Megjelent: 5 hónapja

500-600 ezer forintos kompenzációt kérnek a sztrájkra készülő mozdonyvezetők

A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) március 10-ére hirdetett sztrájkot az eredménytelenül lezárult munkaügyi vita után.

images

Péntekig kell döntenie a bíróságnak első fokon, és február végére derülhet ki jogerősen, vajon jogszerű lehet-e a tervezett sztrájk, amit a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) kezdeményezett a reálbérkereset-csökkenés miatt - írja a 24.hu. A szakszervezet február 2-án jelentette be, hogy március 10-én nulla órától határozatlan idejű sztrájkot hirdet. Február 4-én kérvényezték a sztrájk jogszerűségének megállapítását, amire a bíróságnak 5 munkanapja van, tehát péntekig megszülethet a döntés. Ezt nagy valószínűséggel megtámadja az a fél, amelynek nem kedvező a döntés, amire szintén öt nap van. Utána további öt munkanapon belül kell meghozni a másodfokú döntést - vázolta fel a várható menetrendet Barsi Balázs, a MOSZ elnöke. A 2021 júliusától érvényes hároméves bérmegállapodás szerint 2021-ben a béremelés helyett 200 ezer forint SZÉP-kártya juttatást kaptak a dolgozók, és idén 10 százalékos, jövőre 5 százalékos béremelést kapnak. A MÁV-nál dolgozó mozdony- és motorvonatvezetők 80 százalékát képviselő MOSZ nem írta alá a megállapodást. A MOSZ szerint a munkáltatónak kompenzálnia kell a reálkereset-csökkenést és az elmaradt a fizetésemelést. Barsi Balázs elmondta, a MÁV nem tartja indokoltnak az igényt, tárgyalni sem akart róla, a sztrájk bejelentését megelőzően kötelező, december elejei kollektív munkaügyi vita is eredménytelen volt. 

A MOSZ elnöke szerint igaz, hogy az elmúlt öt évben a mozdonyvezetők fizetése átlagosan összesen 60 százalékkal emelkedett, de közben a nemzetgazdasági átlagkereset gyorsabban, akár 70 százalékkal is nőhetett. Ezt támasztják alá a KSH statisztikái is, melyek szerint 2016-hoz képest legalább 64 százalékkal nőttek az átlagkeresetek. Barsi Balázs rámutatott: a stratégiai munkakörök közül a mozdonyvezetők kapták az egyik legkevesebb emelést 2016 óta. Hozzátette: a mozdonyvezetők átlagfizetése tavaly bruttó 703 ezer, 2020-ban pedig bruttó 714 ezer forint volt. Ez úgy történhetett, hogy 2020-ban többet túlóráztathatták a mozdonyvezetőket, mint tavaly.

Egy januárban született megállapodás szerint az idei 10 százalékos béremelés legalább bruttó 40 ezer forint kell, hogy legyen, a legkisebb bérek emelése miatti bértorlódás enyhítésére. Egyes munkakörökben ez akár 20 százalékos alapbéremelést is jelenthetett, ám a mérnöki, technikusi, mozdonyvezetői munkakörökre ez nem érvényes, mert náluk 380-400 ezer forintról indul az alapkereset, tehát ők csak a 10 százalékos alapbéremelést kapták meg, nem részesültek a közteher-megtakarításból, és a bértorlódást, valamint az inflációt sem kompenzálták náluk - jelentette ki a szakszervezet elnöke. 

A szakszervezet szerint a veszteséget éves szinten fejenként bruttó 500-600 ezer forinttal lehetne kompenzálni. Bíznak benne, hogy amennyiben a bíróság jogszerűnek tartja a sztrájkot, az kimozdítja a tárgyalásokat a holtpontról. Nem sztrájkolni szeretnének, hanem minél előbb egyezségre jutni a munkáltatóval.

A 24.hu megkereste a MÁV-ot is, mely a hétfői közleményüket ajánlotta válaszként, mely szerint a MÁV-START alaptalannak, jogszerűtlennek és felelőtlennek tartja a Mozdonyvezetők Szakszervezetének sztrájkbejelentését, ezért benyújtotta ellenkérelmet a sztrájk jogellenességéről dönteni jogosult Fővárosi Törvényszékhez.

 

24.hu

  • 2022.07.25Üzleti metaverzum: Vezetéstechnikai szimuláció a Training360-tól A 3 napos Business Game lényege, hogy csapatmunkában kell egy több helyszínen hajókat gyártó vállalatot irányítani. Részletek Jegyek
  • 2022.09.28 recruiTECH BLUE Kékgalléros foglalkoztatók, termelő logisztikai vállalatok = recruiTECH BLUE konferencia, ahol újra a fizikai toborzáson lesz a hangsúly. Harmadik országbeliek foglalkoztatása, szállásoltatás, online toborzás, outsourcing és még számos aktuális téma! Részletek Jegyek
  • 2022.10.05Tréning Kerekasztal Konferencia 2022. Folytonos változások, aggodalom, stressz, hybrid működés, motivációvesztés, soha nem látott fluktuáció - napjainkban számos már korábban is tapasztalt és rengeteg új kihívással küzdenek a cégvezetők, HR és képzési szakemberek. Az idei Tréning Kerekasztal konferencia több évtizedes hagyományt követve az aktuális szervezeti és HR kihívásokra ad válaszokat és bemutatja a magyar piac vezető tréningcégeinek legújabb fejlesztéseit és tapasztalatait. Részletek Jegyek
  • 2022.10.11HR Fest BudapestHR Fest Budapest Ez az igazi, megismételhetetlen, szakmai felfrissülés, ott a helyed! Ez lesz az év legnagyobbat szóló HR-fesztiválja, amit te sem hagyhatsz ki! Részletes program, előadók és számos újdonság vár rád, stay tuned, 2022-ben minden kiderül! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Hiába a könnyítések, felére esett vissza a rendőrképzésre jelentkezők száma

A 10 hónapos "gyorstalpaló" rendőrképzés bevezetésével sem sikerült növelni a rendőrséghez jelentkezők számán. Teljes cikk

2,5 millió nyugdíjas kap emelést júliusban

Aki bankszámlára kérte az utalást, az július 12-én megkapja az összeget. Teljes cikk

Magánkollégium: ha a minőség és a megfizethetőség is fontos

A fővárost oktatási szempontból választók körében egyre népszerűbb a magánkollégium, mint szálláslehetőség. Nem újdonság, hogy Budapesten a... Teljes cikk

Facebook