Megjelent: 16 éve

Az intézményi pazarlás ellen szólalt fel az MTA elnöke

"Ma önök egy nem jól működő országban kezdik meg a 2009/2010-es tanévet" - fogalmazott Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke szeptember 1-jén, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tanévnyitó ünnepségén. Az elmúlt évtizedek hibás vagy nem létező oktatáspolitikájának látványos bukásáról beszélt, a felsőoktatási intézmények finanszírozásáról pedig elmondta: ebből a pénzből sokkal többet lehetne megvalósítani.

A tanulás és a tanítás mellett a magyar közélet újragondolásának és az ország újjáépítésének célját vetítette a hallgatóság elé Pálinkás József a keddi eseményen, ahol az oktatás területen tapasztalható erkölcsi hanyatlás mellett az oktatás és a nevelés egyre növekvő hiányosságainak eredményeként említette meg a világ és Magyarország problémáit, mint például az energia-, víz- és élelemhiányt. Az MTA elnöke azonban a szellemi jólét és a jó közélet kulcsát is a megfelelő oktatásban, nevelésben látja.

Pálinkás József a tanévnyitón az egyetemi tanárok kinevezési gyakorlatának megszigorítását, a korrupciót és pazarlást támogató finanszírozás megváltoztatását, valamint az intézmények értékelésének teljes újragondolását javasolta. Emellett minden minőégre törekvő intézménynek felajánlotta az MTA együttműködését.

Ugyan az elnök elismerte, hogy az egyetemek, főiskolák számára juttatott összegek mértéke nem megfelelő, mégis a kevesebb pazarlással többet lehetne megvalósítani - vélekedett Pálinkás, aki azt is nehezményezte, hogy miközben az intézmények igyekszenek a pénz világához tartozni, inkább annak alkotójává kellene válniuk. Elmondta: a hallgatók a tanárok társai helyett fejkvóta "részvényjegyeit" jelentik csupán, de hazugságnak és önámításnak nevezte az érdemtelenül átadott diplomákat és doktori fokozatokat.

A tanévnyitón Sólyom László köztársasági elnök kitüntetéses doktori címet adott át Benkő Zoltán vegyészmérnöknek.

MTI/Híradó/Edupress
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Robbanás előtt a magyar oktatás: az AI miatt eltűnhetnek a tantárgyak és a tantermek

A mesterséges intelligencia alapjaiban írhatja át a magyar oktatás működését, miközben a kormány új AI-stratégiája épp a lényegre nem reagál:... Teljes cikk

Ez a magyar iskola végzett a legjobb helyen a nemzetközi listán

A Szegedi Tudományegyetem és a Debreceni Egyetem is bekerült a legjobb 10 magyar egyetem közé. Teljes cikk

Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek

A 2024-es OECD TALIS-felmérés szerint a magyar pedagógusok elégedettebbek, munkájuk során nagyfokú szakmai önállóságot élveznek, és támogató... Teljes cikk