kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Harc folyik a diákokért

A hallgatókért egyre inkább harcolniuk kell a felsőoktatási intézményeknek. Az egyetemek és a főiskolák az Európai Unióban komoly összeget fordítanak kommunikációra, marketingre - összességében közel kétmilliárd eurót. Hazánkban sok helyütt erre azonban nincs elegendő forrás, így sokan a legolcsóbb - és sajnos néha a legrosszabb - megoldásokat választják a képzések népszerűsítésére.

images

images

Ha a kommunikációra, a PR-re nincs elég forrás, akkor az intézmény alul marad a versenyben. Ám nemcsak emiatt lehet vesztes: ha az, amiről beszélnek, nincs összhangban azzal, amit kínálnak, az ugyancsak káros lehet. Az az egyetemi vagy főiskolai kampány lesz sikeres, amely nem állít valótlanságot, hiteles -mondta dr. Csikesz Tamás, a Felsőoktatási Információs Központ (FISZ) vezetője Az oktatás nyilvánossága konferencián.

Tévé vagy YouTube?

Néha azonban az őszinteség és a pénz megléte sem elég: fontos az is, hogy a vezetők olyan kampány mellett döntsenek, amely valóban sikeres. Előfordul, hogy nem a megfelelő médiában jelenik meg egy reklám - így nem jut el a célközönséghez. Például a végzős középiskolásokat egy kutatás szerint kizárólag az országos kereskedelmi tévéken, az esti órákban, illetve az interneten lehet megszólítani. Ennek ellenére sok egyetem és főiskola a helyi vagy a közszolgálati televíziók, megyei napilapok hirdetési felületeit választja.

"A közszolgálati tévéknél kínált akciós csomagokat többen igénybe veszik. Vásárolnak valamennyi műsoridőt, amelyhez ajándékba kapják a reklámszpot elkészítését. Ezek a filmek néha suták és kezdetlegesek. A forgatócsoport kivonul a campus területére, bemutatják a könyvtárat, láthatjuk, hogyan tanulnak a diákok, milyenek az épületek, majd beszél a rektor" - mondta korábban Kuna Tibor reklámszakember az FN.hu-nak.

A fent említett videótípus paródiája például a Dunaújvárosi Főiskola promóciós filmecskéje.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki Karának videója pedig néhány népszerű tévés reklám továbbgondolása

A hivatalos intézményi filmek - profi szpotok - is felkerülnek a videómegosztó honlapokra, mint például a Nyíregyházi Főiskola videója.

A gödöllői Szent István Egyetem egyik kara pedig egyenesesen egy YouTube-csatornát indított a bemutatkozó mozgóképeinek.

A szülők és a tanárok véleménye is mérvadó?

Az intézményi reklámokkal megszólított célcsoportba persze nem csak a felvételizők tartoznak. Abban a döntésben, hogy hová és milyen szakra jelentkezik egy diák, az osztályfőnöknek vagy a családnak is van némi beleszólása. Bár a FISZ idei Országos Középiskolai Kutatása szerint a fiataloknak csak alig egytizede hallgat a szülőre, valójában sokkal erősebb befolyásuk lehet, hiszen ők finanszírozzák a tanulmányokat, ők tartják el vagy segítik anyagilag a leendő hallgatót.

Csikesz Tamás felhívta a figyelmet: a kutatás is tökéletes fórum lehetne az egyetemeknek és főiskoláknak, hiszen a lehetőség adott, hogy a felsőoktatás képviselői is feltegyenek egy-két kérdést a diákoknak - ám ez a 2001 óta folyó felmérés során csak négyszer történt meg, pedig évente akár 32 ezer 10-12. osztályos tanuló kitöltheti. "Megkérdezhetik például, hogy hallott-e egy adott képzésről a diák. Még ha azt is válaszolja, hogy nem, a kérdéssel akkor is felhívták a figyelmét rá, hogy létezik ilyen" - tette hozzá.

Sokszor hallani, hogy a középiskolai tanárok arra az egyetemre, főiskolára irányítanák a diákjaikat, ahol ők végeztek. Ez általában nem tudatos, ám egy öregdiák az egykori anyaintézményét ismeri a legjobban, ezért azt az iskolát fogja "reklámozni". E tendencia ellen az egri Eszterházy Károly Főiskola úgy próbál tenni, hogy egy fórumra invitálja a régió középiskoláinak tanárait. Dr. Kis-Tóth Lajos általános és fejlesztési rektorhelyettes egy sajtótájékoztatón elmondta: a korábbi évektől eltérően nemcsak a pályaválasztásért felelős tanárt, hanem olyan véleményformáló, a gyerekek körében népszerű pedagógusokat (intézményenként öt-hat főt) is várnak, akik a pályaválasztási döntésükre „hatással” vannak.

Roadshow, robogó, "nulladik" évfolyam

A Modern Üzleti Tudományok Főiskolája (MÜTF) programirodájának igazgatója, Deés Szilvia szerint az a legegyszerűbb módja a megfelelő kampány megtalálásának, ha a felsőoktatási intézmények képviselői megismerik a középiskolásokat. Ezért ők a személyes kapcsolatra, beszélgetésekre esküsznek, roadshowkat szerveznek, ahol kötetlen keretek között találkozhatnak a célközönséggel.

Szinte nincs is olyan intézmény, amely ne rendezne nyílt napot. A Felvi.hu összegyűjtötte ezeket, és egy keresőt indított - amely itt érhető el -, ahol az időpontok, helyszín és szakok alapján is kaphat információkat az érdeklődő. Az iskolák legtöbbje egyetemi, kari ajándéktárgyakkal - például notesszel, tollal vagy hűtőmágnessel - kedveskedik a nyílt napra látogatóknak, a diákok órákat látogathatnak, és a tanulmányi ügyekért felelős intézményvezető osztja meg velük a tudnivalókat. A gyöngyösi főiskola az idén a szülőket is meghívja a nyílt napjára a leendő hallgatókkal: mindkét csoport számára külön-külön előadásokkal, praktikus tanácsokkal készülnek - tudta meg az FN.hu Ocela Tibortól, a KRF pr-menedzserétől.

Két nagy egyetem, a miskolci és a pécsi virtuálisan is "megkörnyékezte" a leendő hallgatókat. A Pécsi Tudományegyetemen még egy versenyben is részt vehetnek, amelyen robogót, laptopot vagy iPhone-t nyerhetnek. A Miskolci Egyetemen pedig a legaktívabb "nulladik" évfolyamosokat díjazzák ajándékcsomaggal. A felvételire való felkészülést KRF is fontosnak tartja: a Javíts a jövődért! című pontgyűjtő játékuk a 2009/2010-es tanévben is folytatódik, és egy ingyenes, érettségire való felkészítővel bővült. A játék lényege, hogy az a jelentkező, aki a felvételi tárgyból az utolsó évfolyamon egy jegyet javít, tartja az ötös szintet, illetve jobban teljesít az érettségin, mint az év végi jegye, értékes ajándékokra jogosító pontokat gyűjthet.

Hírességekkel toboroznak

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen a hallgatók munkáiból készült kiállításban gyönyörködhetnek a leendő egyetemi polgárok, a Miskolci Egyetem pedig beléphetnek a jogi kar saját minta-tárgyalótermébe. A PTE oktatási igazgatója, Lengvárszky Attila egy sajtótájékoztatón beszélt a beiskolázási kampányukról: az idei évben három, sokak által ismert és kedvelt egykori, illetve jelenlegi hallgató vesz részt az egyetem kampányában: Beck Zoli zenész (30Y), Fegyverneky Zsófia válogatott kosárlabdázó (MiZo Pécs 2010) és Závada Pál író.

A képzéseket bemutató kiadványok is változnak az évek során, az intézmények általában több pénzt költenek ezekre: fényes papírra nyomják, profi szerkesztők készítik, de a kreativitás is fontos. A pécsiek például rendhagyó formában készítik a tájékoztató füzetet: kártyalapokra nyomtatják a tudnivalókat, és ezek - a terveik szerint - szerepjátékkártyákként is használhatók.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egyeztetés kezdődött az állami fenntartású egyetemek bérfejlesztéséről

A kormány szeretné emelni a felsőoktatási béreket is, de az államtitkárság az érintettek türelmét kérte. Teljes cikk

Pölöskei Gáborné: a minőségi szakképzésnek lakosságmegtartó ereje van

A Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerint gyümölcsöző kapcsolat alakult ki a vállalkozói... Teljes cikk

Megütötte és fellökte a 12 éves diákot a budapesti tanár

Az 50 éves pedagógust azonnal elbocsátották, miután kiderült az eset. Teljes cikk