kapubanner for mobile
Megjelent: 1 éve

Megjelent az idei diákmunka körkép a Meló-Diáktól - Rekordszámban töltötték ki a fiatalok

Több mint háromezer fő részvételével egy átfogó, országos, reprezentatív felmérést végzett az év elején a Meló-Diák Hálózat. A diákok már nem elégednek meg az órabér minimál bruttó összegével, ami 2023-ban 1334 Ft. Azonban a motivációjuk majdnem azonos a tavalyi felmérés eredményeivel, azaz: jogosítványra, autóra és motorra gyűjt a válaszadók közel fele.

Megjelent az idei diákmunka körkép a Meló-Diáktól - Rekordszámban töltötték ki a fiatalok

Egy hónap alatt rekordszámú diák, több mint háromezer fő töltötte ki a Meló-Diák idei kérdőívét. Az eddigiek során ilyen nagy mintával felsőoktatási intézmények vagy állami intézmények sem végeztek véleményfelmérést a tanulók körében. A hazai fiatalok jellemzően iskolaszövetkezeteken keresztül vállalnak munkát, a Meló-Diákkal közel negyedük került már kapcsolatba. A társaság nemrégiben országos, reprezentatív felmérés keretében térképezte fel a fiatal generáció munkavállaláshoz való viszonyát – számolt be ifj. Vida Péter, a Diák üzletág igazgatója. Kérdőívükre 3357 diák válaszolt, akiknek túlnyomó többsége (35,1%) 1850-2000 Ft, ezt követi az 1550-1800 Ft (34%) majd a 2000-2500 Ft (20,3%) nettó órabérszint, amit elfogadhatónak tartanak a diákmunkáért cserébe. A jogosítványra, autóra és motorra gyűjtés mellett megjelent a takarékosság is, hiszen 34% nem akarja elkölteni, inkább félreteszi a diákmunkával megkeresett összeget. Ezt követi az utazni vágyás, a hobbira, műszaki cikkre (telefonra, laptopra) való gyűjtögetés, valamint a család támogatása ezzel az összeggel. 

A fentiek fényében nem meglepő, hogy a diákmunkát vállalók fő motivációja a pénz (76,3 százalék), de a tapasztalatszerzés és a függetlenedés is ösztönzőleg hat.

A diákmunka kiválasztásakor a munkahely beosztásának rugalmassága, a munkahely elhelyezkedése, megközelíthetősége és a diákmunkáért járó órabér alakulása a legfontosabb szempontok a tanulóknak. Csupán 5 százalékának fontos, hogy legyen kihívás, fejlődési lehetőség a vállalt munkában, valamint a kollégák viselkedése, szakértelme a megkérdezettek 7 százalékánál számított döntőnek. A munkahely hírneve ugyanakkor úgy tűnik, nem nyom sokat a latban: a diák munkavállalók mindössze 0,6 százaléka jelölte meg válaszadáskor.

Megjelent az idei diákmunka körkép a Meló-Diáktól - Rekordszámban töltötték ki a fiatalok

 

Szívesen dolgoznak suli mellett is

A diákmunkát sokan a szünidőhöz kötik, de a diákmunkások nem így látják, mintegy háromnegyedük szívesen dolgozna/dolgozik iskola mellett is. A felmérésben résztvevők 31%-a délutáni órákban, suli után, míg 18 százalékuk csak hétvégén vállal(na) munkát. Szorosan követi 17,5% - akár délelőtt is, ha nincs órám és a bármikor (8,6%) válaszok.

Több mint fele a diákoknak a közösségi médián keres álláslehetőségeket, de jelentős az iskolaszövetkezetek honlapján érdeklődök száma is (39,8%) és az ismerősökön keresztül való informálódás diákmunkákról (38%).

A válaszadók 41 százaléka 3–4 napot dolgozna hetente, 31,7 százalékuk csak 2 napot, a többiek nagyjából egyenlő arányban jelölték meg a két „végletet”, azaz a heti néhány órát, illetve az 5–6 napot.

Már nem menő a fizikai munka?

A felmérés tapasztalatai szerint bármilyen rugalmas beosztású munkát szívesen vállalnak a diákok (63%), illetve népszerű az otthonról végezhető munkák (53%), a bármi, amivel pénzt kereshetnek (42%) és a tanulmánnyal kapcsolatos, szakmai tapasztalatot is biztosító munka (31%) válaszadási opciók is. Ezzel szemben fizikai munkát a megkérdezett 18 év felettiek csak 20%-a vállalna szívesen. 

A tavalyi felméréssel azonos arányban érdeklődnek a diákok elsősorban irodai, az áruházi és a vendéglátós munkakörök iránt. A legnépszerűbbek táborát erősíti még a telefonos munkák, értékesítés, piackutatás (27,6%), a promóciós, hostess (26,3%), a gazdasági, pénzügy és marketing (26%) valamint a fizikai, gyári, raktári (25,4%) munkák iránti érdeklődés.

Tömegközlekedéssel akár 30-60 percet is utaznának a fiatalok (31,8%), hogy munkát vállaljanak. Ezt követi a tömegközlekedéssel maximum 20 percet utazók aránya, és a csak helyben, a lakóhelyéhez közel dolgozna a megkérdezettek 17%-a. A válaszadók egy negyede 5-20 km közötti távot tenne meg azért, hogy dolgozzon. 

Megjelent az idei diákmunka körkép a Meló-Diáktól - Rekordszámban töltötték ki a fiatalok

 

A Meló-Diák évente több, mint 28.000 diákkal lép kapcsolatba és kínál számukra megfelelő diákmunkákat. A Meló-Diák az elmúlt 40 évben félmilliónál is több diákot segített munkához. Az elmúlt években készített országos felmérésekkel és kimutatásokkal szeretnének olyan információkat közkinccsé tenni, amelyeknek valódi hírértéke, reprezentatív ereje van. Ezzel segítve és fejleszteni a jövőbeni diákmunkásokat foglalkoztató munkáltatókat és a velük együtt dolgozó HR-s kollégák munkáját. 

 

  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több mint 27 éves HR vezetői tapasztalatát viszi be a Corvinus képzésébe

Jakobsen Petra HR tanácsadóval, a Flow Consulting HR üzletágának vezetőjével a teljesítményértékelés változásáról, a HR analitika üzleti... Teljes cikk

Új, innovatív kezdeményezés Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler

A Schaeffler-csoport egyik legnagyobb vállalata, a Schaeffler Savaria Kft. új, innovatív projektbe kezdett. Duális egyetemi mentor programot indított a... Teljes cikk