Hiába tüntettek a furvarozók, az unió nem enged
Magyarország az Európai Bizottsághoz fordult, úgynevezett derogációt kérve, hogy csökkenteni lehessen a gázolaj jövedéki adóját. A testület azonban továbbra sem ért egyet az adócsökkentéssel - mondta Kovács László adóügyi biztos pénteken az MTI-nek.
"Ezt a fuvarozók kérték, versenyhátrányuk mérséklése érdekében" - mondta a szóvivő. A rendszer azt jelenthetné, hogy a gázolaj literjét jelenleg terhelő 85 forintnyi jövedéki adó egy részét visszaigényelhetnék a fuvarozó vállalkozók - magyarázta a szóvivő. Emlékeztetett arra, hogy az unió azon tagországok számára engedélyezi e rendszer alkalmazását, amelyek 2003 óta emelték az üzemanyagok jövedéki adóját - Magyarországon azonban a jövedéki adó 2002 óta nem változott.
A beadvány csütörtökön érkezett meg az EU Adózás és Vámunió Főigazgatóságára (TAXUD). Magyarország azt kérte, hogy a 2003. január 1-jétől uniós szinten befagyasztott mérték alá vihesse le a fuvarozók által használt, úgynevezett kereskedelmi gázolaj jövedéki adójának mértékét. A testület várhatóan már jövő héten dönt az ügyben és - előreláthatóan - elutasítja a kérelmet - mondta Kovács László.
Jelenleg a magyar jövedéki adó mértéke megegyezik a 2003. január elsejétől érvényes, az akkori szinten befagyasztott adó mértékével, de magasabb a tizenöt éve változatlan kötelező uniós minimumnál. A kettő közötti különbség Magyarországon literenként körülbelül kilenc forint a gázolaj esetében. A magyar kormány azért kért mentességet, hogy a 2003-ban befagyasztott mérték alá csökkenthesse az adót - tette hozzá az uniós biztos.
A kérelmet azért utasítja majd el nagy valószínűség szerint a testület, mert a Bizottság és a pénzügyi tanács véleménye is az, hogy az adócsökkentés nem megfelelő eszköz a probléma kezelésére, ezzel ugyanis nem lehet az üzemanyagok árát csökkenteni. Ha adócsökkentés lenne, akkor az egyre növekvő árak és a közben változatlan fogyasztás egyre több pénzt vonna ki a tagállamok költségvetéséből, és ez a pénz végső soron az olajtermelő országokat gazdagítaná - mutatott rá Kovács László.
A magyar beadványtól függetlenül az Európai Bizottság jövő szerdán tárgyal az üzemanyag-áremelésről. Várhatóan négy javaslat kerül az asztalra, így például az, hogy az Európai Unió gyakoroljon nyomást a legnagyobb olajexportáló országokra és a legnagyobb olajcégekre a kitermelés növelése és az ár csökkentése érdekében. A lehetőségek között van az is, hogy az extra profitra extra adót vessenek ki. Az is elképzelhető, hogy a növekvő áfabevételből szociális kompenzációt finanszírozzanak - tette hozzá.
A növekvő üzemanyagárak ellenére, továbbra is napirenden van a gázolaj és a benzin jövedéki adójának egy szintre hozása: a gázolaj minimális jövedéki adóját a benzinéhez igazítanák uniós szinten. Ez azt jelentené, hogy a jelenlegi körülbelül 300 eurós ezer literenkénti mérték 360 euróra emelkedne a dízel esetében. Erre egyrészt az infláció, másrészt az "üzemanyag-turizmus" visszaszorítása miatt van szükség - mondta Kovács László.
Az uniós biztos az MTI-nek elmondta: a heves tüntetések sem változtatták meg a bizottság véleményét az üzemanyagok adójának kérdésében. Ha a bizottság engedne, ennek az lenne a tanulsága, hogy néhány Molotov-koktéllal mindent el lehet intézni. A bizottság szerint az unió érdekeivel ellentétes lenne az üzemanyagok adójának csökkentése - húzta alá.
A fuvarozók az elmúlt hetekben Európa-szerte tüntettek a magas üzemanyagárak miatt. Szerdán az európai halászok Brüsszelbe vonultak, hogy így szerezzenek érvényt követeléseiknek. A 300-400 ember demonstrációja erőszakba torkollott, a tüntetést a rendőrség oszlatta fel.
A magyar fuvarozói érdekvédelmi szervezetek egyelőre csak tárgyalnak, az elmúlt hetekben a Pénzügyminisztériummal és a közlekedési minisztériummal is egyeztettek a magas olajárak miatt.
- 2023.03.22recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
- 2023.03.30euChance KLUB Elindult az euChance program, melynek egyik kulcs eleme a networking lehetőséget biztosító euChance KLUB. Szeretettel meghívjuk a 2023-as év első eseményére. 2023. március 30. 9:00-11:00 Nem Adom Fel Kávézó 1086 Budapest, Magdolna utca 1.
Részletek
Jegyek
- 2023.04.28Vezetői Best Practice Fórum VEZETŐI ÉS SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ, MOTIVÁCIÓ A fórum célja a vezetői legjobb gyakorlatok megosztása
Részletek
Jegyek
- 2023.05.18Lean Konferencia Lean és digitális transzformáció Lean, energiahatékonyság, folyamatfejlesztés.
Részletek
Jegyek
Nem ez az első leépítés a Metánál. Teljes cikk
A munkavállalók érdekképviselete 10,5 százalékos, és legalább 500 eurós béremelést követel. Teljes cikk
1,98 millióra emelkedett Németországban a betöltetlen álláshelyek száma a tavalyi negyedik negyedévben - derült ki a szövetségi foglalkoztatási... Teljes cikk
- Tilos a TikTok az Európai Bizottság alkalmazottainak 4 hete
- Elindult az Európai Vállalkozásfejlesztési Díj 2023 pályázati felhívás 4 hete
- Több százezren tüntettek a francia nyugdíjreform ellen 1 hónapja
- Ezrek vonultak utcára Dániában 2 hónapja
- Kezdődik a pedagógusok újabb, egy hetes sztrájkja 2 hónapja
- A már zajló Erasmus programokat nem érinti az uniós korlátozás 2 hónapja
- Január végére ismét országos sztrájkot hirdetnek a pedagógusok 3 hónapja
- Meglepetés! Csökkent a munkanélküliség az euróövezetben 4 hónapja
- Megszavazták a női kvótát a nagyvállalatok vezetésében 4 hónapja
- Ma ismét lesz munkabeszüntetés, tüntetés és élőlánc is az oktatásban dolgozókért 4 hónapja
- Ismét tüntetést szerveznek az oktatásért 5 hónapja