kapubanner for mobile
Szerző: Krista Zita
Megjelent: 16 éve

Szerepzavarban a HR-es

A humánerőforrás menedzser vállalati szerepkörét a cégek méreteiktől, cégkultúrájuktól függően meglehetősen eltérően értelmezik. Még sokat tapasztalt HR-es munkatárs is kerül olyan helyzetbe, hogy munkakörére vonatkozóan ellentmondó elvárásokkal találja szemben magát a vállalatvezetés részéről.

Nyilvánvaló, hogy az emberi erőforrással gazdálkodó menedzserek munkája alapvetően interdiszciplináris, hiszen a jog, a pénzügy, a pszichológia, a közgazdaságtan és a kommunikáció határterületein mozog, és nem ritkán egy személyben kell mindezen területeken a legjobbat nyújtani. Cége válogatja, hol, mi tartozik a HR feladatkörébe, mennyire terheltek az osztályon dolgozók és hová tolódnak el a hangsúlyok az egyes részterületek között. A vállalati méreteken és cégkultúrán kívül ezt a vállalat tevékenysége is befolyásolhatja. Azonban még ha több fő - esetleg specializáltan - dolgozik is a humánerőforrás osztályon, akkor is nehéz teljesíteni a vezetés azon elvárását, hogy vállalati lelkisegély-szolgálati funkciókat teljesítsen a HR.

Pedig kimondottan vagy kimondatlanul, gyakran elvárás a topmenedzsment részéről, hogy a humánmenedzser sétáljon a vállalat különböző szintjein dolgozó alkalmazottak között, és mint álruhás képviselője a vezetésnek, hallgassa meg őket, beszélgessen velük, gyűjtse össze informális úton a szervezetben keringő információkat, reakciókat, panaszokat vagy pletykákat, rémhíreket. Mi ezzel a probléma? Tegyük félre azt a jellemző választ, hogy a sűrű és sokrétű feladatok mellett, erre szinte soha nem marad idő. A probléma leginkább az elvárás mögött meghúzódó vezetői tévhitekkel van, miszerint a meghallgató, odafigyelő mentalitású HR-es alkalmazásával több probléma is kezelhető. Mint például az, hogy a szervezeti feszültségek, elégedettlenségek egycsapásra eltűnnek, ha valaki meghallgatja az alkalmazottak problémáit. Vagy képes megjavítani a megromlott vezető-beosztott viszonyt, és az érintett vezetőnek ezzel nem kell foglalkoznia egyéb fontosabb teendői mellett.

Az is tévhit, hogy csupán ezzel csökkenthető a fluktuáció. A munkatársak valóban jobban érzik magukat, ha valakinek elmondhatják az őket foglalkoztató problémákat, élményeket, javaslatokat, feltehetik kérdéseiket. De ez önmagában még nem elég, csak akkor lehet hatékony, ha a vezetés az összegyűjtött információkra reagál, és kezeli azokat. Magyarul, ha nem azt várja el, hogy a HR-es "feketelyukként" elnyelje ezeket a visszajelzéseket. Egészséges szervezetben egyébként sem korlátozható egyetlen személyre a dolgozókkal folytatott kontaktus, hiszen a vezetői feladatok szinte kivétel nélkül erre építenek, hogyan várható hát el, hogy egyetlen, szubjektív személy által szűrt információk alapján hozzanak felelős döntéseket, vagy ami még nagyobb hiba: teljesen figyelmen kívül hagyják ezeket az információkat?

Legtöbbször az emberi erőforrással foglalkozó menedzsert az a szerepkörre vonatkozó ellentmondás őrli fel, hogy a vezetés a fent vázolt magatartás mellett azt is elvárja, hogy az ily módon nyert információkat ő maga is figyelmen kívül hagyja, és elfelejtve-levetkőzve "humánus" oldalát pusztán pénzügyi-gazdasági adatok alapján készítsen stratégiai terveket, megoldásokat - legtöbbször a költségcsökkentés és megszorítások szellemében. Ami nem áthidalhatalan, de lássuk be, gyakran vezet szerepzavarhoz: a munkatársak közt, mint szelíd gondoskodó járjon, az irodában pedig homlokegyenest más mentalitással kíméletlen-népszerűtlen pénzügyi döntéseket hozzon. A helyzet - kimondtalan elvárásokról lévén szó - nehezen kezelhető. Persze a legjobb az, ha a HR-nek sikerül vállalati szerepkörét a vezetéssel letisztázni, de tudjuk, hogy ehhez gyökeres vezetői szemléletváltás szükséges, ami ritkán fér bele egy HR-generációba.

Krista Zita, HR Portal
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma

Miért szeretek recruiter lenni? – tette fel a kérdést néhány ismert toborzási szakembernek Csatalinácz Adrienn, az euJobs HR-Group HR és BRAND... Teljes cikk

A szexi pozíciónevek csapdája

Tudja mi a különbség a sales manager, a business development manager és account manager munkakörök között? A gyakorlatban nem sok: az... Teljes cikk

Több lányt az informatikába: sokszor a tanárokkal és a szülőkkel kell küzdeni

Bár a tendencia javulást mutat, még mindig bátorítani, biztatni kell a fiatal lányokat, hogy az úgy nevezett STEM szakmák vagyis a tudomány, a... Teljes cikk