Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 11 éve

Jön a kilencedik vasutassztrájk Németországban

Újabb sztrájkot hirdetett a német mozdonyvezetők szakszervezete (GDL), a munkabeszüntetés a személyszállításban szerdán kezdődik és egyelőre nem ismert, hogy meddig tart.

A GDL hétfőn jelentette be, hogy ismét sztrájkot szervez. A Deutsche Bahn (DB) vasúttársaság teherszállítási ágazatában dolgozó tagjait arra szólította fel, hogy kedd délután 15 órakor függesszék fel a munkát.

A személyszállítási területen dolgozó szakszervezeti tag mozdonyvezetők kedd hajnali 2 órától sztrájkolhatnak az érdekképviseletet felhívása szerint.

A GDL közleménye szerint a sztrájk befejezése előtt 48 órával tájékoztatnak majd arról, hogy mikor veszik fel a munkát. Hangsúlyozták, hogy nem határozatlan idejű munkabeszüntetésről van szó, hanem arról, hogy nem az akció elején közlik a befejezés időpontját.

A szakszervezet tavaly szeptember óta kilencedik alkalommal szervez sztrájkot. A konfliktus elhúzódását elsősorban az okozza, hogy a GDL nemcsak a mozdonyvezetők, hanem más foglalkozású tagjai - például vonatkísérők - részére is bérmegállapodást kíván kötni a munkaadóval. A DB ezt ellenzi, mert nem akar ugyanazon munkavállalói kör bérezéséről és munkaviszonyairól egyszerre több szakszervezettel tárgyalni, illetve több bérmegállapodást kötni.

A törvényhozás alsóháza, a Bundestag pénteken szavaz egy jogszabályról, amely úgy rendelkezik, hogy mindig az a bérmegállapodás érvényes, amelyet az adott szakma legtöbb gyakorlóját képviselő szakszervezet kötött a munkaadóval. A Bundestag várhatóan megszavazza a tervezetet és az új törvény júliusban hatályba lép.

A nagyjából 200 ezer embert foglalkoztató DB-nél működő szakszervezetek sorában a kisebbek közé tartozó - mintegy 20 ezer munkavállaló érdekeit képviselő - GDL attól tart, hogy a munkaadó megpróbálja elhúzni az egyeztetést júliusig, amikor már az új törvényre hivatkozva elzárkózhat a GDL nem mozdonyvezető foglalkozású tagjainak bérezéséről és munkaviszonyairól szóló tárgyalásoktól.

A GDL a tárgyalási mandátum kiterjesztése mellett 5 százalékos béremelést követel, és a heti munkaidő csökkentését 39 óráról 38 órára.

A szakszervezet május 10-én fejezte be legutóbbi, 138 órás sztrájkját, amely a DB eddigi történetének leghosszabb munkabeszüntetése volt. A Bild című lap online kiadásában megjelent beszámoló szerint szakszervezeti körökben azt mondják, hogy az újabb sztrájk még hosszabb lehet, mert ezt diktálja a bérharc logikája. Ugyanakkor a végső eszközként számon tartott határozatlan idejű sztrájk egyelőre nincs napirenden. A GDL elnöke, Claus Weselsky pedig hétfői frankfurti sajtótájékoztatóján jelezte, hogy a szakszervezet hajlandó a sztrájk ideje alatt is tárgyalni, és akár munkaügyi közvetítői eljárásban is részt vehet, aminek révén hamarabb véget érhet a munkabeszüntetés.

A német kereskedelmi és iparkamarák szövetségének (DIHK) elnöke, Eric Schweitzer a Bild kérdésére 500 millióra becsülte a GDL legutóbbi sztrájkra révén keletkezett nemzetgazdasági kárt.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
400 új munkahely jön létre Budapesten – kimagasló fizetés és nemzetközi fejlődési lehetőség

Négyszáz új, magas képzettséget igénylő munkahelyet teremtve Budapesten hozza létre legnagyobb európai uniós és egyben az első térségbeli... Teljes cikk

NAV: tovább emelkedik az alanyi adómentesség határa

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja. A jelenlegi 18 millió forintos felső határ 2026-ban 20 millió, 2027-ben 22... Teljes cikk

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg szomszédunkban a Bosch

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Romániában a Bosch – írja az economedia.ro a vállalat közleménye alapján. Az elbocsátásokat a Bosch... Teljes cikk