kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Képzési piac: mi számít idén a cégeknek?

Jelentős visszaesés mutatkozik a képzések területén a korábbi évekhez képest, változott a képzések fókusza is. A nemzetközi trendekhez hasonlóan felértékelődött a vezetőképzés, a tehetségmenedzsment, illetve a képzésék hatékonyságnövelése is középpontba került - derül ki a DGS Global Research felméréséből.

A vezetőképzés felértékelődése egyrészt látható abban a tendenciában, hogy a képzések, fejlesztések központjában a vezetők, közülük is inkább a középvezetők állnak (mindemellett a diplomások és az értékesítők is jelentős alanyai a képzéseknek, legkevésbé a fizikai munkaerőt képezik a cégek). Megfigyelhető az is, hogy arányaiban több vezetőképző tréninget terveznek a válaszadók 2010-ben, mint amennyit 2009-ben megvalósítottak. A vezetőképzés mellett a készségfejlesztő tréningek aránya is növekedni látszik, míg az iskolarendszerű, illetve az OKJ-s képzések esetében jelentősen csökkenő tendencia figyelhető meg - ismertette Dara Péter, a DGS Global Research ügyvezető igazgatója.
A DGS Global Research 2009-es Képzési Benchmark kutatásában 812 szervezet vett részt, és mind a 2009 évi képzési gyakorlatról, mind pedig a 2010-es tervekről megkérdezték a vállalatokat.


A képzések, fejlesztések hatékonyságának vizsgálata fontosabbá vált, míg 2009-ben mindössze a válaszadók 25 százalékának számított ez a tényező, 2010-ben 37 százalékuk tervezi mérni, mennyire voltak hatékonyak képzései. Dara Péter elmondta, hogy a képzések hatékonysága nagymértékben függ attól, hogy a cégek meg tudják-e egyáltalán határozni, mire van szükségük. Hibás döntésekhez vezethetnek a rosszul definiált vagy éppen nem megfelelően kommunikált elvárások, melyet jónéhány válaszadó fel is ismert képzési gyakorlatában. Voltak, akik beismerték azt is, hogy nem pont arra a képzési, fejlesztési programra lett volna szükségük, amelyet választottak.

A hatékonysághoz hozzátartozik, hogy megvizsgáljuk, változott-e a teljesítmény a képzést követően. Ezt 2009-ben a válaszadók 41 százaléka vizsgálta, 22 százalékuk azonban egyáltalán nem foglalkozott vele. Dara Péter szerint elgondolkodtató ez az arány, hiszen akkor érdemes képzési, fejlesztési programot megvalósítani, amennyiben annak pozitív hatása van a teljesítményre. A hatékonyságnövelés érdekében a vállalatok leginkább a képzési igények felmérésével próbálnak lépéseket tenni. Ezen kívül karrierprogramok indításával és munkavállalói kompetenciafelméréssel, kompetenciatérkép készítéssel próbálják megalapozni, hatékonyabbá tenni fejlesztési programjaikat, valamint nem utolsó sorban megtartani legjobb munkatársaikat.

A képzések kiválasztásánál a legfontosabb szempontoknak a következők bizonyultak: tematika; az oktató/tréner/coach személye; személyes benyomás; bizalom; ár; akkreditáció; valamint az ajánlatra való reagálás gyorsasága. A képzésekről való döntés alapját elsősorban a szervezeti igények képezték, ezt követte az éves képzési terv. Érdekes adat, hogy csupán a válaszadók 65 százaléka rendelkezett 2009-ben éves képzési tervvel és további 10 százalékuk tervezi ezt 2010-ben bevezetni. A képzésekkel kapcsolatos döntésben felértékelődött az ártényező szerepe, 2010-ben ezt lényegesen hangsúlyosabbnak találják a vállalatok, mint a korábbi évek során. Mindemellett a kompetencia-felmérés vagy kompetenciatérkép által feltárt hiányosságok is nagyobb szerephez jutnak a döntésben, ami biztató abban a tekintetben, hogy a kompetencia alapú fejlesztés igénye felértékelődni látszik.

A képzésekre fordított összeget a vállalatok legjellemzőbben saját erőből vagy a szakképzési hozzájárulásból finanszírozzák, s növekszik azok aránya, akik pályázati úton szerzett támogatásokból kívánják azt megfizetni. A képzésekről szóló bizonyítvány, tanúsítvány bár fontos a vállalatok számára, a felmérésből kitűnik, hogy a papír helyett egyre fontosabbá válik a munkaerő-fejlesztő programok, tréningek, coaching során a megszerzett tudás, készség.

Az innovációs járulék felhasználása tekintetében jelentős változás figyelhető meg: míg 2008-ban a vállatok elenyésző százaléka használta fel az innovációs járulékot az üzleti sikeressége érdekében menedzsment- és HR rendszerek fejlesztésére, 2009-ben a válaszadók jelentős része élt ezzel a lehetőséggel. Legjellemzőbb az volt, hogy képzési-, teljesítménymenedzsment-, karriermenedzsment- vagy cafetéria rendszerrel kapcsolatosan használták fel ezt a forrást.

A DGS Global Research bemutatta a képzési, fejlesztési trendekhez kínált saját megoldáspalettáját is. Az idei évtől ugyanis Addskill néven kifejezetten a képzésekre, tréningekre fókuszálva külön szervezetet működtetnek. A működés specialitását az adja, hogy a két szervezet szakértői ugyanazok, azonban a megbízók számára az akkreditált intézményként bejegyzett Addskill-en keresztül könnyebbé válik például a vezetőképzés vagy akár a HR-esek képzésének finanszírozása szakképzési hozzájárulásból.

Szeleczki Zsófia vezető tanácsadó, tréner és coach a kutatásban is hangsúlyos szerepet kapott vezetőképzésre hívta fel elsőként a figyelmet. A kutatásból kiderült, hogy a vállalatok 48 százaléka jelzett valamilyen problémát, elégedetlenséget a megvalósult képzések kapcsán. Megoldási javaslatként a szakember a konkrét képzési célok alaposabb tisztázását és a résztvevők számára nyújtott kommunikációs segítséget emelte ki. Gyakori problémának tartja, hogy a vállalatok sokszor nem a megfelelő képzési, fejlesztési megoldást kérik. Ilyen helyzetben úgy véli, a képző szervezetnek kell tudnia nemet mondani, és segíteni megtalálni a megfelelő eszközt. Külön kiemelte a kutatás másik sarkalatos pontját: a tehetségmenedzsment kérdéskörét. Egyrészt a tehetségprogramok hiányára hívta fel a figyelmet, illetve ennek felismerésére. Mindemellett a kutatásban résztvevők 35 százaléka tervezi tehetségprogram kidolgozását, melynek a hogyanja nagyon lényeges. Szelecki Zsófia fontosnak tartja, hogy a tehetségmenedzsment teljes vállalati szinten jelenjen meg, a tehetségprogram a tehetségmenedzsment rendszer része legyen.

Fontos, hogy amikor képzési, fejlesztési programokban gondolkodunk, ne csupán a tréning legyen az egyetlen megoldási módunk. Vásárhelyi Judit a DGS Global Research vezető HR fejlesztési szakértője és coacha a coaching szerepét emelte ki az egyéni és a csoportos fejlesztésben. A tréning esetében egy általános, egyszeri fejlesztésről beszélünk, amely főleg képességekre fókuszál és ritka az utánkövetés. A coaching ezzel szemben egy személyre szabott hosszabb fejlődési folyamat, mely alkalmas teljesítménynövelésre, egyéni kompetenciák fejlesztésére, illetve hatékonyságnövelésre egyaránt. Eredményeit tekintve tudatosabb és felvállalt önismeretű vezetőt kaphatunk, aki jobban kezeli a környezetét, magabiztosabb, asszertívabb, nyitottabb, nő a kezdeményezőkészsége és elsajátítja a belső kérdezés módszertanát.

Kertész Ferenc vezető tanácsadó a szervezeti hatékonyságra helyezte a hangsúlyt. A tanácsadócég ugyanis fontosnak tartja a szervezetben rejlő tartalékok feltárását és a létszámhatékonyságot. Kiemelte továbbá a teljesítménymenedzsment szerepét a hatékonyság növelésében. Problémásnak látja, hogy sok esetben nem valódi célok kerülnek kitűzésre (különösképpen a támogató terülteken, mint például a pénzügy, számvitel), gátolva az üzleti eredményességet. Márpedig a HR nem önmagáért létezik, feladata a szervezet eredményességének maximális elősegítése minden eszközzel.

A konferencián mindemellett képzési támogatási lehetőségekről is szó esett. Berki Éva felnőttképzési szakértő az állásnélküliek képzésére fordított munkaerő-piaci képzési támogatást mutatta be. A támogatás célja az elhelyezkedési esély növelése vagy az állásmegtartás segítése.

Kemencei Andrea, a DGS Global Research projektvezetője a képzéstervezés fontosságát emelte ki. A képzések céljának a jelenlegi és a jövőbeli teljesítmény javítását tartja a szervezeti célokkal összefüggésben. Szerinte alapvető hiba, ha a fejlesztési célok nem a stratégiából képződnek. A képzéstervezés részeként a szervezeti és stratégiai célok meghatározása mellett a forráselemzésre is felhívta a figyelmet.
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk