kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 16 éve

Megkezdődött a határozatlan idejű vasutassztrájk

A négy nagy vasutas szakszervezet közül a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) pénteken hajnali három órától határozatlan idejű sztrájkot kezdett a MÁV Zrt.-nél, a MÁV-START Zrt.-nél és a MÁV Gépészeti Zrt.-nél.

images

A VDSZSZ sztrájkjához a MÁV Cargo Zrt. munkavállalói szolidaritási sztrájkkal csatlakoznak - mondta az MTI-nek Mózes Tibor, a VDSZSZ vezető ügyvivője. A VDSZSZ a sztrájkban érintett három társaság munkavállalói részére munkavállalónként nettó 250 ezer forint kifizetését követeli a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből. Ezen felül a 2008. január 1-jén a társaságba vitt MÁV Gépészeti Zrt. és a 2007. július 1-jén kiszervezett MÁV Start Zrt. munkavállalói részére 10 százalékos alapbérfejlesztést is követelnek, a személyszállítási cég esetében július elsejéig visszamenőleg.

A VDSZSZ legutóbb tavaly december 17-én tartott egynapos sztrájkot, csatlakozva a Liga és a Munkástanácsok akciójához, amelyet az egészségbiztosítási törvényjavaslat és a nyugdíjszámítási szabályok változtatása ellen hirdettek meg, továbbá tiltakoztak a szárnyvonalak bezárása ellen is.

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint irreálisak és nem jogosak a VDSZSZ követelései. A MÁV-csoport 36 991 munkavállalójából 9400 a VDSZSZ tagja. A MÁV Zrt.-nél 2007. december 31-én - amikor még a mozdonyvezetők és a gépészet dolgozói is odatartoztak - 29 985 munkavállalóból 5863, a MÁV-START-nál a 4894 munkavállalóból 2506 volt tagja a VDSZSZ-nek. A MÁV-Cargónál 2112 munkavállalóból 1031-en tagjai a VDSZSZ-nek.

A MÁV igyekszik megszervezni a közlekedést

Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke elmondta: arra számítanak, a dolgozók 80-90 százaléka felveszi a munkát reggel, a 6 és 7 óra közötti műszakváltáskor. Feledy István, a VDSzSz vezető ügyvivője viszont úgy nyilatkozott, hogy "az úgynevezett Start-osok, kocsivizsgálók és jegyvizsgálók között 90 százalék feletti a sztrájk támogatottsága", a forgalomirányítóknál mintegy 50 százalék az arány, de ezt pontosan nem lehet még tudni.

A közlemény szerint a VDSzSz garanciát adott arra a munkáltatónak, hogy az állomásokon, illetve utasterekben biztosított lesz a fűtés, a folyamatos energiaellátás és utas tájékoztatás. A munkabeszüntetés kezdete előtt elindított és a nyílt vonalon tartózkodó vonatok biztonságos közlekedtetését a következő állomásig garantálják. A nemzetközi vonatokat a belföldi határállomásig befogadják a sztrájk ideje alatt is.

Leálltak a budapesti főpályaudvarok

A korareggeli helyzet szerint a budapesti főpályaudvarok (Keleti, Déli, Nyugati) nem tudnak vonatokat indítani és fogadni, mert a jegyvizsgálók és a kocsivizsgálók javarésze sztrájkol, illetve a forgalomirányítók egy része sem vette fel a munkát. Ezért a vonatokat a külső budapesti állomásokra fogadják, vagyis a Kelenföldi pályaudvarra, Angyalföldre, Rákosra, illetve Rákospalota-Újpestre. A vonatok innen is indulnak majd Székesfehérvár, Pusztaszabolcs, Martonvásár, Vác, Szob, Szolnok, Hatvan felé. A 11 budapesti elővárosi vasútvonalon - Kőbánya-Kispest-Lajosmizse, illetve Rákospalota-Újpest-Veresegyház vonal kivételével - egy-két vonat közlekedik.

Vidéken még tartja magát egy-két járat

A vidéki elővárosi forgalomban is jár egy-két vonat. A dél-balatoni vonalon Siófok érintésével Székesfehérvárig szállítja az utasokat egy reggeli vonat, az utasok onnan egy másik, Kelenföldig tartó vonattal juthatnak el. Az észak-balatoni vonalon sajnos egy vonat sem közlekedik ma reggel. Hatvan és Salgótarján között egy vonat sem tudott elindulni, ugyancsak akadozik a távolsági vasúti közlekedés, mert Miskolc, Szerencs, Sátoraljaújhely, Eger, Füzesabony, Debrecen, Nyíregyháza, Záhony, Békéscsaba, Szeged, Gyékényes, Kaposvár állomáson sztrájkolnak a kocsivizsgálók, a jegyvizsgálók, illetve a forgalomirányítók egy része.

Biztonságban az utasok

A sztrájktörvény rendelkezik arról, hogy a személy- és vagyonvédelemről a munkabeszüntetés időtartama alatt is gondoskodni kell. A jogszabálynak megfelelően az utas-biztonság, a vagyonvédelem, valamint a balesetelhárító, vagy katasztrófa elhárítás céljából forgalomba helyezett vonatok közlekedése biztosított lesz a sztrájk ideje alatt is - hangsúlyozta a MÁV.

A MÁV-csoport 36.991 munkavállalójából 9.400 a VDSZSZ tagja. A MÁV Zrt.-nél 2007. december 31-én - amikor még a mozdonyvezetők és a gépészet dolgozói is odatartoztak - 29.985 munkavállalóból 5.863, a MÁV-START-nál a 4.894 munkavállalóból 2.506 volt tagja a VDSZSZ-nek. A MÁV-Cargónál 2.112 munkavállalóból 1.031-en tagjai a VDSZSZ-nek.
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ezermilliárd forint feletti forgalmat realizált tavaly a SPAR

A vállalatnál az elmúlt évben több mint 1500 munkatárs részesült szakoktatásban. Teljes cikk

Jön a hatnapos munkahét, de csak a felsővezetőknek

A Samsung Group hatnapos munkahetet vezet be a vezetők számára Koreában. Az értesülések szerint ez a sürgősségi intézkedésnek titulált... Teljes cikk

Új szervezeti struktúrát vezet be a nemzetközi Generali Csoport

A nemeztközi Generali Csoport június 1-jétől átalakítja szervezeti struktúráját a biztosításra és a vagyonkezelésre összpontosítva - írja a... Teljes cikk