"Elit cicaharc zajlik" az oktatásban - az iskolák közötti és az iskolán belüli szelekció is erősödött
A magyar oktatási rendszer újrateremti a meglévő társadalmi különbségeket. Az iskolában megszerzett tudás jelentős része felesleges, az egyre több tantárgy több szempontból is értelmetlen és a szabad akarat megtörésének hatékony eszközeivel folyik a munka – hangzott el többek között a Telex Közbeszéd oktatás tematikájú eseményén, melyről a Telex hírportál tudósított.
Az eseményen szóba került az elit és a tömegoktatás kérdése. Ma "elit cicaharc zajlik" az oktatásban, abszolút nincs szó valódi problémákról – fejtette ki véleményét Lannert Judit oktatáskutató, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ senior kutatója. Tapasztalatai szerint az iskolák közötti és az iskolán belüli szelekció is erősödött az utóbbi időben. A tehetséges gyerekekből pedig elveszik a lelkesedés, mert a zsúfolt tanterv és a szűk időkeret miatt nincs idő velük külön foglalkozni.
Az elit képzés ráadásul gátja tud lenni a pedagógiai innovációnak, mert sokszor a tehetséggondozó iskolákban tanító tanárok azt mondják: az oda járó gyerekek képesek a frontális oktatással jól teljesíteni – fejtette ki Galambos Attila, az Újpedagógia ügyvezetője és a PTE BTK Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskolájának doktori hallgatója.
Nádori Gergely tanár szerint az oktatási rendszer újrateremti a meglévő társadalmi különbségeket. Alsó tagozaton a lányok még jelentősen jobbak matematikából, mint a fiúk, viszont a lányok közül alig mennek néhányan matematikusnak. Nádori szerint ennek az az oka, hogy a lányok megtanulják: anomália, ha ők értik/szeretik a matekot.
Nádori Gergely elmondta: „aki kijön a közoktatásból, annak súlyos poszttraumás stressz szindrómája (PTSD-je) lesz”. Ezt azzal magyarázta, hogy a diákoknak engedélyt kell kérniük, ha WC-re akarnak menni, az udvaron is megszabják nekik, mivel játszhatnak. „A bent töltött tíz órából egy pillanat sem a sajátjuké, az iskolarendszer a szabad akarat megtörésének nagyon hatékony eszköze” – mondta a tanár.
Az esemény egyik további meghatározó kérdésköre volt, hogy az eddig megszokott iskolai hagyományok mennyiben szolgálják még az oktatás korszerűségét. Például,kellenek-e tantárgyak és osztályzatok az iskolákban? Galambos Attila szerint az a fontos, hogy a lexikális tudás megszerzése ne cél legyen, hanem következmény. Szerinte az iskolában megszerzett tudás jelentős része felesleges, inkább a jó minőségű élethez való kompetenciákat kellene fejleszteni.
Magyarország az egyetlen az Európai Unióban, ahol az elmúlt tíz évben egyre több tantárgy lett – hangzott el, ami gazdasági szempontból sem célravezető. A több tantárgyhoz több tanár kell, viszont így sok pedagógusnak csökken az óraszáma. Lannert Judit szerint ennek a vége az alulfinanszírozott pedagógus, alulfinanszírozott pedagógusból pedig nem lesz minőségi oktatás.
Az osztályozás újrateremti a társadalmi különbségeket – fejtette ki véleményét Nádori Gergely, aki szerint a társadalom azért ragaszkodik az osztályozáshoz, mert egy rangsort szeretne látni, miközben a jegyek nagy része a diákok társadalmi hátterén múlik. A jegyek ráadásul szerinte arra sem jók, hogy fejlesszék a diákokat, célravezetőbb lenne egy önértékelési rendszer, vagy az is, ha a tanárok leülnének beszélgetni a diákokkal. Lannert Judit szerint fontos lenne, hogy legyen személyre szabott része a diákok értékelésének.
A szakemberek szerint a pedagógusoknak feladat lenne az érzelmi intelligencia fejlesztése is, de erre nincs kapacitás. Az érzelmi intelligencia fejlesztése a tanárképzésben is alig van jelen. A matematika tanári szakon öt évig olyan szintű matekot tanulnak a hallgatók, amilyen szintet biztos nem fognak tanítani.
Telex
fotó: freepik.com
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A kormány szeretné emelni a felsőoktatási béreket is, de az államtitkárság az érintettek türelmét kérte. Teljes cikk
A Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerint gyümölcsöző kapcsolat alakult ki a vállalkozói... Teljes cikk
Az 50 éves pedagógust azonnal elbocsátották, miután kiderült az eset. Teljes cikk
- Balogh Levente: általában a kitűnő tanulókból lesznek a menedzserek, a 3-as 4-es tanulókból a vállalkozók 2 hete
- Mesterséges intelligenciával alkotott műsorvezető mutatkozott be a köztévén 2 hete
- Egyeztetés kezdődött az állami fenntartású egyetemek bérfejlesztéséről 2 hete
- Pölöskei Gáborné: a minőségi szakképzésnek lakosságmegtartó ereje van 2 hete
- Megütötte és fellökte a 12 éves diákot a budapesti tanár 2 hete
- Több mint ötven vállalati partner vesz részt a BGE állásbörzéjén 3 hete
- A korai iskolaelhagyók arányának változása 3 hete
- Szlovákiában betiltják a mobiltelefonok használatát az általános iskolákban 3 hete
- Minél több a mesterséges intelligencia a munkahelyen, annál rosszabb a dolgozók életminősége 3 hete
- Rosszul jár, aki ilyen cégben dolgozik gazdasági válság idején 3 hete
- Cégvezetők Csúcstalálkozója - 2024. Könnyebb vagy nehezebb lesz a pálya? 4 hete