Balázs: A kormány célja, hogy Magyarország világbajnok legyen a szakképzésben 1 hónapja
- Pölöskei Gáborné: az idei év a látványos fejlesztések éve lesz a szakképzésben 1 hónapja
- Sämling Solution Szervezetfejlesztő (OD) tanácsadó képzés - Miért érdemes Szervezetfejlesztővé válni? 1 hónapja
- Targoncavezető tanfolyam: minden, amit tudni kell róla 2 hónapja
- Figyelmeztető sztrájkot tartottak a kecskeméti Mercedes-gyárban 2 hónapja
- Melyek a legnagyobb flottakezelők? 2 hónapja
- A tanár is munkavállaló!? 2 hónapja
- Újabb bérajánlatot tett a dolgozóknak az Audi Hungária 2 hónapja
- Mentorprogram indul a kertészeti szakma utánpótlásának érdekében 2 hónapja
- Jelentősen bővültek a doktori képzésekben résztvevők lehetőségei 2 hónapja