Motivációt, előrelépést remélnek a tanárok az életpályamodelltől
A pedagógusok számára az új köznevelési törvényben meghatározott szakmai kategóriák 2013 szeptemberétől lesznek érvényesek, valamint ekkor lépnek életbe az ehhez tartozó béremelések, amelyre ez előzetes közlések szerint a költségvetés százmilliárd forintot különít majd el. Az egyetemen diplomázott tanárokat a gyakornoktól a kutatótanár státuszig többlépcsős szakmai ranglétra várja, míg a főiskolát végzett óvónők, tanítónők és tanárok a gyakornoki időszakot követően három fokozatot léphetnek előre életpályájuk során.
"Az életpályamodell béremeléssel jár, amelynek nyilván egyetlen tanár sincs ellenére. A benne meghatározott szakmai kategóriák elfogadhatóak, amennyiben jövő év szeptemberétől velük együtt a hozzájuk tartozó béreket is valóban bevezetik" - mondja Lovász Anett, egy budapesti gimnázium tanárnője, aki már több mint húsz éve van a pályán, ezért a pedagógus III. kategóriába való besorolásra számít.
A koncepció szerint a főiskolát végzett óvópedagógusok, tanítónők, tanárok gyakornoki kezdő alapfizetése 2013-tól 140.400, a pedagógus I. fokozatban 168.400, a pedagógus II. fokozatban 210.600 forint, a pedagógus III. kategóriában pedig 280.800 forint, amelynek a maximális összege a pályán eltöltött évek számától függően 343.980 forint lenne "Mindig tanítani szerettem volna, ezért három éve, amikor a szak mellett döntöttem, nem befolyásolt a pénz, amit kereshetek" - kezdi Kovács Lilla, egy fővárosi egyetem tanítóképzőt végző hallgatója. "A szakmai fokozatokat hasznosnak találom, mivel bármilyen elhivatott is egy óvónő, egy tanító, vagy egy tanár, a motivációra, az előrelépés lehetőségére mindenkinek szüksége van, hogy ne fásuljon bele a munkájába. A gyakornoki posztot sem gondolom lekicsinylőnek, bár tény, hogy furcsa lenne, ha három év után is gyakornokként kezelnének a munkahelyemen" - fejti ki Lilla, aki éppen 2013 szeptemberében állhat először diplomás tanítónőként a katedrára.
Az intézményekben a pedagógus-munkakörökben dolgozók a heti teljes munkaidő nyolcvan százalékát, azaz kötött munkaidőt az intézményvezető által meghatározott feladatok ellátásával kötelesek tölteni, a munkaidő fennmaradó részében a munkaideje beosztását vagy felhasználását maguk jogosultak meghatározni. "Tévhit, hogy a tanárok eddig kevesebb időt töltöttek az intézményben. A tanórákon kívül is dolgozunk az iskolában: az órák között dolgozatokat javítunk, ebédeltetünk, délután szakköröket tartunk. Sokan nem is gondolják, hogy gyakran még munkaidő után, otthon készülünk a következő órákra" - hangsúlyozza Lovász Anett. A törvény szerint a pedagógusok teljes munkaidejének ötvenöt-hatvanöt százalékában tanórai és egyéb foglalkozások megtartása rendelhető el. A kötött munkaidő fennmaradó idejében pedig a pedagógusok a nevelés-oktatást előkészítő, nevelés-oktatással összefüggő egyéb feladatokat, tanulói felügyeletet, továbbá eseti helyettesítést látnak majd el.
www.edupress.hu
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az EP felszólít a munkavállalók érzelmi állapotával, magánbeszélgetéseivel és munkaidőn kívüli adataival kapcsolatos adatok feldolgozásának tiltására. Teljes cikk
A közigazgatási szünet alatt is kezdeményezhető ügyintézés elektronikusan a NAV-nál, személyesen az ünnepek alatt is nyitva tartó hivatalt lehet... Teljes cikk
Átadták a Kerékpárosbarát település és a Kerékpárosbarát munkahely díjakat szerdán Budapesten; a címet tíz település és tíz vállalat,... Teljes cikk
- Eddig lehet jelentkezni az országos szakmai versenyekre 1 hónapja
- Munkahelyi balesetek jogi kezelése a HR szemszögéből 2 hónapja
- A nő, aki megmutatta: az álommelót nem megtalálni, hanem kitalálni kell 2 hónapja
- 24 ezer tanár teljesen kimaradt, a többieknek morzsák jutottak a béremelésből 2 hónapja
- Középiskolások és pedagógusok jelentkezését is várják újra a Tiéd a holnap ösztöndíjprogramra 2 hónapja
- Miért utálják mindenhol a HR-t – és miért nélkülözhetetlen mégis? 2 hónapja
- Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek 3 hónapja
- "Ez már modern rabszolgaság" - általános sztrájk a 13 órás munkanap ellen 3 hónapja
- Felmondani az öregek szoktak, a Z generáció csak simán nem megy be többet 3 hónapja
- Öt párhuzam a sakk és a kockázatkezelés között 3 hónapja
- Havi 1,2 millió diploma nélkül? Íme az egyik legjobban fizetett szakma itthon 4 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja