Erős évre számítanak az autóipari beszállítók
Az egyre nagyobb kihívást jelentő munkaerőhiány szabhat csak határt a növekedésnek.
A PwC magyarországi autóipari beszállító felmérése alapján a magyar járműipar számára 2017 a növekedés éve volt, a válaszadók negyede kétszámjegyű árbevétel-bővülésről számolt be 80 százalék feletti kapacitáskihasználtság mellett. Az árbevétel-változás főbb oka az eladott termékek volumenének változása (49%), az új termékek bevezetése (32%), illetve a gyártott termékek eladási árának változása (14%) volt.
A magyar autóipar pozitív tendenciái a kutatásban részt vevő vállalatok árbevétel adatai mellett a munkavállalói létszám tekintetében is megmutatkoznak, a válaszadók 44 százaléka öt százaléknál nagyobb bővülésről – ezen belül 22 százalék kétszámjegyű emelkedésről – nyilatkozott.
2018: növekedési várakozások az OEM-ek nyomása ellenére
A közeljövő várakozásai még 2017-hez képest is pozitívak, a felmérést kitöltő vállalatok közel kétharmada öt százaléknál nagyobb árbevétel-növekedést valószínűsít 2018-ra. A bizakodó kilátások többek között a bővülő ügyfélkörre is visszavezethetők, a megkérdezettek 20 százaléka megkötött szerződéssel rendelkezik egy új OEM-mel (Original Equipment Manufacturer) vagy Tier 1 megrendelővel, míg további 38 százalék valószínűsít gyarapodást jelenleg folyó tárgyalásokra alapozva.
„A növekedési kilátásokat veszélyeztető kockázatok között első helyen – összhangban a globálisan és a régióban is tapasztalható trendekkel – a képzett munkaerő hiánya áll, a kitöltők 78 százaléka értékelte veszélyforrásként ezt a faktort. A válaszadók közel fele számára további kockázatot jelent az OEM-ek irányából tapasztalható nyomás. Több mint 30 százalékukat érinti a vevőkért folytatott fokozódó verseny, valamint a lassuló növekedés a fejlett piacokon” – foglalta össze Végh Bálint, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának menedzsere.
Az OEM-ek részéről erős elvárásként jelenik meg a jelenleg gyártott termékek árának csökkentése, ezt a válaszadók 80 százaléka fokozódó nyomásként éli meg. További terhet jelent a megrendelésállomány rugalmas változása (42%), hasonló mértékben probléma az ár- és költségkalkulációk megosztása az OEM-ek képviselőivel, illetve a nagyobb kedvezmények elvárása az OEM-ek részéről új szerződéskötés esetén (36%).
A jövő a kutatás-fejlesztésben rejlik?
A válaszadók negyede már jelenleg is használ olyan ipar 4.0 megoldásokat mint az M2M, az IoT, a connected cars és a mesterséges intelligencia, míg a többség középtávon számít arra, hogy különböző tevékenységi területein – jellemzően a K F-ben, a termelésben vagy a logisztikában – megjelennek az új technológiák.
A jövő fontos autóipari trendjei közé tartoznak a mobilitás megváltozása, a közösségi autóhasználat terjedése, a magántulajdonú autók használati szokásainak változása, illetve az önálló autós közlekedés lehetőségének kinyílása új célcsoportok számára. Kutatásunk eredményei alapján az autóipari trendekkel összefüggésben a robotika az a technológia, amely 5 éven belül stratégiai fontosságú lesz az autóipari beszállítók több mint 60 százaléka számára Magyarországon. Pozitív előjelnek tekinthető, hogy a megkérdezett vállalatok 13 százaléka mérlegeli egy helyi K F központ létrehozását.
„A beszállítóknak intenzíven kell dolgozniuk a termelés hatékonyságának folyamatos javításán, az innováció elősegítésen ahhoz, hogy megfeleljenek a kereslet és a követelmények növekedésének. Azoknak az autóipari beszállítóknak, amelyek kis kutatás-fejlesztési igényű hagyományos termékeket gyártanak, már rövid távon is piacvesztéssel kell számolniuk” – fejtette ki Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető cégtársa.
A legnagyobb kockázatot a munkaerőhiány jelenti
Az utóbbi években jelentősen megnövekedett a képzett szakemberek iránti kereslet, a vállalatok harmadánál már előfordult, hogy munkaerőhiány miatt nem tudtak elvállalni egy megrendelést. A kialakult helyzetre a válaszadó cégek 80 százaléka fizetésemeléssel, 64 százaléka saját képzési programokkal, karrierfejlesztéssel reagál. A felmérésben részt vevő vállalatok közel fele alkalmaz külföldi munkavállalót, mert a magyar piacról már nem tudja felvenni a szükséges mennyiségű munkaerőt. A beszállítókat egyre inkább foglalkoztatja a robotizáció azokban a munkakörökben, ahol gépekkel helyettesíthetők az alacsony hozzáadott értékű munkakörök.
„A magyar járműipar akkor tud régiós szinten versenyképes maradni, ha növeli a hozzáadott értékét és minél több innovációs és K F tevékenységet tud az országba vonzani. Ehhez szorosan kapcsolódik az innovációt támogató gazdasági környezet és a kedvező adózási feltételek megteremtése. Szintén kulcsfontosságú a versenyképes tudással rendelkező szakemberek képzése, a munkaerő mobilitásának ösztönzése, illetve a szakmunka elismertségének növelése” – összegezte Végh Bálint.
A felmérésről:
A PwC közép-európai kutatását első alkalommal, 2018-ban Magyarországon is elvégeztük. Felmérésünket jellemzően nagy- – 500-nál több főt foglalkoztató – és közepes vállalatok töltötték ki. A tulajdonosi struktúra tekintetében nagyobb számban (63%) voltak a külföldi többségi tulajdonossal rendelkező vállalatok. Az ellátási láncban elfoglalt helyüket tekintve a válaszadók 53 százaléka Tier 1 beszállító, 23 százaléka pedig Tier 2. A válaszadók több mint 80 százaléka részben vagy kizárólag exportpiacra dolgozik, a kutatást kitöltők közel 20 százaléka pedig csak a magyar piacon értékesíti termékét vagy szolgáltatását. Az exportpiacok tekintetében Nyugat-Európa a vezető régió, a beszállítók 75 százalékban ezt a területet jelölték meg a legfontosabbnak.
- 2024.12.10Munkajog képzés HR-eseknek Munkajog képzés HR-eseknek érthetően. 2 napos intenzív, átfogó kurzus a Munka törvénykönyvéről. Gyakorló munkajogász oktatóink segítenek értelmezni az Mt. szabályait a saját praxisukból hozott példák segítségével, továbbá tanácsokkal látják el a résztvevőket munkajogi kérdéseikben. Oktatók: DR. FODOR T. GÁBOR és DR. NYERGES ÉVA Részletek Jegyek
- 2024.12.10Compliance szituációk kezelése Szeretné Compliance folyamatait megfelelően kezelni? Szervezete nagy hangsúlyt fektet az átláthatóságra? Képzésünkön áttekintjük mi a HR és a cégvezető hatásköre ezekben a szituációkban. Részletek Jegyek
- 2024.12.122024.12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808 Részletek Jegyek
- 2024.12.31Gazdasági teljesítmény mérése - E-learning és konzultáció Ajánljuk mindazoknak, akik gazdasági területen dolgoznak vagy ezzel ismerkednek, és érdeklődnek a számvitel által nyújtott lehetőségek iránt. Továbbá azon controllerek, vezetők számára, akik döntés előkészítésben vesznek részt, és szeretnék átlátni a beszámolók által kínált mutatószámok jelentőségét, szerepét. Részletek Jegyek
A MÁV-csoport minden érintett szakszervezete aláírta kedden az Integrált Kollektív Szerződést, amely garantálja a MÁV-START, a Volánbusz és a... Teljes cikk
A Tesco immár negyedik alkalommal mutatja be transzparensen, mit tesz annak érdekében, hogy valóban befogadó munkahely legyen. A vállalat célja, hogy... Teljes cikk
A Bosch több tízezer alkalmazottjának csökkenti a munkaidejét és a bérét, mely a német autóipari ágazat előtt álló kihívások legújabb jele -... Teljes cikk
- Értékes munkaerőforrás, így lehet őket bevonni: mérlegen a Magyarországon tanuló külföldiek 2 hónapja
- A francia kormány újabb bevándorlási törvényt készít elő 2 hónapja
- Majdnem félmillió kiberbiztonsági szakemberre lenne szükség Európában 2 hónapja
- Ebből az országból várja a szakképzett munkaerőt Németország 3 hónapja
- Megállapodással ért véget a sztrájk az Audi brüsszeli üzemében 3 hónapja
- "Nem mérik fel reálisan" - súlyos következményekkel járhat az egészségügyi dolgozók további terhelése 3 hónapja
- Négynapos munkahéttel kezelik a munkaerőhiányt a munkamániások országában 4 hónapja
- Melyik szektort érinti leginkább a szakemberhiány? 4 hónapja
- Nagy Márton: cél a magyar-kínai gazdasági együttműködés további erősítése 4 hónapja
- Ősszel nagy bajok lesznek, ha nem történik változás 4 hónapja
- "Nem csak 210 új munkahely jön létre" - letették az alapköveit a Flex alkatrészüzemének 4 hónapja