kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 16 éve

BKV-sztrájk: percről percre

A járművezetők több mint 95 százalékos részvételével tart a BKV Zrt. alkalmazottainak munkabeszüntetése pénteken; a fővárosi utakon kisebb a forgalom, kevesebb autó, de több kerékpáros és gyalogos közlekedik.

A megkérdezettek emberek harmada nem megy dolgozni vagy iskolába a BKV-sztrájk miatt pénteken - derült ki a Szonda-Ipsos közvélemény-kutató intézet MTV által megrendelt felméréséből.

A közszolgálati televízió esti híradójában közzétett adatok szerint az emberek 32 százaléka azt mondta, hogy nem megy majd dolgozni vagy iskolába, hét százalékuk pedig sehogy nem közlekedik. A megkérdezettek 27 százaléka azt tervezi, hogy autóba száll, 17 százalékuk biciklivel közlekedik majd, 14 százalékuk gyalogolni fog. Mindössze három százaléknyian nyilatkoztak úgy, hogy taxival utaznak - derült ki a felmérésből.


8:00



A főváros főbb útjain péntek reggel hat óra után már egyre erősebb a forgalom, de fennakadás, vagy dugó még sehol nem alakult ki - derül ki az utv.hu webkamerás képeiből és a Fővinform tájékoztatásából. A 600 villamosból 22 jár pénteken reggel a fővárosban.

A BKV-szakszervezetek egész napos munkabeszüntetése pénteken nulla órakor kezdődött. A műszaki és kiszolgáló személyzet éjféltől, a járművezetők pedig üzemkezdettől (4:30) léptek sztrájkba. A sztrájkbizottság szóvivője, Gulyás Attila szerint a sztrájk támogatottsága 98 százalékos a dolgozók körében. Egy szokásos hétköznapon egyébként 1.300 busz és 600 villamos közlekedik a fővárosban.

Néhány BKV-járat a sztrájk ellenére elindult reggel a fővárosban: a Hungária körúton az 1-es villamos, a 4-6-os villamos vonalán hat Combino közlekedik, Budán az 18-os villamos négy szerelvénye jár a Gellért tér és Hűvösvölgy között, valamint Kispesten a 42-es villamosból is néhány szerelvény szállít utasokat. Emellett az 1-es villamos vonalán nyolc szerelvény közlekedik, ám azon alig láttak utasokat, hiszen senki nem jelezte, hogy a járművek elindulnak a Hungária körúton.

A sztrájkbizottság egyik szóvivője szerint nagy veszélyt jelent a forgalomban, hogy az 1-es villamosokat forgalmi tisztek vezetik péntek reggel. Bartha Pál, a köztelevízió Nap-kelte műsorában felháborítónak nevezte az esetet. Közölte: tudomásuk szerint olyan forgalmi és zavarelhárító tiszteket rendeltek be a villamosok vezetésére, akiknek nincs gyakorlatuk ebben, mint mondta, "nagyon keveset vezettek villamost". Bartha Pál szerint "komoly veszélyhelyzetet teremtenek ezzel". A történtekért a szóvivő szerint Somodi László, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese a felelős. Mint mondta, tiltakozni fognak, mert álláspontjuk szerint ilyen utasításokat nem lenne szabad kiadni.

A BKV Zrt. alvállalkozói a szokásos menetrend szerint közlekednek. Így a főként Budafokon és a XI. kerületben üzemelő 150-es, a 14-es és 114-es, 30-as, a 40-es gyors, a 41-es és 41 gyors, az 50-es, 58-as, a 250-es, a 13-113-113A, és a 87-87A-187-es jelzésű autóbusz közlekedik.

A hétköznapi menetrend szerint járnak majd a IV., XIV. és a XVII. kerületben közlekedő 88-as, 120-as, 147-es, 170-es gyors jelzésű buszok is, valamint a 83-as trolipótló és a 73-as autóbusz is, amely 6-7 perces követési távolsággal jár majd pénteken az Etele tér és a Nyírpalota utca között.

A sztrájk idején elfogadják a BKV bérleteket és hetijegyeket a Volánbusz Zrt. járatain és a MÁV-Start vonatain a közigazgatási határon belül, illetve BKV járataival párhuzamosan közlekedő agglomerációs viszonylatokon. A MÁV-Start vonatain Budaörs-, Solymár-, Gödöllő-, Gyál-, Dunaharaszti- és Budapest között is elfogadják a BKV bérleteket és hetijegyeket.

A taxitársaságok közlése szerint bár telítettek megrendelésekben, még tudnak vállalni fuvart. Több taxisofőr az éjszakai szolgálata befejeztével reggel is kint maradt az utcákon.

A rendőrség a BKV-sztrájk ideje alatt a folyamatos haladás érdekében ellenőrzi a fővárosba vezető utakat és többek között a belvárosi csomópontokat - közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság pénteken kora reggel.

Somodi László, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese az MTV Nap-kelte című műsorában arról beszélt, hogy a sztrájk nem vezet sehová, és vannak olyan céljai, amelyek túlmutatnak a munkáltató lehetőségein. "Mi úgy látjuk, hogy ez sztrájk most nem vezet sehová, a cég hírnevét és a megbízhatóságáról kialakult képet tudja rontani, nem látjuk azt a hozadékát, ami miatt ez akár a dolgozóknak, akár Budapest lakosságának előnyös lenne" - jelentette ki.

A vezérigazgató-helyettes arról beszélt, hogy a cég egyesével nem próbálta meggyőzni a dolgozókat, hogy vegyék fel a munkát, ugyanakkor plakátokat helyeztek ki a munkahelyekre, amelyeken arról adnak tájékoztatást, hogy szerintük milyen következményei lehetnek a sztrájknak. Úgy vélte: irreális elvárni, hogy egy hétnapos sztrájkbejelentést követően, ilyen időtartamon belül milliárdos problémákra megoldás szülessen. A vezérigazgató-helyettes úgy tudja, hogy szombaton is folytatódnak a tárgyalások a főváros és a kormány között a BKV finanszírozásának.


8:30



A paraméterkönyv-tervezet kialakításában résztvevő szakemberek vezetik a villamosokat a munkabeszüntetés idején - tudta meg az MTI a sztrájkbizottság szóvivőitől péntek reggel. A vezérigazgató-helyettes szerint ezek az "alkalmi" járművezetők is alkalmasak a feladatra.

Nemes Gábor szerint Somodi Lászlónak, a BKV vezérigazgató-helyettesének menetrendkészítéssel foglalkozó munkatársai szabadságot vettek ki mára azért, hogy sztrájktörőkként villamost vezethessenek. Elmondta: a 4-6-os vonalán közlekedő járműveket vezetik az előzőleg a járatritkítási tervezet kialakításában résztvevő szakemberek. A szóvivő szerint a vezérigazgató-helyettes ahelyett, hogy visszavonta volna a járatritkítási tervezetet - a szakszervezetek követelésének megfelelően -, inkább "sztrájktörőket toboroz", és emiatt alkalmatlan munkaköre ellátására.

Gulyás Attila, a sztrájkbizottság másik szóvivője úgy tájékoztatta az MTI-t, hogy az ideiglenes villamosvezetőknek jogosítványuk van, gyakorlatuk viszont nincs, ezért veszélyt jelentenek az utazóközönségre.

Somodi László szerint ugyanakkor a most villamosokat vezetők többsége főállású, és minden szükséges képzettséggel rendelkezik, vonalismerete is van, mivel rendszeresen vezet villamost az adott járatokon. Csak négyen-öten mellékfoglalkozásúak, ők jellemzően a villamosforgalmi üzem és forgalomirányítás területén dolgoznak.


10:00



Akár a szokásos háromszorosára is nőhet a kerékpáros-forgalom a fővárosban a BKV-sztrájk idején Kürti Gábor, a Hajtás Pajtás Közhasznú Egyesület szóvivője szerint.

Kürti Gábor pénteken az MTI-nek elmondta, az évnek ebben a szakaszában a közösségi közlekedés átlagosan két százalékát teszi ki a biciklisforgalom. A BKV-sztrájk miatt azonban ez az arány a többszörösére nőhet. Szilasi László, a velo.hu kerékpáros magazin főszerkesztője az MTI-nek kifejtette: a kerékpárosok száma az elmúlt 2-3 évben megduplázódott, ez azt jelenti, hogy több tízezren indulnak munkába, iskolába biciklivel naponta. A mai nap különleges alkalom, akár 50.000-en is elindulhatnak biciklivel otthonról véleménye szerint. Az MTI munkatársai is azt tapasztalták, hogy sok biciklista van a csendes, nyugodt utakon a fővárosban.

Eközben a rendőrség a BKV-sztrájk ideje alatt a folyamatos haladás érdekében ellenőrzi a fővárosba vezető utakat és többek között a belvárosi csomópontokat - közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság pénteken kora reggel.


11:00



Az MTI által pénteken megkeresett cégek egyikénél sem okozott fennakadást a munkában a BKV-sztrájk, mindenhol időben beértek és fel tudták venni a munkát a dolgozók, s a posta is gond nélkül kézbesít.

Ferihegyen minden dolgozó, aki péntekre be volt osztva, beért és fel tudta venni munkát - közölte Szollár Domonkos, a Budapest Airport és Németh Krisztina, a Malév szóvivője. Tájékoztatásuk szerint a dolgozók leginkább a saját autóikkal jutottak el Ferihegyre, de aki igényelte, azokat céges autóval szállították be. A szokásosnál is gyérebb forgalom miatt senki nem késett el, Ferihegy működésében nincs fennakadás.

A posta is fennakadás nélkül üzemel, folyamatos a küldemények és a nyugdíjak kézbesítése - mondta Tomecskó Tamás szóvivő. Beszámolója szerint a posta többnyire céges autóival szállította be a hivatalokba a mintegy 1500 kézbesítőt és a további 3000 munkavállalót, de voltak, akik saját autóikkal érkeztek és több kollégájukat is magukkal hozták.

A K&H Banknál azok, akiket beosztottak, időre beértek és fel tudták venni a munkát. Lestyi Mónika, a kommunikációs osztály munkatársa elmondta, hogy hosszas előkészület és pontos szervezés előzte meg a pénteki napot, ennek köszönhető, hogy minden munkatársuk időben megérkezett. Volt, aki saját gépjárművel, volt, aki taxival ment dolgozni, a cég mindkét esetben megtéríti a munkába járás költségét.

A munkahelyekre való megérkezést nagyban segíti, hogy a szokásos péntekihez képest gyér Budapest forgalma; a BKV 40 éves történetének leghosszabb sztrájkja nem okoz nagy fennakadásokat a városban. Az utv.hu kamerái szerint a belváros kihalt.


15:00



A pénteki BKV-sztrájk elkerülhető lett volna, mivel a szakszervezetek minden munkajogi követelését teljesítették - jelentette ki Demszky Gábor péntek délután tartott tájékoztatóján, hozzátéve: a BKV állami támogatásának növelését vagy a cégre háruló adók és járulékok csökkentését javasolja a főváros vezetése valós és reális alternatívaként a szombaton az állammal kezdődő BKV-finanszírozási tárgyalásokon.

Rámutatva, hogy szerinte helytelen és aránytalan eszköz volt az egész napos sztrájk, megjegyezte, hogy Budapest csak azért nem bénult meg pénteken, mivel cégek sokasága állt le részben vagy egészben, illetve a dolgozók tízezrei vettek ki szabadságot. A fővárosban egy év alatt keletkező GDP adatai alapján a városvezető úgy vélte, hogy több milliárd forintos veszteség az ára a város pénteki nyugalmának.

A szakszervezetek közvetve nem a BKV-t, vagy a fővárost és a budapestieket, hanem az ország gazdaságát büntették meg a sztrájkjukkal - mutatott rá a főpolgármester.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Méltatlan elbocsátás zajlik a Teslánál: többen a biztonságiaktól tudták meg, hogy felmondtak nekik

Egyes gyári alkalmazottak csak akkor vették észre, hogy elbocsátották őket, amikor nem működött a belépőkártyájuk és a biztonsági őrök... Teljes cikk

A vendégmunkások nem létező jogai, avagy mire mutat rá az Autoliv-gyárban folyó sztrájk?

A sopronkövesdi Autoliv-gyárban folyó sztrájk arra is felhívja a figyelmet, hogy a főleg kölcsönzött státuszban foglalkoztatott vendégmunkások... Teljes cikk

Robotok fogják gyártani a betoncserepeket a Hejőpapin épülő gyárban

Nagyméretű betoncserepeket és azok kiegészítőit gyártó üzemet épít a Wienerberger. Hejőpapin egy 7300 m2 alapterületű csarnok, ipar 4.0... Teljes cikk