Érettség is kell a coachinghoz
A magyarországi vállalatok még messze nem használják ki a coachingban rejlő lehetőségeket. Még azoknak a cégeknek is csupán alig 14 százaléka alkalmazza átfogó koncepció alapján a coachingot, ahol a szakemberek ismerik ezt a hatékony vezetőfejlesztési módszert, és tudják azt is, mire használható - derül ki a Beehive Műhely felméréséből.
A magyarországi cégek még messze nem használják ki a coachingban rejlő lehetőségeket. Még azoknak a cégeknek is csupán alig 14 százaléka alkalmazza átfogó koncepció alapján a coachingot, ahol a szakemberek ismerik ezt a hatékony vezetőfejlesztési módszert, és tudják azt is, hogy mire használható. Hasonló nagyságrendet képviselnek azok a cégek is, amelyeknél, ha nem is koncepcionálisan, de állandó jelleggel alkalmazzák a módszert. A többi válaszadó válaszaiból az derül ki, hogy a cégek közel 70 százalékánál viszont ma még csak alkalmi jelleggel, egyedi igények kezelésére használják.
Nagyon színes a kép a fejekben a módszert illetően. Ez nemcsak hazánkban van így. Vogelauer hasonló tapasztalatokról számol be a "Coaching a gyakorlatban" című könyvének legújabb kiadásában az általa végzett kutatás eredményeinek alapján. A színesség mellett azonban már kirajzolódnak közös pontok is. A coachingra megbízók és a coacholtak tapasztalatai és meglátásai nagyon hasonlóak.
Szerintük a coaching
A coaching alkalmazásának apropóját, illetve célját a megrendelők az alábbiakban határozták meg:
A coaching-folyamatok 60 százaléka 5-10 coaching-ülésből áll, amelyek többnyire (72 százalékban) 1,5-2 órásak. A coachingok csaknem 100 százalékát a cégek finanszírozzák.
A coacholtak elsősorban azt várják a coachtól, hogy
- titoktartó legyen,
- megbízható szaktudással rendelkezzen,
- széles látókörrel, gazdag élettapasztalattal bírjon,
- lojális legyen hozzájuk,
- empatikus legyen, és figyeljen a köztük lévő kapcsolatra.
(Ezek a jellemzők az 5-ös skálán 4,5-nél nagyobb értéket kaptak.)
Ez a lista nagyon hasonlít a megrendelők preferenciáira.
A megbízó szerepben lévő válaszadók a coachinggal kapcsolatos elvárások között kiemelték, hogy fontos számukra, hogy a coacholt munkahelyi működésében tapasztalható legyen a pozitív változás.
A résztvevők válaszaiból az látszik, hogy a coaching-folyamat felépítéséről a coacholtak több mint 80 százalékának hasonlóak a tapasztalatai:
A coaching hatékonyságát saját tapasztalatuk alapján a résztvevők közel 75 százaléka igen jónak ítéli (8 vagy magasabb pontszám a 10-es skálán). Minden hatodik résztvevő esetében azonban nem hozott igazi átütő eredményt a coaching, ők nem érték el a kitűzött céljaikat. Ennek ellenére egyhangú az ügyfelek álláspontja: mindnyájan ajánlanák a coachingot, mint fejlesztési módszert másoknak is. A kutatást végzők számára érdekes adat, hogy többen azt is látják már, hogy csak azoknak hasznos, akik érettek rá.
Paskuj Iván
Beehive Consulting
Forrás: Beehive-kutatás W. Vogelauer átdolgozott, bővített kérdőíve alapján
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
Hogyan változnak a nemi szerepek? Berúgja-e az ajtót a Z generáció? Számos sors, és személyes történet illusztrálta az Egyenlítő Alapítvány... Teljes cikk
2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk
Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk
- Growth mindset szemlélettel az ESG célokért 3 hónapja
- Melyek a legnagyobb tréningcégek? Itt a lista 3 hónapja
- Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala 3 hónapja
- Net-Coach ösztöndíjas felnőttképzést indít tavasztól az NMHH 4 hónapja
- Legfontosabb HR trendek 2024-ben 5 hónapja
- "Komoly kihívás egy rohanó vonat előtt cserélni a síneket" - így látták az évet a HR vezetők: Endrei-Kiss Judit, RTL 5 hónapja
- Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl 6 hónapja
- Extremitás és az intuíció 6 hónapja
- Még kilenc napig lehet pályázni az Év trénere díjra 7 hónapja
- A vezetőfejlesztés a munkaerő-megtartás kulcsa 8 hónapja
- Szervezeti kultúra: a vezetők és munkavállalók közös feladata 8 hónapja