A képzés, mint a siker záloga
Tudásalapú társadalmunk korában elengedhetetlen, hogy a vállalatok maguk is részt vegyenek alkalmazottaik képzésében, hiszen csakis folyamatos tanulás útján alkalmazkodhatnak a változó piaci igényekhez. Érdemes ezért áttekinteni, hogy milyen képzési módszerek közül választhatnak a vállalatok.
Hasonló tanulási élményekre épül az elektronikus távtanulás (e-learning), a különbség, hogy itt egy előre összeállított tanulmányi csomagon kell az alkalmazottaknak végigmenniük, melyet internetes vagy intranetes rendszeren keresztül érhetnek el. Amennyiben a tananyag elsajátítása az oktatók ütemezésében történik (egy virtuális osztálytermet létrehozva ezzel), szinkron jellegű, egy feldolgozandó elektronikus anyag esetén pedig aszinkron jellegű távtanulásról beszélünk. Előbbi előnye értelemszerűen a közvetlen kommunikációban (pl. chat, videokonferencia) és az azonnali problémamegoldásban (alkalmazás-megosztás) rejlik, míg az utóbbit rugalmassága, nagyfokú szabadságfoka teszi vonzóvá. Elvégre a tanulónak itt egyáltalán nem kell a kijelölt tanárhoz vagy tanulótársaihoz igazodnia, mindenkor a saját ütemében haladhat, s tanulmányait folyamatosan ellenőrizheti kontrollkérdések, tesztek segítségével. A távtanulás további előnye, hogy az elektronikus formának köszönhetően a vezető mindvégig figyelemmel kísérheti beosztottjai tanulmányát, hogy ki milyen gyorsan, szorgalmasan, s nem utolsó sorban eredményesen dolgozta fel a tananyagot.
A klasszikus értelemben vett távoktatás ezzel szemben nem csupán az internetes felületre korlátozódik, könyveket, jegyzeteket, illetve video és audio eszközöket is igénybe vesz, méghozzá általában intézményesített formában (főiskola, egyetem). A tanári közreműködés itt is elenyésző, a kevés számú konzultációk során inkább iránymutatásra mintsem a téma részletes kifejtésére van lehetőség. A tantárgyak ennek megfelelően szorgalmi és vizsgaidőszak helyett ciklusokra tagolódnak, és a számonkérés is többnyire egyéni ritmusban történik.
"Egyedül nem megy"
A munkahelyi képzések másik fajtája a csoportos képzés, ahol a felkészült oktatók adott tematika alapján adják át ismereteiket nagyobb tömegeknek.
Legelterjedtebb formája a tanfolyam, amely leginkább nyelvi, számítástechnikai és egyéb szakmai ismeret befogadását teszi lehetővé. Képzési rendszere kötött, mind az órák, mind a vizsgák meghatározott időbeosztás szerint történnek, ezért érdemes odafigyelni a beosztottakra, mert aki kimarad, lemarad.
Az embert azonban nem csak tudása alapján ítéljük meg, magatartása is nagyban jellemzi, a különféle viselkedésbeli zavarokon azonban csakis átgondolt tréningek segítségével változtathatunk. A kialakult szokások, hozzáállások, attitűdök ugyanis olyan mélyen rögzültek már az évek során, hogy kizárólag a problémák szakszerű tudatosításával és különféle szituációs gyakorlatokkal lehet rávilágítani hibás voltára. Ebből kifolyólag ne várjunk azonnali csodát a nevelő célzatú tréningektől (kommunikációs, problémamegoldó, konfliktuskezelő, ügyfélorientált, csapatépítő stb.), az ember meglehetősen bonyolult gépezet, hosszú út vezet a probléma tisztázásától a változás konkrét igényéig.
A tökéletes kombináció
A fenti két típus legjobb pillanatait próbálja felidézni a mentorálás és a coaching intézménye, mindkettő ugyanis egyfajta tanácsadót rendel az adott munkaerőhöz, személyre szabott támogatást és gyors fejlődést biztosítva számára.
Mentorhoz általában egy új alkalmazott érkezése esetén folyamodnak, hogy útmutatásaival, tapasztalatainak átadásával, az egyéni és a szervezeti célok összehangolásával minél rövidebb idő alatt végbemehessen a beillesztés. Ennek megfelelően rendszerint egy tapasztalt vezetőt vagy egy rutinos szakembert jelölnek ki mentornak, hogy minden felmerülő kérdésre teljes mértékben kielégítő válasszal szolgálhasson.
Coach-ot, azaz "edzőt" a vezetők további fejlődése érdekében alkalmaznak, hogy a munkafolyamatok együttes átbeszélése során felhívja a figyelmet az elhamarkodott következtetésekre, hibás viselkedésmódokra, s feltárva azok hátterét lehetőség szerint megszüntesse a kiváltó okokat. Főként döntési bizonytalanságra, kommunikációs nehézségekre, irányítási tapasztalatlanságra, stratégiai dilemmákra, illetve vitatható magatartásformákra kínál megoldást, de személyes jellege folytán egyszerű emberi gyarlóságokra is rádöbbent.
Paraszt Imre
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
2500 Z generációs megkérdezésével készült átfogó kutatás a mostani huszonévesek munkavállalói attitűdjéről, motivációjáról, elképzeléseiről. Teljes cikk
Egy kutatás szerint a vállalatok ma már nem csupán szakmai tudást, hanem egyre inkább speciális személyes készségeket és kompetenciákat keresnek a... Teljes cikk
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
- A felsőfokú végzettségűek aránya nemek szerint hazánkban és az EU-ban 2 hete
- A nem nappali képzésben részt vevő hallgatók számának alakulása 2 hete
- Cukorbetegek munkahelyi jólléte – egészségtámogató tanácsok 2 hete
- Sokan titokban használják az AI-t, ez az oka 2 hete
- Mi kellene ahhoz, hogy az oktatási rendszer végre alkalmazkodjon a Z és Alfa generációhoz? 2 hete
- Mennyiség helyett minőség - Ezek a jó állás titkai az amerikai munkavállalók szerint 3 hete
- Több jel is arra mutat, hogy egyre több a munkahelyi zaklatás 3 hete
- HR Tehetségek 2025: Bakro-Mohácsi Krisztina 4 hete
- Nem hívtak időben mentőt munkatársukhoz, elítélték őket 4 hete
- Elhunyt az egyik dolgozó, aki az ajkai erőműbalesetben sérült meg 4 hete
- Túl sokan betegednek bele a munkába – a szakértők szerint itt a határ 1 hónapja




Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja