Online tanulás offline módon?
A digitális transzformáció a képzés-fejlesztés területét sem kerülhette el, mégha a magyar piacon a digitalizáció egyelőre kisebb arányú is, mint a nyugati világban. Tény azonban, hogy jelenleg rengeteg cég kísérletezik online képzési formák bevezetésével mind soft, mind hard kompetenciák fejlesztése kapcsán. A tapasztalatok nem egyértelműen pozitívak, az eredmények, a hatékonyság messze elmarad a várakozásoktól. Az okok széles skálán mozognak. Erről a témáról kérdeztük Kálmán-Groh Alexandrát az Avis Budget Group BSC Kft. képzés-fejlesztési vezetőjét, aki az április 10-én tartandó “Vállalati képzés-fejlesztés a digitális korban” elnevezésű konferencián blended learning tapasztalatairól mesél majd a résztvevőknek.
A magánéletemben mindent, amihez kézügyesség kell - itt nagy szükségem van a fejlődésre - legutóbb például egy dalmata fület készítettem a kislányom farsangi jelmezéhez videós „képzés” segítségével. Önfejlesztés témakörben nagyon szeretem a TED talk típusú videókat, így ismertem meg pl. Brene Brown-t is, akinek aztán megvettem a könyveit és nagyon sokat tanultam tőle az empátiáról, amit trénerként, coachként hasznosítok. Vezetőként azokat az online tanulási formákat szeretem, amikor egy online tartalomhoz, pl. szituációs videó kapcsolódik egy önreflexiós feladat, ahol a saját élményemet kell végig gondolnom, majd ezt megoszthatom a többi, hasonló cipőben járó kollégámmal, mondjuk egy team coaching során.
Mi így építettük fel a tehetségfejlesztő és vezetőképző programjainkat is, hogy az online tanulás személyes, testre szabható és rugalmas legyen, de kövesse olyan lehetőség, amikor az egyéni tanulást megosztják egymással a résztvevők és egymástól is tudnak tanulni. Szerintem ez nagyon fontos az online programok sikerében.
Kálmán-Groh AlexandraSok cégnél vannak ma már online rendszerű képzések, de igazán senki se használja. Önöknél egyértelmű volt a diadalmenet?Úgy kezdtünk neki, hogy az lesz, hiszen nálunk az 1200 munkatárs nagy része Y generációs, sőt egyre több Z generációs fiatal kezdi nálunk a karrierjét, akiknek természetes, hogy online tartalmakat fogyasztanak, az internet a szórakozási és kapcsolódási területük, gyors, könnyen feldolgozható tartalmakat keresnek, és jobban szeretik a kép, hang, videó hordozta üzeneteket, mint a hosszú olvasnivalókat.
Így amikor bevezettük az első online tanulási felületet, amelyen soft és hard tartalmak is elérhetőek voltak, azt vártuk, hogy óriási sikere lesz. De nem ez történt, ellenkezőleg. Azt tapasztaltuk, hogy nem is nagyon jelentkeztek be az oldalra, csak akkor, ha valamilyen kötelező tartalmat kellett határidőre elvégezniük. Gyakoriak voltak a „Kaptam valami linket, ahová be kell lépnem, de nem tudom a jelszavam” típusú megkeresések. Így aztán át kellett alakítanunk a tanulási programunkat.
Mi a titka a sikeres online learning rendszernek?
Én a „blended learning”-ben hiszek, vagyis a vegyes tanulási formák használatában, amely kihasználja az online megoldások rugalmasságát, gyorsaságát és személyre szabhatóságát, de erre épülve a közösségi tanulást és a gyakorlást is támogatja. Egyfajta keretrendszert ad a személyes tanulásnak, és segíti, hogy az elsajátított információ, tudás beépüljön, és alkalmazhatóvá válhasson. Hiszen minden képzésnek ez a kulcsa, hogy tudjuk-e támogatni a tanultak beépülését és azt, hogy az a résztvevők alkalmazni is tudják, amit tanultak.
Mi ezért átdolgoztuk pl. a fiatal tehetségeink képzését úgy, hogy a különböző témák elsajátítása egymásra épülő egységekből áll: egyénileg feldolgoznak online tartalmat, amelyhez mi ajánlást adunk, ezt követi egy 2-3 órás mini-tréning, majd kis csoportos tanulás coaching módszerrel támogatva. A tréningeket és a kis csoportos munkát is belső trénerek vezetik, ennek nagyon nagy előnye, hogy a tartalmat a saját céges valóságunkra, kultúránkra, kihívásainkra tudjuk szabni. És így arra is van lehetőség, hogy az online tartalmakat átbeszéljük, ajánlásokat tegyünk, segítsük a résztvevőket „navigálni” az oldalon, hiszen az is előfordul, hogy elvesznek a rengeteg különböző tartalmú videó, e-learning között. A kis csoportos munkánál az is gyakran előfordul, hogy a résztvevők egymásnak ajánlanak tartalmakat, amelyek nagyon tetszettek, elgondolkodtatónak, relevánsnak találták őket. Az online portálhoz telefonra letölthető alkalmazás is társul, ez is egy „selling point” a fiataloknak. De még így sem biztosítható a 100 %-os kihasználtság, ha a munkatársak nagy időnyomás alatt dolgoznak, extrán leterheltek, a vezetőik nem támogatják, hogy munkaidőben a számítógépeiken tanuljanak, akkor nem lehet abszolút sikeres egy online tanulási program.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
2500 Z generációs megkérdezésével készült átfogó kutatás a mostani huszonévesek munkavállalói attitűdjéről, motivációjáról, elképzeléseiről. Teljes cikk
Egy kutatás szerint a vállalatok ma már nem csupán szakmai tudást, hanem egyre inkább speciális személyes készségeket és kompetenciákat keresnek a... Teljes cikk
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
- Sokan titokban használják az AI-t, ez az oka 2 hete
- AI-színész tarol Hollywoodban: veszélyben a kreatív szakmák jövője 2 hete
- 2026: Évtizedes adóátalakítás indul – így változik a cégek és dolgozók adóterhe 3 hete
- Mi kellene ahhoz, hogy az oktatási rendszer végre alkalmazkodjon a Z és Alfa generációhoz? 3 hete
- Árnyalt jövőkép a magyar cégeknél: kiderült, mitől tartanak leginkább 3 hete
- Robbanás előtt a magyar oktatás: az AI miatt eltűnhetnek a tantárgyak és a tantermek 3 hete
- HR Tehetségek 2025: Bakro-Mohácsi Krisztina 4 hete
- Kihirdették az idei BeneFit PRIZE 2025 – for Happy Employees pályázat győzteseit a Budavári Lovardában 1 hónapja
- Itt a megoldás a pedagógushiányra? 640 ezres bért kapnak az óvodai technikusok 1 hónapja
- Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon 1 hónapja
- Az amerikai dolgozók több mint fele saját zsebből fizeti a képzéseket, amiket munkáltatója nem áll 1 hónapja

Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja