kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Miért nem vagyunk jól szervezettek?

Ha megvizsgáljuk a magyarországi cégeket, nagyon kevés példát láthatunk valóban jól szervezett csapatokra. Két jellemző hiba a „szervezetlenség, illetve a szervezés „túlbonyolítása. Óriási tartalékok vannak a cégekben, amelyek szervezetfejlesztéssel kiaknázhatók.

Ha egy cég jól meg van szervezve, akkor gyorsan és pontosan áramlanak az információk, számlák, áruk, anyagok, szerződések, ajánlatok, stb. a munkatársak között. Mindenki tudja, hogy mi a dolga, mit kell letennie az asztalra, és mérhetők is a teljesítmények - magyarázza a Piac&Profit szakértője.

Ezzel szemben, nap, mint nap találkozhatunk olyan cégekkel, ahol szinte mindenki mindent csinál, nem mindig tudni, hogy mi kihez tartozik, vagy kinek a dolga egy adott feladat elvégzése. Egy ilyen cég vezetője még gondolni sem mer arra, hogy hogy mennének a dolgok nélküle. (A hazai kis- és középvállalkozások jelentős részét egy mindent kézben tartó, pótolhatatlan első ember irányítja. Ez azonban veszélyes üzem a cégre és a vezetőre nézve egyaránt.)

A tapasztalatok szerint a vállalkozások tevékenységeiben, folyamataiban kb. 66 százalék a felesleges munka. Még egy átlagosan megszervezett cégnél is 30-40 százaléknyi olyan pluszmunkát, felesleges munkát találhatunk, ami elkerülhető szervezéssel.

Amikor egy cégvezető szabadidejében is csak a munkaára tud gondolni, miután ledolgozott nap 10-14 órát, és úgy érzi, hogy szinte mindenért neki kell felelősséget vállalni, vagy túl sok probléma kerül az asztalára, akkor azokkal a tünetekkel találkozunk, amelyek a szervezéssel orvosolhatók.

A másik véglet a szervezés túlbonyolítása. Többször dolgoztam együtt szervezetfejlesztés kapcsán olyan cégvezetőkkel, akik valaha az egyetemen tanultak szervezést. Rendszeresen az a reakció részükről, hogy "nem gondoltam volna, hogy ez ilyen egyszerű is tud lenni.

A rengeteg elméletszagú szervezési modell és a legkülönbözőbb forrásból összeszedett szervezési szabályok gyakran csak zűrzavart okoznak az ember fejében, ahelyett, hogy kialakulna a szervezési szakértelem.

Szabályok és buktatók

A szervezés igenis egyszerű, csak be kell tartani az alapvető szabályait és elkerülni a jellemző buktatókat. A szervezetek egyik buktatója a nem jól meghatározott alá- és fölérendeltségi viszony, az értelmezhetetlen szervezési rendszerek. Ha nem jól határozzuk meg, hogy ki kinek tartozik elszámolással, és ki kinek adhat utasításokat, akkor mi magunk ültetjük el a káosz magvait a szervezetünkben. Amennyiben úgy döntünk, hogy mi magunk egyszemélyű vezetőként adhatunk ki csak utasítást, és mindenki nekünk tartozik elszámolással, akkor hamarosan úgy fogjuk érezni magunkat, mint a szélkakas egy heves viharban.

Van-e olyan rendszer, amellyel lehet tehermentesíteni az ügyvezetőt, és mégis termelést elérni? Létezik ilyen. Határozzuk meg, hogy ahhoz, hogy elérjük a célunkat, milyen funkciók vannak és ezek hogyan állnak láncban egymás után. Mint egy gépsornál. Ezután döntsük el, hogy kihez milyen feladat rendelhető és máris közelebb vagyunk a megoldáshoz, mint ha ötletszerűen veszünk fel új embereket felmerülő igények alapján. Vajon leírtuk már, hogy hogyan állnak össze a cégben elvégzendő feladatok egymás után, hogy végül kiadják, amit mi a piac számára szeretnénk nyújtani? Még nem? Akkor itt az ideje!

Jó munkát!

Perei Andrea
Comline Budapest Kft.
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Dolgozói motiváció 2024 - top 10 nem pénzbeli motivációs eszköz

Nem csak a pénz számít - a vállalatok folyamatosan dolgoznak azon, hogy különböző, béren kívüli motivációs eszközökkel is javítsák a... Teljes cikk

Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők

Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk

A nők által alapított startupokhoz csak a befektetések 1%-a jut el - így lehetne ezen változtatni

Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk