kapubanner for mobile
Megjelent: 2 hónapja

Ekkora béremelést terveznek idén a magyar vállalatok

A cégek közel fele az 5-10 százalékos sávban tervezi emelni a fizetést.

Ekkora béremelést terveznek idén a magyar vállalatok-
images

A Hays Hungary munkaerő-közvetítő felmérése szerint a megkérdezett munkavállalók nagy többségének (78%) nőtt a fizetése 2023-ban. Tízből heten (70%) elégedettek jelenlegi munkahelyükkel, ami megegyezik az előző évi aránnyal. Nem látszik érdemi  változás a bérekkel kapcsolatos általános elégedettségben sem a korábbiakhoz képest (60% elégedett, 40% nem). Vizkeleti László szerint ez arra utal, hogy – a szűkülő üzleti lehetőségek ellenére – a munkáltatóknak javarészt sikerült lépést tartaniuk a szokatlanul magas inflációval a fizetések tekintetében.

Legalábbis, a munkavállalók elégedetlensége idénre nem nőtt. A felmérésben részt vevő vállalatok közel 90 százalékánál volt valamilyen mértékű béremelés 2023-ban, ez többségüknél a 10 százalékot is meghaladta. Ez komoly teljesítmény a gazdasági környezetet figyelembe véve, és feltehetően sok esetben leginkább a megtartás kényszere szülte.

Eltérők a két oldal elképzelései a bérek terén

Katona Tibor, a Hays kereskedelmi igazgatója kiemelte, hogy jóval látványosabb különbségeket mutatnak az egy évvel ezelőtti szándékokhoz képest a 2024-re vonatkozó fizetésemelési tervek: 44-ről közel 62 százalékra ugrott a szokásos, éves béremelést tervező vállalatok aránya, a mértékében azonban nagyobb visszaesés látszik. A tavalyi, többségében 10-15 százalékos emelési szándékkal szemben az idén tízből négy megkérdezett munkáltató (42%) alacsonyabb, 5-10 százalék közötti bővítéssel kalkulál. Az ennél is magasabb, 15-20 százalékos béremelés terve már csak mindössze a vállalatok 5 százalékánál jöhet szóba (egy éve ezek aránya 17% volt).
 
Ehhez képest a munkavállalók természetesen nagyobb várakozásokkal tekintenek az idei év elé. A legtöbben (30%) 5-10 százalék közötti emelésre számítanak, míg 19 százalékuk 10-15 százalékot, 9 százalékuk pedig 15-20 százalékot remél. Ugyanakkor a munkáltatói szándékban az is jelentős változásra utal, hogy további inflációkövető béremeléseket már csak minden tizedik cég tervez (10%), szemben a tavalyi 17%-kal.
 
A dolgozói elégedettségben természetesen a béren kívüli juttatások is lényegesek, amelyek között egy évvel ezelőtt még a cafeteria vezette a rangsort. Az idei abszolút favorit azonban a rugalmas munkavégzés: a munkavállalók szemében ez már olyan szintű elvárás, hogy a megléte már a toborzáskor komoly versenyelőnyt jelent – ezért azok a munkáltatók, amelyek megtehetik, általában lehetőséget is adnak erre, ami a felmérésben részt vevő vállalkozások 62 százalékára igaz.

fotó: unsplash

  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek