kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Úton a modern szakképzés felé

Az új szakmák megszerzése, az átképzés és a továbbképzés része az egész életen át tartó tanulási folyamatnak. Az ismeretek megújítására, új ismeretek szerzésére számos lehetőség adódik. Az OKJ-s szakképesítés megszerezhető a hagyományos, iskolarendszerű képzés során, a felnőttképzésben vagy a munkahely által szervezett továbbképzés keretében is.

images

Szakképzés diákoknak

Két évtizeddel ezelőtt az érettségit és a szakképesítést egyszerre megszerző diákok rendszerint 4 évet töltöttek középiskolában. Az érettségit nem szerző szakmunkástanulók átlagosan 17 éves korukban szereztek piacképes szakképesítést, majd ezt követően 2-4 év múlva, rendszerint munka mellett szerezhették meg az érettségihez szükséges alapműveltséget a dolgozók gimnáziumában vagy valamelyik kétszintű képzést nyújtó szakközépiskolában. A gimnáziumi érettségivel rendelkezők további 1-3 éven belül szerezhettek középfokú szakképesítést. Akkoriban a munkaerőpiac nyertesei egyértelműen az érettségit és a szakképzettséget egyidejűleg megszerző középfokú végzettségűek voltak.

Jellemzően ők néhány év munkatapasztalat után kezdték meg főiskolai, egyetemi tanulmányaikat, ugyanakkor rájuk a legkevésbé jellemző, hogy a szakirányú érettségi vagy a diploma megszerzése után további középfokú szakképesítések megszerzésére törekedjenek iskolarendszerű képzés keretében. Ennek oka, hogy a diplomás és szakképzett, a szakmájában több éve dolgozó munkavállalók többnyire a gyakorlat során fejlesztik ki magukban azokat a képességeket és készségeket, amelyek alapján munkaterületük elismert szakértőivé válhatnak.

A Térségi Integrált Szakképző Központok (TISZK-ek) megalakításával a törvényalkotó szándéka szerint új fejezet kezdődik a magyar szakképzés történetében. A törvénymódosítások célja az volt, hogy az iskolák uniós és hazai forrásokhoz jussanak, a diákok pedig piacképes, korszerű szaktudást szerezzenek. A törvény értelmében a központokhoz valamennyi középfokú szakképzést nyújtó intézmény csatlakozik, és a jövőben közösen pályázhatnak a fejlesztési forrásokra. A tervek szerint a szakmai kamarák és a nagyobb munkáltatók a központokkal tartják a kapcsolatot, ezáltal biztosíthatóvá válik, hogy a képzés a munkaerőpiac követelményeihez gyorsan és rugalmasan alkalmazkodjon. A TISZK-hez csatlakozott szakképző iskolák között az átjárhatóság biztosított, a továbbiakban nem lesz szükség különbözeti szakmai vizsgára, ha a tanulók a központ egyik iskolájából a másikba iratkoznak át. A szakmai alapképzés, az érettségi és a felsőfokú szakképzés ingyenes.

Az elképzelés hasonló, mint ami a felsőoktatási intézmények integrációja során részben már megvalósult. Az azonos profilú, hasonló szakmacsoportokban oktató iskolák esetén - mint például az Építőipari TISZK-be társult intézmények vagy a kereskedelmi és közgazdasági szakközépiskolákat magába foglaló Belvárosi TISZK - minden bizonnyal megvalósítható az átjárás. Alakultak azonban kifejezetten vegyes profilú TISZK-ek is. Például Petrik TISZK diákjai megkezdhetik a tanulmányaikat az egészségügyi szakképző iskolában, utána esetleg átjelentkezhetnek informatikai vagy humán szakképzésre.


Vajon mennyiben felel meg az új struktúra a munkaerőpiac elvárásainak?



A munkaerőpiacon alapvetően kétféle szempont érvényesül. A mennyiségi szempontok határozzák meg, hogy az adott pillanatban a gazdaság hány újonnan belépő munkavállaló számára képes rendszeres jövedelemszerző tevékenységet biztosítani. A minőségi szempontok arra vonatkoznak, hogy a rendelkezésre álló frissen végzett "szabad kapacitás" mennyi idő alatt, milyen jellegű betanító képzést követően válik alkalmassá az önálló munkavégzésre. Mivel a gazdasági növekedés világszerte lassuló tendenciát mutat, ami a munkaerő iránti kereslet csökkenését eredményezi, ezért a fejlett országokban a munkába lépés időpontja kitolódik. Az oktatási rendszer kétféleképpen reagálhat erre a jelenségre:
  • a képző intézmények igyekeznek minél hosszabbra nyújtani az első szakképesítés megszerzéséhez szükséges időtartamot (ennek eszközei lehetnek pl. a 0. évfolyam bevezetése, ahol nyelvi felkészítés folyik, valamint az 5-6. (13-14.) évfolyam indítása, amely során a szakképzésre kizárólag az érettségi bizonyítvány megszerzése után kerül sor;
  • a rendelkezésre álló időkeret alapján igyekeznek minél átfogóbb, minél szélesebb körű ismeretanyaggal, esetleg több szakképesítés megszerzésével a munkaerőpiacra bocsátani a tanulókat.


    Munkaerőpiaci képzések



    Modern szakképesítésre azonban nemcsak a pályakezdőknek van szükségük, hanem a munkában állóknak és a munkaerőpiacról ideiglenesen kiszorulóknak is. A munkában állók számára is biztosított az új szakma megszerzésének lehetősége. Erre a munkáltatók többnyire az iskolarendszeren kívüli képzés lehetőségét választják. A legtöbb oktatásszervezéssel és felnőttképzéssel foglalkozó vállalkozás számos akkreditált, OKJ-s képzést indít, elsősorban azok számára, akik szakmai ismereteiket korábban szerezték, és a technológiai fejlődés következtében eredeti szakmájuk folytatásához új ismeretek váltak szükségessé. 10-15 évvel ezelőtt a "slágerképzés" az ECDL-tanfolyam volt, amit mindenkinek célszerű volt elvégezni, aki a mechanikus vagy az elektromos írógépet személyi számítógépre cserélte. Ma már elképzelhetetlen, hogy egy irodai munkára jelentkező fiatal ne rendelkezzen alapfokú számítástechnikai, szövegszerkesztési, táblázatkezelési és internetes ismeretekkel.

    A középfokú végzettséggel rendelkező munkavállalók részére szervezett tanfolyamok közül jelenleg azok a legnépszerűbbek, amelyek valamelyik főiskola vagy egyetem felsőfokú szakképzési tananyagában önálló tárgyként szerepelnek, és a felsőfokú tanulmányok megkezdése esetén tanulmányi eredményeik beszámíthatóak. Ezek a képzések azok számára is előnyösek, akik nem törekszenek arra, hogy diplomát szerezzenek. Például egy külkereskedelmi területen dolgozó adminisztrátor számára szakmai előrelépést jelenthet a külkereskedelmi ügyintéző szakképesítés megszerzése. Egy munkaügyi és tb-ügyintéző versenyképessé válhat a felsőfokú végzettséget igénylő HR-szakmában, ha például személyügyi gazdálkodó, humán controlling ügyintéző vagy oktatásszervező szakképesítéseket szerez. A mérlegképes könyvelő OKJ-s szakképesítést sok munkahelyen kifejezetten előnyben részesítik az általános pénzügyi-számviteli főiskolai diplomával vagy a hároméves gazdasági főiskolai oklevéllel szemben. Ezek a képzések elsősorban a jelenleg munkában állók továbbképzése szempontjából fontosak.

    A munkáltatók szemszögéből a legkeresettebb képzések azok, amelyek a hiányszakmákban nyújtanak gyors és hatékony betanulási lehetőséget. Ilyenek például az NC- és CNC-gépkezelő képzések, a dekoratőr képzés, az Auto CAD 2D-3D képzés vagy a weblapkészítés. Ezeket a tanfolyamokat az oktatási vállalkozások rendszerint a megrendelő igényeihez igazítják. Akkor érdemes ilyen jellegű képzéseket szervezni, ha a megrendelő munkáltató a tanfolyam elvégzését követően azonnal munkába tudja állítani a jelöltet. A regisztrált álláskeresők részére szervezett munkaerőpiaci képzések esetén mindenképpen azokat a szakmákat ajánlatos támogatott formában oktatni, amelyekre a tényleges munkáltatók részéről kifejezett kereslet mutatkozik. Minden egyéb esetben az elhelyezkedési arány 50 százalék körüli - vagy el tud helyezkedni az új képesítésének megfelelő munkakörben az álláskereső vagy nem... El kell oszlatni azt a tévhitet, hogy egy új szakképesítés megszerzése automatikusan új munkalehetőséget jelent! Ez legfeljebb akkor igaz, ha az álláskereső a képesítés megszerzése után egyéni vállalkozóvá vagy önfoglalkoztatóvá válik.


    Felsőfokú szakképzés és továbbképzés



    A felsőfokú végzettséget igazoló diploma egyúttal felsőfokú szakképzettséget is jelent. A bolognai képzési rendszer keretében megvalósuló alap- és mesterképzések során a hallgató olyan szakmai ismeretek birtokába kerül, amelyek a konkrét munkaköri feladatainak azonnali, magas szintű elvégzését teszik lehetővé. Elméletileg. Sok fiatal gondolja úgy, hogy a diploma megszerzésével, mindenfajta gyakorlati tapasztalat nélkül azonnal vezető beosztásba kerülhet. Erre többnyire esély sincs, ha például csoportos felvétel történik, és a pályázók valamennyien pályakezdő diplomások. Napjainkban az is ritkán fordul elő, hogy egy frissen végzett diplomást helyeznek vezető beosztásba olyan területen, ahol többsébében középfokú végzettségű munkatársak dolgoznak.

    A gyakorlatban a legtöbb pályakezdő diplomás munkavállaló státusza nem különbözik a "vállalati mindenes"-étől. Sok esetben a diploma megléte csak azért szükséges, hogy a kiválasztással foglalkozó HR-munkatárs választási bázisát szűkítse, valójában az adott munkakörhöz az érettségi bizonyítvány és a középfokú OKJ-s képesítés bőven elegendő lenne! Nagyon kevés olyan munkakör létezik, amelyhez ténylegesen szükséges a felsőfokú végzettség és a szakképesítés. Ennek ellenére a diplomának jelentős társadalmi presztízsértéke van, és a fizetésekben is lényeges - bár egyre inkább csökkenő - különbségek mutatkoznak a diplomások javára. A legnagyobb jövedelemkülönbségek azokon a munkahelyeken mutatkoznak, ahol valóban csak a vezető beosztású munkatársak esetén követelmény a felsőfokú végzettség. Általános tapasztalat, hogy a termelő tevékenységet folytató üzemekben a szakmunkások díjazása a minimálbér körül alakul, míg a középvezetőké ennek akár tízszerese is lehet.

    Hosszabb távon a diplomás munkatársak továbbképzésének megszervezése is szükségszerű - és nem csak a vezetőké vagy a vezetési utánpótlási tervekben érintetteké. Míg a doktori iskolákban folyó tudományos képzések csak kevesek számára vonzóak és hozzáférhetőek, a mesterkurzusok várhatóan egyre népszerűbbek lesznek a BA vagy BSc-fokozattal pályára lépők számára. Azt sem nehéz megjósolni, hogy a munkaerőpiacon kevésbé versenyképes diplomák tulajdonosai - például bölcsészek - nem egy újabb diploma megszerzésével, hanem egy OKJ-s képzés elvégzésével javíthatják sikeresen az elhelyezkedési és az előmeneteli esélyeiket.

    Ma már általános gyakorlat, hogy a felsőfokú szakképesítés megszerzésének nem kizárólagos színtere az egyetem. Egyes szakok „kitelepülhetnek” a munkahelyekre vagy pedig meghatározott munkavállalói kör számára az egyetemen belül indulnak speciális szakirányú továbbképzések. Emellett felsőfokú szakképesítést adó tanfolyamot a főiskolák, egyetemek mellett a TISZK-ek is szervezhetnek. Valószínűtlen azonban, hogy a diplomás fiatalok előnyben részesítik a szakközépiskolákban folyó képzéseket az egyetemi szakirányú továbbképzésekkel szemben. A választásnál az időtényező és az ár meghatározó szempont. Egy 4 félév alatt megszerezhető új OKJ-s szakképesítés a tanuló szemszögéből nem versenyképes egy hasonló áron és ugyanannyi idő alatt megszerezhető másoddiploma értékével. Ez azonban szubjektív megközelítés. A megszerzett szakképesítés munkaerőpiaci értékét leginkább az határozza meg, hogy ki volt a megrendelő. Amennyiben a munkáltató iskolázta be a munkavállalót, az újonnan megszerzett szakképesítés értéke magas. Amennyiben egy álláskereső egyéni döntése volt ugyanennek az új szakmának az elsajátítása, a megszerzett képesítés piaci értékét továbbra is a potenciális kereslet határozza meg.

    Visegrádi Ildikó, HR Portal
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

    Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

    A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

    A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

    A tanár is munkavállaló!?

    Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk