Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 17 éve

LESZ: sztrájkhoz vezet a munkáltató hozzáállása

Csak a sztrájkot hozza közelebb Ferihegyen a kollektív szerződés felmondása a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) szerint, a munkáltatói lépést az érdekképviselet durva nyomásgyakorlásnak tartja.

Az érdekképviselet MTI-hez kedden eljuttatott közleményében hangsúlyozza: a repülőtér üzemeltetője, a Budapest Airport egyoldalúan, előzmények nélkül mondta fel a kollektív szerződést. A szakszervezet gyanúja szerint a lépés valódi oka, hogy a privatizációban vállalt ferihegyi fejlesztéseket illetően az Állami Számvevőszék (ÁSZ), a BA által bevallotthoz képest is újabb tízmillió euró hiányt talált. "A szakszervezet elutasítja a nyomásgyakorlás e rendkívül durva formáját" - áll a közleményben.

A sajtóanyagban ismertetik: a vállalatvezetés még a nyáron jelezte a szakszervezeteknek, hogy a "repülőtér versenyképességének javítása" érdekében a 2005 óta érvényes kollektív szerződés (KSZ) módosítását javasolja. A LESZ emlékeztette a BA-t, hogy korábbi vállalásait sem teljesítette maradéktalanul, de elfogadta a felkérést. Ugyanakkor a szakszervezet már akkor hangot adott a gyanújának, hogy a munkaadó nem keresi a megegyezést, igazi célja a KSZ felmondása. A tárgyalásokon a legtöbb kérdésben a felek közeledtek a megegyezéshez, 81 munkáltatói javaslatból csak négy kérdés maradt nyitva.


Elfogadhatatlan módosítások



A LESZ elfogadhatatlannak találta a munkarendek átalakításának tervét, ami konkrét felhatalmazás helyett teljesen szabad kezet adott volna a cégnek a beosztások és a munkaidő pillanatnyi átalakításában, tervezhetetlenné téve a dolgozók időbeosztását, munkaidejét. A műszakpótlékok ezzel párhuzamos csökkentése tovább növelte volna az eleve sokszor túlfoglalkoztatott munkavállalók terhelését, miközben az eddig kapott anyagi ellenszolgáltatást is minimálisra csökkentette volna - áll a közleményben. A végkielégítések és a felmondási idők újraszabályozása feltehetően újabb nagyarányú leépítési hullámot készített volna elő, így a munkavállalói oldal számára szintén elfogadhatatlan volt. Ugyanígy nem sikerült megállapodni a jövőbeni kiszervezések során az érintett munkavállalók - a szakszervezet szerint - jogbiztonságát csorbító javaslatokról sem.

A közleményben emlékeztetnek arra: a reptér történetében ennél nagyobb nézetkülönbségeket is sikerült áthidalni, ezért a LESZ szerint a tárgyalások állása nem magyarázhatja a BA Zrt. vezetésének lépését. Hangsúlyozzák: a jogbizonytalanság további növelése, a kis csoportokban, egyeztetés nélkül végrehajtott, "lopakodó" elbocsátások, a dolgozók "végletes mentális és fizikai kihasználása" egy dolgot hoz közelebb csupán: a munkabeszüntetést.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
NAV: tovább emelkedik az alanyi adómentesség határa

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja. A jelenlegi 18 millió forintos felső határ 2026-ban 20 millió, 2027-ben 22... Teljes cikk

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg szomszédunkban a Bosch

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Romániában a Bosch – írja az economedia.ro a vállalat közleménye alapján. Az elbocsátásokat a Bosch... Teljes cikk

Ünnepi csend az IKEA-ban: a dolgozók pihenésére fókuszál a vállalat

Az IKEA Magyarország idén is a szeretetteljes otthoni élet és a valódi feltöltődés fontosságát helyezi a karácsonyi időszak középpontjába. Ennek... Teljes cikk