kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Szellemi tanműhely HR-eseknek

Az élvonalbeli HR-esek magasan képzettek, több idegen nyelvet beszélnek és friss üzleti tudással rendelkeznek - másként nem lehetnének humánmenedzserek. Emellett állandóan készek friss tudást szerezni! Ha ez így van, a helyükben csak olyan üzleti kurzusra járnék, ahol friss tudást kapok, gyorsan, vizsgák nélkül.

Létezik olyan tanítási módszer, ami valóban tanít, abban az értelemben, hogy a hallgató nem csupán levizsgázni képes a tantárgyból, aztán kedve szerint elfelejti, vagy tovább bűvöli a tananyagot, hanem azonnal elsajátítja, amiről az órán szó van - tudtuk meg Dr. Velencei Jolántól, aki magát megszállott tanárnak vallja. Ehhez, persze, a témának alapvetően érdemesnek kell lennie arra, hogy azt a tudásra vágyó beillessze a saját tudástárába! Mi ez a téma ma a HR szakma képviselői számára, és hogyan zajlik ez a fajta tanulás - ezekről beszélgettünk Dr. Velencei Jolánnal.


Az igazi tanulás: konstruktív



Hogy megértsük a konstruktivista tanulás lényegét, először felejtsük el azt a tanulást, hogy visszaadjuk, amit a tanár az előadáson elmesélt. A konstruktivista tanulás arra épít, hogy mindenkinek van egy előzetes tudása, a tanulás lényege pedig, hogy ezt az előzetes tudást átrendezi az új. A "hagyományos" tanuló valahova behúzza az új információt, majd vizsga után elfelejti. A valódi tanulás nem ez, hanem az a folyamat, amikor az újat behelyezem a saját fogalomvilágomba.
Dr. Velencei Jolán: egyetemen MBA hallgatókat, üzleti képzéseken coachokat és vezetőket tanít. Szeretek tanítani - vallja. Hozzáállását az oktatáshoz a konstruktivizmus határozza meg, mely úgy is értelmezhető, hogy - mint mondja -, sokkal nagyobb figyelmet szentel azokra az órákra, ahol a vizsgajegy megszerzésén túl valami mást is szeretne elérni. Utóbbi időben az a valami a gondolkodásra inspirálás.
Az iskolarendszerű képzésben jelenleg erre nincs nagy szükség; a rendszer úgy épül fel, hogy tökéletesen sikeres, aki tudja a vizsgakérdésre az egyetlen jó választ.

Az üzleti valóság viszont az, hogy tudással dolgozunk, a vállalatban megjelennek új fogalmak és valahogy muszáj azokat használni: elkezdünk róla beszélni, kialakul egy szakmai zsargon - ami olykor ugyanúgy hat, mintha csak azért dobálóznánk vele, hogy távol tartsuk a laikusokat, de jobbára azért összehozza a zsargont értőket. Értő pedig azáltal lesz a résztvevő, hogy beszél(get), nem pedig hallgat, azaz kilép a "hallgató" szerepből, maga is részt vesz a közös értelmezésben.


A műhelymunka nem törzsi gyűlés



Akárcsak a valóságban, a képzésen is beszélgetések során próbálgatjuk az új fogalmak használatát. Az iskolarendszerű képzésekben nehéz elérni, hogy amit a hallgatók az előadáson hallanak, azt felvegyék a saját fogalomvilágukba és használják, azaz képesek legyenek az újjal gondolkodni, arról beszélgetni -számol be tapasztalatáról Dr. Velencei Jolán.

Az üzleti coach képzésnek már része a műhelymunka, ahol a résztvevők közösen gondolkodnak, beszélgetnek. Persze, nem úgy néz ki az óra, mint a primitív törzseknél a törzsi gyűlés, ahol az emberek körbeülnek, beszélgetnek, nem jutnak ugyan semmire, de valami azért mégis történt. A műhelymunka vezetője, a műhely coach bedobja az új fogalmakat, és ahhoz a gondolatébresztő impulzusokat; mindkettőt tudatosan úgy választja ki, hogy azok az aktuális üzleti dilemmákra vezessék rá a tanulókat. A műhely coach másik fontos feladata, hogy a kijelölt mederben tartsa a beszélgetést, mert bizony, mindig van, aki nem csak a fogalomhoz kapcsolódó gondolatait, de vállalatának aktuális problémáját vagy épp a megoldásait szeretné megosztani.

A tanuló pedig, elég, ha kíváncsi, hogy mondjuk Shakespeare-nek mi köze egy üzleti fogalomhoz, mely épp foglalkoztatja a stratégákat. S miközben ezen gondolkodik, belehelyezkedik a dilemmába, melyen talán holnap az ő vállalata fog gondolkodni. Végül egy "aha"-élménnyel távozik mindenki, aminek a hozadéka, hogy például a műhelymunkán részt vett HR szakember holnap képes együttgondolkodó partnere lenni a stratégának.


Gondolatok, ébresztő!



A műhelymunka lelke, hogy a résztvevők különböző gondolatai felszínre kerülnek. Hogy ez megtörténjen, alapvetően kíváncsinak kell lenni, ám ez nem is olyan könnyű az egyetlen helyes megoldást megadni szándékozó iskolák után. Ráadásul, a mi világunkban pejoratív kicsengése van a spekulálásnak (értsd: nyitott gondolkodás), mondván, aki spekulál, az spekuláns és onnan már csak egy lépés, hogy csalónak nevezzük. Szóval, tartunk tőle, hogy a spekulálásból valami rossz fog kisülni; pedig arról van szó, hogy a közös spekulálás több irányba elvihet. S hogy leküzdjük az eredendő ellenállást a nyitott gondolkodással szemben, jó, ha van valami kézzelfogható kiindulási pont.

Akárcsak a kezdő előadónak a mutatópálca, a műhelymunka gondolkodóinak is kell valami, amibe kapaszkodhatnak.
Dr. Velencei Jolán egy munkafüzetet ad a résztvevők kezébe - na, nem feleletválasztós tesztekkel! A munkafüzetben a feldolgozandó témához hoz idézeteket a mindennapokról a szépirodalomból, és az üzleti élethez a menedzsment guruktól. Az idézetek között pedig vannak üres sorok, melyek arra várnak, hogy a műhelymunka-résztvevő kitöltse saját gondolataival. Bár a lényeg nem az, hogy a munkafüzet ki legyen töltve, hanem hogy van kapaszkodó, amikor kontextusba kell foglalni az új tudást; mert ha mást nem is, de amit leírt a résztvevő, azt el is tudja mondani a többieknek. Ezzel ő is, mások is új impulzusokat kapnak. Aztán három mondat után mindenki leteszi a "mutatópálcát", és nyitottan beszélget.


Miről van szó a HR partner műhelymunkán?



Létezik műhelymunka HR-esek számára, mely a HR partnerségre készíti fel a résztvevőket. A fentiek tükrében nem is meglepő, hogy a négyszer egynapos képzésen kizárólag beszélgetés folyik: a csoport minden nap egy-egy dilemmát dolgoz fel, amelyek valójában a stratégák azon dilemmái, amikhez a HR, mint partner hozzá kell tudjon szólni. - Például, egy kultúraváltással kapcsolatban felmerül a "fenegyerekek" fogalom, és hogy "a beszélgetés a munka". Mit szólunk hozzá? Mit kezdjünk az idétlen ötletekkel, és a jövő fenegyerekeivel?

A résztvevőktől a kérdésekhez nem véleményt, hanem gondolatokat várunk. A más-más gondolatok nem a megoldás kulcsát adják majd meg, hanem inspirációt a továbbgondolásra. A HR műhelynek is az a végső lényege, hogy a megvalósítás különböző legyen - senki sem akar egyforma lenni, az nem működik.

A szerencsés felállás, ha egy vállalatból minden HR-es részt tud venni, akikre HR partnerként számíthatnak a vezetők. Ők ugyanabból a szervezeti kultúrából jönnek, vannak közös sztorik, közös tolvajnyelv. Különböző cégekből érkező résztvevőkkel is működik a HR partner műhelymunka, annak azonban más lesz a kimenete. Az azonban biztos, hogy az új tudás könnyen át is megy a gyakorlatba, hiszen a fejekben már ott van egy újfajta szemlélet.
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk