A HR stratégiaalkotás
A stratégiaalkotás folyamata 4 lépésben foglalható össze: 1. stratégiai elemzés 2. stratégiai döntés 3. stratégia megvalósítása 4. stratégai ellenőrzése
A tervezés során figyelni kell arra, hogy a meglévő rendszerek, kialakított munkafolyamatok véletlenül se kössék meg a kezünket, amennyiben a változás kellően indokolja, bátran lépjük meg a szükséges módosításokat. Csak akkor lehet hatékony a stratégiai tervezés, ha minden rendelkezésre álló szellemi energiát felszabadítunk, elvégre a cél az, hogy "jó dolgokat csináljunk, ne csak jól csináljuk a dolgokat". Ez ráadásul csökkenti a bizonytalanságot is, hiszen az alternatívák minél tökéletesebb felvázolásával a jövő veszélyeire is felkészülhetünk, arról nem is beszélve, hogy a szervezet működésével kapcsolatban olyan tényként kezelt feltételezéseket is tisztázhatunk, amelyeknek közük sincs a valósághoz.
Stratégiai döntés
A stratégia döntéshozatalnak 5 fázisa van:
1. metadöntések: a stratégiai döntési folyamattal kapcsolatos döntések (Miről döntünk? Milyen alternatívákat veszünk figyelembe? Mi a döntéshozatal mechanizmusa?)
2. döntési keret kialakítása: a megoldandó feladat tisztázása (Mit akarunk elérni? Mi alapján értékeljük a sikert?)
3. információgyűjtés: a szükséges adatok összeszedése
4. választás a fennálló lehetőségek közül: a célnak megfelelő alternatíva kiválasztása
5. tanulás az ellenőrzésből: a döntés elemzése, értékelése
Természetesen az 5 folyamat mindegyikét folyamatosan ellenőrizni kell, csakis így lehetünk biztosak abban, hogy végül elérjük célunkat.