Gyimóthy Éva Szerző: Gyimóthy Éva Megjelent: 4 éve

Mesterek és tanítványok a HR szakmában

Vajon mennyire jellemző a szakmai alapon nyugvó, bensőséges kapcsolat a HR világában? Mire kell ügyelni a közös munka során? Erről beszélgettünk Mercsák Andreával, Hegedűs Lajos hajdani tanítványával és magával a mesterrel.

A DGS Global Research 2009-es felmérése rámutat, a HR-esek szerint egy fejlesztési program sikere nagyban múlik a menedzserek együttműködésén, de a tehetségek beazonosítása és megfelelő kezelése is kulcsfontosságú. A három évvel ezelőtti Tehetségmenedzsment Konferencián megismerhettük Dr. Vecsenyi János és Barcza Ilona történetét, amely túlmutat a stafétabot átadásán, a HR szakemberek kapcsolata régebbre nyúlik vissza. Vecsenyi János a múltban a CEU jogelődjénél dolgozott egyetemi tanárként, amikor egy fejvadász megkereste egy állásajánlattal. A szakember első körben nem állt kötélnek, azonban a fejvadász meggyőzte, így mégis elvállalta az állást. A fejvadászt Barcza Ilonának hívták, aki végül Vecsenyi János kollégája, majd az utódja lett a Budapest Banknál. Barcza Ilona HR menedzser és képzési és tudásmenedzsment vezetővé vált, amikor Vecsenyi János nyomdokaiba lépett 2009-ben. Az azóta eltelt három évben - legutolsó információk szerint - Ilona a GE Healthcare-hez igazolt és regionális HR vezetőként látja el feladatait.

Debreczeni Eszter, a Microsoft közép-kelet-európai régióközpontjának HR igazgatója is felemlegette egykori mesterét, Dr. Branyiczki Imrét egy interjúban, aki a Takarékbanknál - miként fogalmazott - meglátta benne a "lehetőséget". - Ő volt az első főnököm, aki maga mellé olyan tehetségeket keresett, akikkel a bankban a privatizáció után igazi szervezetfejlesztési feladatokat lehet csinálni, plusz felépíteni a HR-t - mondta. Eszter 1997 és 1998 között a banknál HR generalistaként, majd egy évig HR specialistaként dolgozott. Fő feladata a humánpolitikai főosztály létrehozása volt. Három év után kapta meg a lehetőséget a személyzeti osztály vezetésére.

Mercsák Andrea és Hegedűs Lajos párosa is egy méltó példa arra, hogy igenis léteznek értékes szakmai kapcsolatok a HR szakmában. A HR szakemberek a mai napig tartják a kapcsolatot, rendszeresen beszélnek egymással, követik egymás pályafutását, életét és mindketten jó érzéssel gondolnak vissza a több mint egy évtizeddel ezelőtti megismerkedésükre, a közös munkára.

Így látja a tanítvány

Mercsák Andrea
- Nagyon sokat köszönhetek a Pepsinek és Hegedűs Lajosnak, aki a szakmai vezetőm volt. A gyakorlatban ismerhettem meg a fejlett HR rendszereket és sajátíthattam el az ahhoz kapcsolódó praktikákat, méghozzá akkor, amikor még elméleti szinten is alig lehetett információhoz jutni a modern humán erőforrás menedzsmentről - meséli Andrea, aki HR asszisztensként kezdett el dolgozni Hegedűs Lajos HR igazgató mellett, de rövidesen HR szakemberré nőtte ki magát. Az azóta számos cégnél magas beosztást betöltő, jelenleg a Vodafone Hungary a Senior HR tanácsadójaként tevékenykedő Andrea példaként az akkor hazánkban újdonságnak számító dolgozói elégedettség felmérést, teljesítményértékelő rendszert, képzési programokat, azok hatékonyságának mérését hozta fel. A HR szakma alapjai mellett a nemzetközi vállalati kultúra írott és íratlan szabályai is akkor váltak ismertté számára. - Így például az, hogyan öltözködünk és kommunikálunk, hogyan írunk levelet egy multinacionális vállalatnál - meséli. Andrea magát lelkes, minden újra nyitott, tanulni vágyó fiatalként írta le, ami reményei szerint inspirálóan hatott akkori vezetőjére. - Magam is jól tudom, milyen sok mindenre rá lehet jönni, miközben egy kezdővel ismertetjük, értetünk meg egy rendszert - reagál Andrea arra a kérdésre, vajon mit tanulhatott tőle egykori vezetője.

Andrea jó szakemberként, fejlődni akaró vezetőként tekint hajdani mesterére. - Lajos számára mindig fontos volt a jó légkörben végzett, eredményes munka, és az is, hogy a felmerülő problémákat mindenki megelégedésére oldjuk meg, lehetőleg konfliktus nélkül - meséli az egykori tanítvány. Hozzáteszi: a konfliktuskerülés nem mindig célravezető. - Előfordul, hogy épp azzal jutunk előrébb, születik meg a megoldás, ha egy probléma "kikerül az asztalra", és sok energiával és indulattal ütköznek az érdekek. Máskor pedig épp az a célravezető, ha nagy harcok nélkül jutnak konszenzusra az emberek. Lajosra inkább az utóbbi a jellemző - meséli a Vodafone HR-ese, aki elismeri, épp azért szeretett Lajossal együttdolgozni, mert mindig törekedett a jó hangulat megőrzésére, értékelte a humorérzéket, és neki is kiváló humora van. - Az üzleti életben is nagyon fontos, hogy a szakember emberi oldala is megmutatkozzon. Ehhez azonban szükséges egy jó nagy adag önismeret, és az, hogy pontosan tisztában legyen az illető azzal, mikor, melyik oldalát mutathatja meg magából. Lajos ezt tudta - véli az egykori tanítvány.

És így a mester

Hegedűs Lajos
Hegedűs Lajos is számos vállalat vezetői székében megfordult az azóta eltelt több mint tíz év során, jelenleg a Nemzeti Fürdőszövetség főtitkáraként dolgozik, de jól emlékszik az Andreával való közös munkára. - Gyorsan tanult, könnyen beilleszkedett a közösségbe, hamar feltalálta magát, tudott hatni másokra. Előfordult, hogy túlságosan ragaszkodott az elképzeléseihez és a saját feje után ment, de ez eltörpült a többi erőssége mellett - emlékezik vissza. Andreát rendszerető, jó szervezési készséggel megáldott szakemberként írta le, akitől még vezetőként is lehetett tanulni hatékonyságot. Az is a fő erősségei közé tartozik, teszi hozzá Hegedűs Lajos, hogy mert kreatív lenni, mindig tudott újítani, kezdeményezni. - Nem mondom, voltak néha kicsit meghökkentő ötletei, de ez is inkább előnyére, mint hátrányára vált - mondja az egykori mester.

A magánéletbeli dolgaikat, kérdéseiket is megosztották egymással, ha az kihatott a munkára is. Ez feltétlenül hozzájárult ahhoz, hogy a munka során teljes bizalommal tudtak lenni egymás iránt.

Ritka az ilyen kapcsolat a HR szakmában

Andrea coachként nyitott mások támogatására, tanítására és úgy látja, egyre célratörőbbek a fiatalok, felismerik a mentor, a külső támogató segítségének fontosságát. Ráadásul több vállalat formalizálja is a mentor szerepet, hivatalos program is létezik erre. - Az már azonban más kérdés, hogy mennyire elterjedt az ilyen kapcsolat - fűzi hozzá.

Hegedűs Lajos azonban úgy látja, ritka ez a fajta bensőséges, bizalmon alapuló szakmai kapcsolat a HR szakmában. Több mint húsz éves vezetői pályafutása során mindössze négyszer-ötször fordult elő. Véleménye szerint ennek hátterében az is meghúzódhat, hogy Andreával egy kiemelkedően jó élethelyzetben, üzleti környezetben kezdtek el dolgozni és a HR szakma is akkor kezdett kialakulni. - Jókor voltunk jó helyen. Más üzleti helyzetben nehezebb egy ilyen kapcsolatot kialakítani - mutat rá Hegedűs Lajos, aki büszkén kíséri figyelemmel egykori tanítványának sikereit, aki az eltelt évek során kemény, határozott, fegyelmezett, céltudatos, következetes feladatorientált vezetővé nőtte ki magát.

A jó együttműködés alapja

Andrea az önismeret fontosságát emelte ki. - Ha magamat ismerem, akkor pontosan tisztában vagyok azzal, hogy a másik ember nem így működik és az is világossá válik, hogy mit, hogyan kell tennem ahhoz, hogy a másikkal együtt tudjak dolgozni - fogalmaz a Vodafone senior HR tanácsadója. Szintén fontos, hogy ne szabjunk határt a gondolatok, érzések kifejezésének, ellenkező esetben felgyűlhetnek a sérelmek. És az is feszültséget generálhat, ha a célok, elvárások, szerepkörök nem tisztázottak - húzza alá a HR szakember.

Hegedűs Lajos az egyenességet, nyíltságot, őszinteséget emelte ki, és ahogy az Andrea, szerinte is a másik megértésére, az ő mozgatórugóinak megismerésére kell törekedni. - Tudni kell a másik fejével gondolkozni. Ez különösen akkor fontos, amikor nem a saját elképzeléseink szerint alakul valami - húzza alá. Hagyni kell a másikat önállóan dolgozni és érvényesülni. Nem szabad beleszólni a munka elvégzésének mikéntjébe, csak a végeredmény számítson - hangsúlyozza Hegedűs Lajos. - Keresni kell az értékeket a másikban, és a különbözőségben is az értéket kell felfedezeni. Hiszen egy jó együttműködés alapja lehet, ha ezek az értékek kiegészítik egymást - fogalmaz az egykori vezető, visszaemlékezve egykori önmagukra.
Follow hrportal_hu on Twitter

Jó csapatmunka titka: légy kedves a kollégádhoz

Hosszú évek, több száz dolgozói interjú és egy egész csapat kutatómunkája áll a Google felfedezése mögött. Azt akarták mindenáron kideríteni, hogy hogyan lehet az emberek ideális "elegyét" megalkotni, hogy a lehető legjobb, leghatékonyabb csapat jöjjön létre, írja a Quartz.tovább..

További cikkek
A kereskedelmi dolgozók szavazatáért aggódik a szakszervezet

A kereskedelemben működő munkáltatók politikai hovatartozástól függetlenül minden vasárnapra beosztott munkavállalónak tegyék lehetővé a... Teljes cikk

Ezer fős leépítés az Air Berlinnél

Az évek óta veszteséges, második legnagyobb német légitársaság, az Air Berlin elbocsátja dolgozóinak egy részét és jelentősen csökkenti légiflottáját. Teljes cikk

Szélsőséges reakciókat szült a munkaerő hiánya

A fizikai- és betanított munkaerő hiányára egyes cégek béremelésekkel és toborzásokkal, mások a már meglévő munkatársaik túlóráztatásával... Teljes cikk

Mit lehetne tenni az informatikushiány ellen?

A fejlesztőkre váró csillogó karrierlehetőségektől és magas fizetésektől hangos a sajtó, valami miatt az mégsem tűnik vonzó pályának a fiatalok... Teljes cikk

Sokkal kevesebb a horvát munkanélküli, mint korábban

Horvátországban augusztusban 13,1 százalékos munkanélküliséget regisztráltak, a júliusinál 0,2 százalékponttal kevesebbet. A munkanélküliség... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

Ha nem a megfelelő ember került a csapatba

Te is jöttél már rá - akár a próbaidő alatt -, hogy nem a megfelelő ember került a csapatba? Szeretnél megismerni olyan módszereket,...