Na de mit keres a burkoló a megrendelő kádjában?
Villanyszerelő, víz-gáz-fűtésszerelő, burkoló, festő, kőműves, ács, asztalos - szakismeretük nélkülözhetetlen. Mesteremberekre szükség van, mivel olyan tudás birtokában vannak, amilyennel a legtöbb ingatlantulajdonos nem rendelkezik. Hiszen például nem szívesen nyúlunk az elromlott villanykapcsolóhoz, és a tetőre se megyünk ki, ha nem muszáj. Folyamatos igény van a mesteremberek munkájára, szolgáltatásukra mégis sok a panasz. A HR Portál egy megbízót és egy mesterembert megszólaltatva járta körül a témát.
A mesteremberek világával kapcsolatban két érintettet kérdeztünk meg: egy festő-mázoló mestert és egy ingatlanok felújításával foglalkozó vállalkozót. A vélemények, tapasztalatok jobb összehasonlíthatósága érdekében az egyes témákkal kapcsolatos válaszaikat külön pontokba szedtük.
Megrendelő-vállalkozó: "A legfontosabb elvárásom a megbízhatóság, ami alatt előre megbeszélt időpontok, határidők betartását értem. A beépített anyagok minősége is ide tartozik, például ha egy drágább csemperagasztót kérünk, akkor ne az olcsóbb, gyenge minőségűt használja a kivitelező. További elvárás a jó ár-érték arány is, a munka egészét illetően. Inkább sajnos negatív tapasztalataink vannak. Van természetesen két olyan cég, amelyekkel meg tud valósulni az együttműködés, de ez részünkről így is folyamatos kontrollt igényel, különben elcsúsznak a dolgok."
Mesterember: "Azoknak szeretek dolgozni, akikkel mindent meg lehet beszélni, és partnerként tekintenek az emberre. Akik tudják, mit szeretnének, és nem közben találják ki az újabb ötleteket, mert akkor időben és pénzben sem az elején megbeszéltek szerint alakulnak a dolgok - aminek persze nem örülnek a megbízók. A megbízó ne a hibát keresse a munkában, a végén fizesse ki a megbeszélt összeget, és ne kezdjen el alkudozni."
Megrendelő-vállalkozó: "Próbálkoztunk "szabadúszókkal", de nem váltak be. Általában cégeket bízunk meg, ahol valaki mindig felel a munkáért, illetve mindig van egy ember, akit el lehet érni bármilyen probléma esetén. Kivitelező céggel a munka megszervezése is egyszerűbb, hiszen nem a mi dolgunk, ki mikor jöjjön elvégezni a feladatot."
Mesterember: "Szerintem szabadúszóként jobb dolgozni, mert különben mindenki leveszi a részét és annak marad a legkevesebb, aki valóban dolgozott rajta. Úgy tapasztaltam, kivitelező cégnél az utolsó bőrt is lehúzzák az emberről."
Megrendelő-vállalkozó: "Tapaszatalataink szerint a teljesítménybéres szakmunkás gyorsabb, és sokszor jobb minőségű munkát végez, mint akinek a munkaideje után fizetünk."
Mesterember: "Ha valaki szabadúszó, akkor természetesen teljesítménybért jobb kapni, ha viszont alkalmazottként dolgozik, akkor az órabér jobb."
Megrendelő-vállalkozó: "Nem mondhatnám, hogy egységes árakat kapunk, sokszor két vagy akár két és félszeres szorzó van azonos munkára, más-más cégtől. Természetesen ekkora különbségek a minőségben nem lehetnek."
Mesterember: "Ellenben Nyugat-Európával, itthon a munkások nincsenek megfizetve. Minden megbízó gyors, olcsó, de minőségi munkát szeretne."
Megrendelő-vállalkozó: "Ha nem figyelünk oda a munkásokra, mindig elúsznak, elsősorban időben. A minőség szintén kényes kérdés, ott kell lenni, hogy érezzék a figyelmet, de még így is előfordulnak problémák. A szakmai tudásban szintén nagy a szórás. Nehéz itthon jó szakembert találni, mert aki talpraesett, már külföldön dolgozik háromszor vagy négyszer annyiért, mint itthon."
Mesterember: "Ma Magyarországon nincs normális szakmunkásképzés, a fiataloknak kevés a szakmai ismerete. Ami a munka elvégzésének idejét illeti, nem szeretem a határidőket, mert a munka minőségének rovására megy. Általában körülbelüli időpontot mondok, amit tudok tartani. Közben folyamatosan tájékoztatom a megbízót arról, hogyan haladok, a száradás és egyéb felmerülő munkálatok függvényében."
Megrendelő-vállalkozó: "Eddigi tapasztalataink szerint sok mesterembernek rossz a munkához való hozzáállása: sokszor isznak, dohányoznak a lakásban, nem dolgoznak, ha nem kéred számon őket. Ezért szerintem sokkal jobb cégekkel együttműködni, ahol ezek a vezető problémái."
Mesterember: "Ha felújításnál különböző mestereknek kell együttműködnie, hozzáállás kérdése, kivel mennyire lehet megbeszélni a munkamenetet. Sokszor zavarják egymást a különböző szakmák képviselői, főleg szűkös helyen. A munkaadónak kellene beosztani, kit mikor hív dolgozni, hogy ne hátráltassák egymást, illetve ne tegyenek kárt a másik munkájában. Volt már arra példa, hogy festés után lettek odahívva a villanyszerelők, akik kivésték a falat a vezetékeknek."
Megrendelő-vállalkozó: "Cégek esetében, ahol folyamatos együttműködést és további munkát remélnek a megbízóktól, működik a garancia. Minden más esetben nehezen érvényesíthető. Természetesen, ha jó szerződést köt a megbízó a kivitelezővel, ilyen esetben is jól jöhet. A gyakorlati tapasztalat azonban az, hogy ilyen írásos megállapodások ritkán születnek."
Mesterember: "Változó és személyiségfüggő is. Nálam alap, hogy garanciát vállalok, természetesen visszamegyek, ha valami probléma merül fel vagy javítani kell."
Megrendelő-vállalkozó: "Megbízhatóság és ár-érték arány alapján választunk mesterembereket."
Mesterember: "A legjobb reklám szájról szájra terjed. Visszahívnak és ajánlanak másoknak. Igyekszem a megbízóim megelégedésére pontos, megbízható és alapos munkát végezni. A munkám az ajánlólevelem."
Mesterekkel, megrendelőkkel szembeni elvárások
Megrendelő-vállalkozó: "A legfontosabb elvárásom a megbízhatóság, ami alatt előre megbeszélt időpontok, határidők betartását értem. A beépített anyagok minősége is ide tartozik, például ha egy drágább csemperagasztót kérünk, akkor ne az olcsóbb, gyenge minőségűt használja a kivitelező. További elvárás a jó ár-érték arány is, a munka egészét illetően. Inkább sajnos negatív tapasztalataink vannak. Van természetesen két olyan cég, amelyekkel meg tud valósulni az együttműködés, de ez részünkről így is folyamatos kontrollt igényel, különben elcsúsznak a dolgok."
"Mikor újracsempéztettük a konyhát, a burkoló a munkanap végén törölközőt kért tőlünk és bement a fürdőszobába. Azt hittük, megmossa a kezét és az arcát, de a legnagyobb megdöbbenésünkre lezuhanyozott."
Mesterember: "Azoknak szeretek dolgozni, akikkel mindent meg lehet beszélni, és partnerként tekintenek az emberre. Akik tudják, mit szeretnének, és nem közben találják ki az újabb ötleteket, mert akkor időben és pénzben sem az elején megbeszéltek szerint alakulnak a dolgok - aminek persze nem örülnek a megbízók. A megbízó ne a hibát keresse a munkában, a végén fizesse ki a megbeszélt összeget, és ne kezdjen el alkudozni."
Kivitelező cég vagy szabadúszó mester
Megrendelő-vállalkozó: "Próbálkoztunk "szabadúszókkal", de nem váltak be. Általában cégeket bízunk meg, ahol valaki mindig felel a munkáért, illetve mindig van egy ember, akit el lehet érni bármilyen probléma esetén. Kivitelező céggel a munka megszervezése is egyszerűbb, hiszen nem a mi dolgunk, ki mikor jöjjön elvégezni a feladatot."
Mesterember: "Szerintem szabadúszóként jobb dolgozni, mert különben mindenki leveszi a részét és annak marad a legkevesebb, aki valóban dolgozott rajta. Úgy tapasztaltam, kivitelező cégnél az utolsó bőrt is lehúzzák az emberről."
Óra- vagy teljesítménybér
Megrendelő-vállalkozó: "Tapaszatalataink szerint a teljesítménybéres szakmunkás gyorsabb, és sokszor jobb minőségű munkát végez, mint akinek a munkaideje után fizetünk."
Mesterember: "Ha valaki szabadúszó, akkor természetesen teljesítménybért jobb kapni, ha viszont alkalmazottként dolgozik, akkor az órabér jobb."
Ár-érték arány
Megrendelő-vállalkozó: "Nem mondhatnám, hogy egységes árakat kapunk, sokszor két vagy akár két és félszeres szorzó van azonos munkára, más-más cégtől. Természetesen ekkora különbségek a minőségben nem lehetnek."
Mesterember: "Ellenben Nyugat-Európával, itthon a munkások nincsenek megfizetve. Minden megbízó gyors, olcsó, de minőségi munkát szeretne."
Szakismeret, munka minősége
Megrendelő-vállalkozó: "Ha nem figyelünk oda a munkásokra, mindig elúsznak, elsősorban időben. A minőség szintén kényes kérdés, ott kell lenni, hogy érezzék a figyelmet, de még így is előfordulnak problémák. A szakmai tudásban szintén nagy a szórás. Nehéz itthon jó szakembert találni, mert aki talpraesett, már külföldön dolgozik háromszor vagy négyszer annyiért, mint itthon."
Mesterember: "Ma Magyarországon nincs normális szakmunkásképzés, a fiataloknak kevés a szakmai ismerete. Ami a munka elvégzésének idejét illeti, nem szeretem a határidőket, mert a munka minőségének rovására megy. Általában körülbelüli időpontot mondok, amit tudok tartani. Közben folyamatosan tájékoztatom a megbízót arról, hogyan haladok, a száradás és egyéb felmerülő munkálatok függvényében."
Munkamorál
Megrendelő-vállalkozó: "Eddigi tapasztalataink szerint sok mesterembernek rossz a munkához való hozzáállása: sokszor isznak, dohányoznak a lakásban, nem dolgoznak, ha nem kéred számon őket. Ezért szerintem sokkal jobb cégekkel együttműködni, ahol ezek a vezető problémái."
Mesterember: "Ha felújításnál különböző mestereknek kell együttműködnie, hozzáállás kérdése, kivel mennyire lehet megbeszélni a munkamenetet. Sokszor zavarják egymást a különböző szakmák képviselői, főleg szűkös helyen. A munkaadónak kellene beosztani, kit mikor hív dolgozni, hogy ne hátráltassák egymást, illetve ne tegyenek kárt a másik munkájában. Volt már arra példa, hogy festés után lettek odahívva a villanyszerelők, akik kivésték a falat a vezetékeknek."
Garanciavállalás
Megrendelő-vállalkozó: "Cégek esetében, ahol folyamatos együttműködést és további munkát remélnek a megbízóktól, működik a garancia. Minden más esetben nehezen érvényesíthető. Természetesen, ha jó szerződést köt a megbízó a kivitelezővel, ilyen esetben is jól jöhet. A gyakorlati tapasztalat azonban az, hogy ilyen írásos megállapodások ritkán születnek."
Felcsiszoltattam és újrarakattam a parkettát, néhány héttel később azonban felpúposodott. A kivitelezők készségesen eljöttek, és ingyen kicserélték laminált padlóra. Az anyag árának felét viszont nekem kellett fizetnem."
Mesterember: "Változó és személyiségfüggő is. Nálam alap, hogy garanciát vállalok, természetesen visszamegyek, ha valami probléma merül fel vagy javítani kell."
Mesterember kiválasztása
Megrendelő-vállalkozó: "Megbízhatóság és ár-érték arány alapján választunk mesterembereket."
Mesterember: "A legjobb reklám szájról szájra terjed. Visszahívnak és ajánlanak másoknak. Igyekszem a megbízóim megelégedésére pontos, megbízható és alapos munkát végezni. A munkám az ajánlólevelem."
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?
Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk
Az év eleje a felmondások ideje?
Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk
Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején
Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Ösztönözheti a vállalkozói hitelfelvételt a garanciadíjak csökkentése 3 hónapja
- Három ábra, ami elárulja, mennyire éri meg szakinak lenni Magyarországon 4 hónapja
- Óriási növekedés - mennyit keresnek a mesteremberek? 4 hónapja
- Üzletszerűen vesztegettek meg egészségügyi dolgozókat temetkezési vállalkozások 5 hónapja
- Kihirdették, mikor lesz a Magyar Vállalkozók Napja 6 hónapja
- Az alfa generációs magyar gyerekek nem akarnak alkalmazottként dolgozni 6 hónapja
- Több százezer egyéni vállalkozó járhat rosszul az új adócsomaggal 6 hónapja
- Czomba Sándor: több mint ezer vállalkozás indulhat el a Vállalkozó Start II. program támogatásával 6 hónapja
- A kormány folytatja az adócsökkentést és adóegyszerűsítést 6 hónapja
- Megnyílt a jelentkezés a fiatal vállalkozókat támogató programokra 7 hónapja
- Íme a legboldogabb munkavállalók 7 hónapja