Fellégezhet az ország tömegközlekedése: véget ért a sztrájk
A vasutassztrájk 10 órakor, a BKV munkabeszüntetése pedig délután egy órakor ért véget.
BKV- sztrájk
Teljes munkabeszüntetést tartottak hétfőn üzemkezdettől 13 óráig a BKV-szakszervezetek, miután vasárnap sem sikerült egyezségre jutniuk a munkáltatóval. Minden dolgozó csatlakozott a munkabeszüntetéshez, a járművezetők, forgalomirányítók és a műszakiak 99 százaléka sztrájkolt - közölte Gulyás Attila, a Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese hétfőn.
Gulyás Attila elmondta, hogy tudomása szerint a munkáltató betartotta a törvényt, "nem követett el a sztrájkolókkal szemben törvénytelenséget, és ez fordítva is így van, vagyis a sztrájkolók sem akadályozták azokat a munkavállalókat, akik dolgozni akartak."
Gulyás Attila kifejtette: a május 8-ai fizetés folyósításáig döntenek a szakszervezetek, hogy az úgynevezett sztrájkalapból utalnak-e sztrájksegélyt a munkabeszüntetésben részvevő tagjaiknak. Mint mondta, nem minden szakszervezetnek van sztrájkalapja, így egyelőre nem lehet tudni, hogy kapnak-e pénzt a sztrájkoló dolgozók.
A szakszervezetek képviselői és a közlekedési vállalat vezetősége hétfőn délután 17.00 órakor ülnek újra tárgyalóasztalhoz, hogy tovább egyeztessenek az érdekképviseletek követeléseiről. A szakszervezetek elsősorban a tervezett csoportos leépítések ellen tiltakoztak a hétfői munkabeszüntetéssel, de hangsúlyozzák, hogy a vállalat gazdasági helyzete a "nulladik órában" van. Megfogalmazásuk szerint hamarosan elkezdődik a vállalat széthullása, felaprózása, a munkafolyamatok kiszervezése, a telephelyek eladása, ami megint leépítésekhez vezet majd.
A tervezett járatritkítások ellen is tiltakoznak és nehezményezik, hogy a paraméterkönyv kidolgozásába sem vonja be őket a cég menedzsmentje. A szakszervezetek fenyegetése szerint ha a vezetőség nem tudja garantálni, hogy a tulajdonos Fővárosi Önkormányzat és az állam illetékeseinek bevonásával megoldja a társaság finanszírozási problémáit, akkor újra sztrájkba lépnek.
Az elnökhelyettes elmondta, hogy reggel nem volt olyan munkavállaló a BKV-nál, aki felvette volna a munkát. Ez a HÉV-re, a buszra, a trolibuszra és a metróra egyaránt vonatkozott, minden le is állt.
Nemes Gábor, a Cinkotai Autóbusz Üzem Szakszervezet elnöke reggel elmondta, egyetlen jármű sem hagyta el a telephelyet. "Állt a forgalom" a kelenföldi autóbusz telephelyen is - közölte Bartha Pál, a Fürst Autóbusz Szakszervezet elnöke.
Mi várható délután?
A BKV-sztrájk befejeztével, 13 órakor nemcsak a végállomásokról, hanem a megállókból is indulnak a metró, a földalatti és a HÉV szerelvényei - mondta Kiricsi Karola, a társaság sajtószóvivője - a felszíni közlekedésben várhatóan csak 16-17 óra körül áll majd helyre a forgalom.
A földalattin, a kék és a piros metrón, valamint az összes HÉV-vonalon mindenhol egyszerre indul meg a közlekedés. Ezeken a vonalakon, ahol menetrend szerint 13 órakor szerelvénynek kell lennie, az ott is lesz - közölte a szóvivő. Hozzátette, a felszíni közlekedésben várhatóan 16-17 óra körül áll majd helyre a forgalom, mivel a villamos-, busz-és trolibuszsofőrök többsége csak 13 órakor veszik fel a munkát, és akkor csak a végállomásokról indítják ezeket a járműveket.
A szóvivő kijelentette: délelőtt a BKV buszjáratai közül az 52-es, a 73-as, a 144-es és a 239-es járatok közlekedett, de ezek is csak csökkentett üzemmódban. A villamosok közül az 1-es, a 14-es, a 18-as és a 28-as közül volt, amely elindult, azonban ezek sem a menetrend szerint indultak, illetve érkeztnek. A HÉV csak Gödöllő és az Örs vezér tere között járt, de itt is bizonytalan volt, hogy mely járatok indulnak el.
A sztrájk hétfő délután egy óráig tartott.
Vasutassztrájk - felfüggesztve
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) hétfőn 10 órakor felfüggesztette a korábban többször felfüggesztett és hétfőn 0.00 órakor újra megkezdett munkabeszüntetést - erősítette meg az MTI értesülését Gaskó István, a VDSZSZ elnöke.
A GYSEV Zrt. vonalain hétfőn délelőtt helyreállt a rend, a vonatok újra a megszokott módon közlekednek - közölte a társaság hétfőn.
A közlemény szerint a délelőtti óráktól a Sopron-Győr vonalon újra a győri MÁV-állomásra érkeznek, és onnan indulnak a GYSEV vonatai, Sopronból pedig a 13.15 órás InterCity újra menetrend szerint közlekedik Sopron-Győr-Budapest között.
A Sopron-Szombathely, valamint Szombathely-Szentgotthárd vonalakon is helyreállt a rend a késő délelőtti órákra, a vonatok újra Szombathely állomásra érkeznek, illetve onnan indulnak Szentgotthárd és Sopron felé.
A MÁV Zrt. és a VDSZSZ között eredménytelenül zárult hétfőn az egyeztetés a sztrájkkövetelésről és a még elégséges szolgáltatásról.
Gaskó István elmondta: a MÁV tárgyalóképtelensége és "a közlekedési minisztérium vezetés nélküli helyzete" miatt döntött úgy a szakszervezet, hogy 10 órától felfüggeszti a sztrájkot.
A VDSZSZ elnöksége folyamatosan értékeli a helyzetet, és dönt a további lépésről, köztük a sztrájk folytatásáról, hiszen a szakszervezet nem adja fel követeléseit, a sztrájkfelhívását nem vonja vissza - hangsúlyozta az elnök. Gaskó István sikeresnek értékelte a hétfői vasutassztájkot, hiszen a vasúti hálózaton a közlekedés "megbénult most is, éppen úgy, mint a korábbi munkabeszüntetések idején".
A VDSZSZ jegyvizsgáló és kocsivizsgáló dolgozóinak többsége, illetve a forgalmi dolgozók egy része sztrájkolt.
A vasúti közlekedés az ország több pontján szünetelt hétfőn a vasutasok munkabeszüntetése miatt - mondta Oroszi Rudolf, a VDSZSZ ügyeletese az MTI-nek hétfőn korán reggel.
A szakszervezet ügyeletese annyit tudott közölni, hogy Debrecen, Záhony, Miskolc állomásokon nem közlekednek vonatok, Pécsett a kocsivizsgálók sztrájkolnak és a Gyékényes-Dombóvár járat sem közlekedik. Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke elmondta: a műszakváltás reggel 6 és 7 óra között zajlik, a reggeli vonatközlekedés nagyban függ attól, hogy ebben az időszakban hányan veszik fel a munkát.
A MÁV korábban azt közölte, hogy előzetes felmérései szerint akár a vonatok 65-70 százaléka is közlekedhet a sztrájk ideje alatt.
A VDSZSZ információja szerint korábban Budapesten a Keleti és a Nyugati pályaudvaron álltak a vonatok, a Déliben viszont van vonatforgalom. A Keleti pályaudvarról nem indult és oda nem is érkezett vonat, a sínek mellé a "Sztrájk, nincs megállás" felirat van kifüggesztve.
A személyszállító vonatok több mint 90 százaléka elindult hétfőn reggel Szombathelyről, utasok azonban alig voltak - tájékoztatott Fábián Kálmán, a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) területi vezetője. A szombathelyi vasútállomáson hétfőn reggel kevés volt az utas, főleg diákok vártak az induló szerelvényekre.
A MÁV az aktuális helyzetről az internetes honlapján tájékoztatja az utasokat, a pályaudvarokon pedig több mint 100 fővel növelték a tájékoztatásban részt vevő munkatársak számát.
Gaskó István, a VDSZSZ elnöke a vasárnapi sajtótájékoztatón azt mondta, véletlen egybeesés, hogy a BKV-sztrájkkal egy időben tartják a vasutassztrájkot. A vasutasok szolidárisak a BKV-sok munkabeszüntetésével. A VDSZSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a két sztrájk megbéníthatja az ország, a főváros közlekedését. A tárgyalás a felek között hétfőn 8 órakor folytatódik Herczog László közvetítő bevonásával.
A VDSZSZ eredeti követelése 10 százalékos többlet béremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutas számára. Időközben a sztrájkkövetelés kiegészült azzal, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, valamint a pénzügyminiszter által bejelentett további inflációnövekedést a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja.
A MÁV álláspontja szerint nincs jogi és gazdasági alapja a követelések teljesítésének. A tárgyalás a felek között hétfőn 8 órakor folytatódik Herczog László közvetítő bevonásával.
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) február elsejjén hajnali három órától kezdett határozatlan idejű gördülő vasutassztrájkba a MÁV Zrt.-nél, a MÁV-START Zrt.-nél és a MÁV Gépészeti Zrt.-nél, amelyet még aznap déltől felfüggesztett.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Egyes gyári alkalmazottak csak akkor vették észre, hogy elbocsátották őket, amikor nem működött a belépőkártyájuk és a biztonsági őrök... Teljes cikk
A sopronkövesdi Autoliv-gyárban folyó sztrájk arra is felhívja a figyelmet, hogy a főleg kölcsönzött státuszban foglalkoztatott vendégmunkások... Teljes cikk
Nagyméretű betoncserepeket és azok kiegészítőit gyártó üzemet épít a Wienerberger. Hejőpapin egy 7300 m2 alapterületű csarnok, ipar 4.0... Teljes cikk
- Napok óta sztrájkolnak a román postások 3 hete
- Megállapodás született az operaházi sztrájk felfüggesztéséről 1 hónapja
- Figyelmeztető sztrájkot tartottak az Autoliv Kft. dolgozói 1 hónapja
- A sztrájk folytatódik: az Opera dolgozói béremelésig tüntetnek 1 hónapja
- Sztrájkot hirdettek szerdára a román postások - kétharmaduk minimálbérből él 1 hónapja
- Elmaradhat az előadás - sztrájkba lépnek az Operaház dolgozói 1 hónapja
- Nemcsak munkabeszüntetéssel, hanem "túlbuzgósággal" is sztrájkolnak 1 hónapja
- Figyelmeztető sztrájkot tartottak a kecskeméti Mercedes-gyárban 1 hónapja
- Budapesti járatokat is érintett a légiutas-kísérők sztrájkja 2 hónapja
- A pécsi buszos sztrájkot szervező szakszervezet visszaállítja eredeti bérkövetelését 2 hónapja
- Nincs megállapodás, kedden is folytatják a sztrájkot a buszsofőrök 2 hónapja