Harc folyik a diákokért
A hallgatókért egyre inkább harcolniuk kell a felsőoktatási intézményeknek. Az egyetemek és a főiskolák az Európai Unióban komoly összeget fordítanak kommunikációra, marketingre - összességében közel kétmilliárd eurót. Hazánkban sok helyütt erre azonban nincs elegendő forrás, így sokan a legolcsóbb - és sajnos néha a legrosszabb - megoldásokat választják a képzések népszerűsítésére.
Tévé vagy YouTube?
Néha azonban az őszinteség és a pénz megléte sem elég: fontos az is, hogy a vezetők olyan kampány mellett döntsenek, amely valóban sikeres. Előfordul, hogy nem a megfelelő médiában jelenik meg egy reklám - így nem jut el a célközönséghez. Például a végzős középiskolásokat egy kutatás szerint kizárólag az országos kereskedelmi tévéken, az esti órákban, illetve az interneten lehet megszólítani. Ennek ellenére sok egyetem és főiskola a helyi vagy a közszolgálati televíziók, megyei napilapok hirdetési felületeit választja.
"A közszolgálati tévéknél kínált akciós csomagokat többen igénybe veszik. Vásárolnak valamennyi műsoridőt, amelyhez ajándékba kapják a reklámszpot elkészítését. Ezek a filmek néha suták és kezdetlegesek. A forgatócsoport kivonul a campus területére, bemutatják a könyvtárat, láthatjuk, hogyan tanulnak a diákok, milyenek az épületek, majd beszél a rektor" - mondta korábban Kuna Tibor reklámszakember az FN.hu-nak.
A fent említett videótípus paródiája például a Dunaújvárosi Főiskola promóciós filmecskéje.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki Karának videója pedig néhány népszerű tévés reklám továbbgondolása
A hivatalos intézményi filmek - profi szpotok - is felkerülnek a videómegosztó honlapokra, mint például a Nyíregyházi Főiskola videója.
A gödöllői Szent István Egyetem egyik kara pedig egyenesesen egy YouTube-csatornát indított a bemutatkozó mozgóképeinek.
A szülők és a tanárok véleménye is mérvadó?
Az intézményi reklámokkal megszólított célcsoportba persze nem csak a felvételizők tartoznak. Abban a döntésben, hogy hová és milyen szakra jelentkezik egy diák, az osztályfőnöknek vagy a családnak is van némi beleszólása. Bár a FISZ idei Országos Középiskolai Kutatása szerint a fiataloknak csak alig egytizede hallgat a szülőre, valójában sokkal erősebb befolyásuk lehet, hiszen ők finanszírozzák a tanulmányokat, ők tartják el vagy segítik anyagilag a leendő hallgatót.
Csikesz Tamás felhívta a figyelmet: a kutatás is tökéletes fórum lehetne az egyetemeknek és főiskoláknak, hiszen a lehetőség adott, hogy a felsőoktatás képviselői is feltegyenek egy-két kérdést a diákoknak - ám ez a 2001 óta folyó felmérés során csak négyszer történt meg, pedig évente akár 32 ezer 10-12. osztályos tanuló kitöltheti. "Megkérdezhetik például, hogy hallott-e egy adott képzésről a diák. Még ha azt is válaszolja, hogy nem, a kérdéssel akkor is felhívták a figyelmét rá, hogy létezik ilyen" - tette hozzá.
Sokszor hallani, hogy a középiskolai tanárok arra az egyetemre, főiskolára irányítanák a diákjaikat, ahol ők végeztek. Ez általában nem tudatos, ám egy öregdiák az egykori anyaintézményét ismeri a legjobban, ezért azt az iskolát fogja "reklámozni". E tendencia ellen az egri Eszterházy Károly Főiskola úgy próbál tenni, hogy egy fórumra invitálja a régió középiskoláinak tanárait. Dr. Kis-Tóth Lajos általános és fejlesztési rektorhelyettes egy sajtótájékoztatón elmondta: a korábbi évektől eltérően nemcsak a pályaválasztásért felelős tanárt, hanem olyan véleményformáló, a gyerekek körében népszerű pedagógusokat (intézményenként öt-hat főt) is várnak, akik a pályaválasztási döntésükre hatással vannak.
Roadshow, robogó, "nulladik" évfolyam
A Modern Üzleti Tudományok Főiskolája (MÜTF) programirodájának igazgatója, Deés Szilvia szerint az a legegyszerűbb módja a megfelelő kampány megtalálásának, ha a felsőoktatási intézmények képviselői megismerik a középiskolásokat. Ezért ők a személyes kapcsolatra, beszélgetésekre esküsznek, roadshowkat szerveznek, ahol kötetlen keretek között találkozhatnak a célközönséggel.
Szinte nincs is olyan intézmény, amely ne rendezne nyílt napot. A Felvi.hu összegyűjtötte ezeket, és egy keresőt indított - amely itt érhető el -, ahol az időpontok, helyszín és szakok alapján is kaphat információkat az érdeklődő. Az iskolák legtöbbje egyetemi, kari ajándéktárgyakkal - például notesszel, tollal vagy hűtőmágnessel - kedveskedik a nyílt napra látogatóknak, a diákok órákat látogathatnak, és a tanulmányi ügyekért felelős intézményvezető osztja meg velük a tudnivalókat. A gyöngyösi főiskola az idén a szülőket is meghívja a nyílt napjára a leendő hallgatókkal: mindkét csoport számára külön-külön előadásokkal, praktikus tanácsokkal készülnek - tudta meg az FN.hu Ocela Tibortól, a KRF pr-menedzserétől.
Két nagy egyetem, a miskolci és a pécsi virtuálisan is "megkörnyékezte" a leendő hallgatókat. A Pécsi Tudományegyetemen még egy versenyben is részt vehetnek, amelyen robogót, laptopot vagy iPhone-t nyerhetnek. A Miskolci Egyetemen pedig a legaktívabb "nulladik" évfolyamosokat díjazzák ajándékcsomaggal. A felvételire való felkészülést KRF is fontosnak tartja: a Javíts a jövődért! című pontgyűjtő játékuk a 2009/2010-es tanévben is folytatódik, és egy ingyenes, érettségire való felkészítővel bővült. A játék lényege, hogy az a jelentkező, aki a felvételi tárgyból az utolsó évfolyamon egy jegyet javít, tartja az ötös szintet, illetve jobban teljesít az érettségin, mint az év végi jegye, értékes ajándékokra jogosító pontokat gyűjthet.
Hírességekkel toboroznak
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen a hallgatók munkáiból készült kiállításban gyönyörködhetnek a leendő egyetemi polgárok, a Miskolci Egyetem pedig beléphetnek a jogi kar saját minta-tárgyalótermébe. A PTE oktatási igazgatója, Lengvárszky Attila egy sajtótájékoztatón beszélt a beiskolázási kampányukról: az idei évben három, sokak által ismert és kedvelt egykori, illetve jelenlegi hallgató vesz részt az egyetem kampányában: Beck Zoli zenész (30Y), Fegyverneky Zsófia válogatott kosárlabdázó (MiZo Pécs 2010) és Závada Pál író.
A képzéseket bemutató kiadványok is változnak az évek során, az intézmények általában több pénzt költenek ezekre: fényes papírra nyomják, profi szerkesztők készítik, de a kreativitás is fontos. A pécsiek például rendhagyó formában készítik a tájékoztató füzetet: kártyalapokra nyomtatják a tudnivalókat, és ezek - a terveik szerint - szerepjátékkártyákként is használhatók.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A német nyelvet tanulók létszáma folyamatosan zuhan. Teljes cikk
Idegennyelvi képzést támogató és ágazati képzőközpontok létrehozását segítő projekttel járul hozzá a szakképzés erősítéséhez a kormány... Teljes cikk
Óriási sikert értek el a magyar fiatalok a szakképzési Európa-bajnokságon Dániában - közölte Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs... Teljes cikk
- Elindult a Talent Bridge országos HR-esetmegoldó verseny – a jövő HR- szakembereit keressük 1 hete
- Felmérés: egyre több álláshirdetés említi az AI-t, de kontextus nélkül 2 hete
- Felpörgeti a toborzást a CATL Debrecenben – duplájára nőhet a dolgozói létszám 3 hete
- Szakmai karrier és anyagi támogatás egyben: új ösztöndíjprogram indul 3 hete
- Fluktuációs kihívásokkal küzd a kékgalléros munkaerőpiac 4 hete
- Toborzási roham a BMW-gyárban – ekkora bért kínálnak a kezdőknek 1 hónapja
- Számos nemzetközi pozíciót költöztet Budapestre az UNICEF 1 hónapja
- Ez a magyar iskola végzett a legjobb helyen a nemzetközi listán 2 hónapja
- BMW, Lego, Suzuki: toborzás és képzés az automatizálás árnyékában 2 hónapja
- Felmondani az öregek szoktak, a Z generáció csak simán nem megy be többet 2 hónapja
- Több mint 40 új munkatársat keres a Revolut Magyarországon 2 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?