kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Hogyan készítsük fel gyerekeinket a jövő munkahelyi kihívásaira?

Az oktatási rendszer nemcsak Magyarországon, de úgy néz ki, hogy a világon máshol sem készíti fel kellőképpen a következő generációkat a jövő munkaerőpiacának kihívásaira, a negyedik ipari forradalomra, derül ki a Világgazdasági Fórum új jelentéséből. 8 pontban foglalták össze a kormányok és a piaci szektor teendőit.

A technológia és a globalizáció folyamatosan formálja az üzleti modelleket és a munkaerőpiacot, új ás új munkákat létrehozva, ugyanakkor másokat megszüntetve. Ugyanakkor az általában alulfinanszírozott oktatási rendszerek nem képesek reagálni erre a problémára, ami egyben azt is jelenti, hogy a most általános iskolát kezdő diákok kétharmada nem lesz felkészülve a kihívásokra, amelyek a munka világában várnak rá.

A nők a korábbinál is hátrányosabb helyzetbe kerülnek, hiszen a gazdasági lehetőségeik eleve szűkebbek, a férfiak lehetőségeinek kétharmada. A jelentés, amelyet gazdasági, szakszervezeti vezetők, oktatási és tudományos szakemberek állítottak össze 8 területet irányoztak elő, ahol a kormányoknak és a privát szférának össze kellene fognia.


1. A korai fejlesztésre kell koncentrálni.

(Írás, olvasás készségeinek kialakítása, megfelelő gyermekellátás a dolgozó szülők részére.)

2. Az oktatásnak lépést kell tartania a változásokkal

- szinkronban az üzleti igényekkel, hogy milyen készségekre, képességekre van szükség. Fókuszban a problémamegoldással és projektmenedzsmenttel. A finn oktatást hozzák példának, ahol a tananyagot rendszeresen frissítik, helyet hagyva a helyi, iskolai egyéni adaptációnak.

3. Meg kell nyitni az oktatást az alternatív tanulási, képzési módszerek felé.

Kísérleteknek is helyet adva. Ghánában például amerikai és francia iskolák rövid kurzusokon tanítanak programozást kísérleti jelleggel, ahol a gyerekek egymást is tanítják. Projektalapon és játékosítva tanulnak.

4. A tanárokat kihozni az elefántcsonttoronyból.

Vagyis a tanárokat is elvinni a munkahelyekre "gyakornokoskodni", piaci mentorral kapcsolatba hozni, valamint a privát szférát bevonni a tanárképzésbe.

5. A diákok találkozzanak a munka való világával.

Korán hozzáférhetővé kellene tenni számukra a valódi munka világát, akár gyakornoki programokkal, hogy lássák a lehetséges karrierutakat, a hozzájuk szükséges készségeket.

6. A szakképzésre nem mint másodvonalbeli lehetőségre tekinteni.

fellépni az ezekkel a szakmákkal kapcsolatos előítéletek ellen, népszerűsíteni őket, valamint a képzések színvonalát emelni. (Tulajdonképpen a duális képzést népszerűsítenék, a német példát hozva, ahol a diákok megosztják a napjukat az iskola és a szakmai képzőhely között.)

7. Folyékony "digitális nyelvtudás"

- alapvető szükséglet lesz a digitális írástudás, de ehhez a tanárokat is képezni kell.

8. Oktatás, oktatás, oktatás

Ma már egy karriert nem lehet egy megtanult - esetleg szűk spektrumú - képességcsoportra alapítani, korlátozni. Motiválni kell a dolgozókat az élethosszig tartó tanulásra. Szingapúrban például éves képzési költségkeretet kapnak az emberek, akik ezt különböző tréningekre fordíthatják, amelyek a jövőben szükséges képességek elsajátítását támogatják.

World Economic Forum
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk