Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 1 hónapja

Online tanulás offline módon?

A digitális transzformáció a képzés-fejlesztés területét sem kerülhette el, mégha a magyar piacon a digitalizáció egyelőre kisebb arányú is, mint a nyugati világban. Tény azonban, hogy jelenleg rengeteg cég kísérletezik online képzési formák bevezetésével mind soft, mind hard kompetenciák fejlesztése kapcsán. A tapasztalatok nem egyértelműen pozitívak, az eredmények, a hatékonyság messze elmarad a várakozásoktól. Az okok széles skálán mozognak. Erről a témáról kérdeztük Kálmán-Groh Alexandrát az Avis Budget Group BSC Kft. képzés-fejlesztési vezetőjét, aki az április 10-én tartandó “Vállalati képzés-fejlesztés a digitális korban” elnevezésű konferencián blended learning tapasztalatairól mesél majd a résztvevőknek.

Ön mit tanul online?

A magánéletemben mindent, amihez kézügyesség kell - itt nagy szükségem van a fejlődésre - legutóbb például egy dalmata fület készítettem a kislányom farsangi jelmezéhez videós „képzés” segítségével. Önfejlesztés témakörben nagyon szeretem a TED talk típusú videókat, így ismertem meg pl. Brene Brown-t is, akinek aztán megvettem a könyveit és nagyon sokat tanultam tőle az empátiáról, amit trénerként, coachként hasznosítok. Vezetőként azokat az online tanulási formákat szeretem, amikor egy online tartalomhoz, pl. szituációs videó kapcsolódik egy önreflexiós feladat, ahol a saját élményemet kell végig gondolnom, majd ezt megoszthatom a többi, hasonló cipőben járó kollégámmal, mondjuk egy team coaching során.

Mi így építettük fel a tehetségfejlesztő és vezetőképző programjainkat is, hogy az online tanulás személyes, testre szabható és rugalmas legyen, de kövesse olyan lehetőség, amikor az egyéni tanulást megosztják egymással a résztvevők és egymástól is tudnak tanulni. Szerintem ez nagyon fontos az online programok sikerében.

Kálmán-Groh AlexandraKálmán-Groh Alexandra
Sok cégnél vannak ma már online rendszerű képzések, de igazán senki se használja. Önöknél egyértelmű volt a diadalmenet?

Úgy kezdtünk neki, hogy az lesz, hiszen nálunk az 1200 munkatárs nagy része Y generációs, sőt egyre több Z generációs fiatal kezdi nálunk a karrierjét, akiknek természetes, hogy online tartalmakat fogyasztanak, az internet a szórakozási és kapcsolódási területük, gyors, könnyen feldolgozható tartalmakat keresnek, és jobban szeretik a kép, hang, videó hordozta üzeneteket, mint a hosszú olvasnivalókat.

Így amikor bevezettük az első online tanulási felületet, amelyen soft és hard tartalmak is elérhetőek voltak, azt vártuk, hogy óriási sikere lesz. De nem ez történt, ellenkezőleg. Azt tapasztaltuk, hogy nem is nagyon jelentkeztek be az oldalra, csak akkor, ha valamilyen kötelező tartalmat kellett határidőre elvégezniük. Gyakoriak voltak a „Kaptam valami linket, ahová be kell lépnem, de nem tudom a jelszavam” típusú megkeresések. Így aztán át kellett alakítanunk a tanulási programunkat.

„Vállalati képzés-fejlesztés a digitális korban: Tréningkatalógus helyett tanulási kultúra” címmel konferencia a Magnet Közösségi Házban 2019. április 10-én. Program és jegyinformációért kattintson!


Mi a titka a sikeres online learning rendszernek?

Én a „blended learning”-ben hiszek, vagyis a vegyes tanulási formák használatában, amely kihasználja az online megoldások rugalmasságát, gyorsaságát és személyre szabhatóságát, de erre épülve a közösségi tanulást és a gyakorlást is támogatja. Egyfajta keretrendszert ad a személyes tanulásnak, és segíti, hogy az elsajátított információ, tudás beépüljön, és alkalmazhatóvá válhasson. Hiszen minden képzésnek ez a kulcsa, hogy tudjuk-e támogatni a tanultak beépülését és azt, hogy az a résztvevők alkalmazni is tudják, amit tanultak.

Mi ezért átdolgoztuk pl. a fiatal tehetségeink képzését úgy, hogy a különböző témák elsajátítása egymásra épülő egységekből áll: egyénileg feldolgoznak online tartalmat, amelyhez mi ajánlást adunk, ezt követi egy 2-3 órás mini-tréning, majd kis csoportos tanulás coaching módszerrel támogatva. A tréningeket és a kis csoportos munkát is belső trénerek vezetik, ennek nagyon nagy előnye, hogy a tartalmat a saját céges valóságunkra, kultúránkra, kihívásainkra tudjuk szabni. És így arra is van lehetőség, hogy az online tartalmakat átbeszéljük, ajánlásokat tegyünk, segítsük a résztvevőket „navigálni” az oldalon, hiszen az is előfordul, hogy elvesznek a rengeteg különböző tartalmú videó, e-learning között. A kis csoportos munkánál az is gyakran előfordul, hogy a résztvevők egymásnak ajánlanak tartalmakat, amelyek nagyon tetszettek, elgondolkodtatónak, relevánsnak találták őket. Az online portálhoz telefonra letölthető alkalmazás is társul, ez is egy „selling point” a fiataloknak. De még így sem biztosítható a 100 %-os kihasználtság, ha a munkatársak nagy időnyomás alatt dolgoznak, extrán leterheltek, a vezetőik nem támogatják, hogy munkaidőben a számítógépeiken tanuljanak, akkor nem lehet abszolút sikeres egy online tanulási program.


Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A világ tíz legjobbja között van a magyarországi ECDL-képzés

Továbbra is a világ tíz legjobbja között szerepel a digitális írástudást igazoló magyarországi ECDL-képzés - közölte a Neumann János... Teljes cikk

A középvezető, mint kulcsszereplő a tanulási kultúra fenntartásában

A munkavállalók szerepe és felelősségi köre, mint ahogyan a velük szemben támasztott elvárások is, óriási változáson mentek keresztül az elmúlt... Teljes cikk

Világszínvonalú contact center?

A digitális transzformáció kellős közepén egyre nagyobb szerepet kapnak a call centerek, telefonos ügyfélszolgálatok. A digitális és online... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár