Motivációt, előrelépést remélnek a tanárok az életpályamodelltől
A pedagógusok számára az új köznevelési törvényben meghatározott szakmai kategóriák 2013 szeptemberétől lesznek érvényesek, valamint ekkor lépnek életbe az ehhez tartozó béremelések, amelyre ez előzetes közlések szerint a költségvetés százmilliárd forintot különít majd el. Az egyetemen diplomázott tanárokat a gyakornoktól a kutatótanár státuszig többlépcsős szakmai ranglétra várja, míg a főiskolát végzett óvónők, tanítónők és tanárok a gyakornoki időszakot követően három fokozatot léphetnek előre életpályájuk során.
"Az életpályamodell béremeléssel jár, amelynek nyilván egyetlen tanár sincs ellenére. A benne meghatározott szakmai kategóriák elfogadhatóak, amennyiben jövő év szeptemberétől velük együtt a hozzájuk tartozó béreket is valóban bevezetik" - mondja Lovász Anett, egy budapesti gimnázium tanárnője, aki már több mint húsz éve van a pályán, ezért a pedagógus III. kategóriába való besorolásra számít.
A koncepció szerint a főiskolát végzett óvópedagógusok, tanítónők, tanárok gyakornoki kezdő alapfizetése 2013-tól 140.400, a pedagógus I. fokozatban 168.400, a pedagógus II. fokozatban 210.600 forint, a pedagógus III. kategóriában pedig 280.800 forint, amelynek a maximális összege a pályán eltöltött évek számától függően 343.980 forint lenne "Mindig tanítani szerettem volna, ezért három éve, amikor a szak mellett döntöttem, nem befolyásolt a pénz, amit kereshetek" - kezdi Kovács Lilla, egy fővárosi egyetem tanítóképzőt végző hallgatója. "A szakmai fokozatokat hasznosnak találom, mivel bármilyen elhivatott is egy óvónő, egy tanító, vagy egy tanár, a motivációra, az előrelépés lehetőségére mindenkinek szüksége van, hogy ne fásuljon bele a munkájába. A gyakornoki posztot sem gondolom lekicsinylőnek, bár tény, hogy furcsa lenne, ha három év után is gyakornokként kezelnének a munkahelyemen" - fejti ki Lilla, aki éppen 2013 szeptemberében állhat először diplomás tanítónőként a katedrára.
Az intézményekben a pedagógus-munkakörökben dolgozók a heti teljes munkaidő nyolcvan százalékát, azaz kötött munkaidőt az intézményvezető által meghatározott feladatok ellátásával kötelesek tölteni, a munkaidő fennmaradó részében a munkaideje beosztását vagy felhasználását maguk jogosultak meghatározni. "Tévhit, hogy a tanárok eddig kevesebb időt töltöttek az intézményben. A tanórákon kívül is dolgozunk az iskolában: az órák között dolgozatokat javítunk, ebédeltetünk, délután szakköröket tartunk. Sokan nem is gondolják, hogy gyakran még munkaidő után, otthon készülünk a következő órákra" - hangsúlyozza Lovász Anett. A törvény szerint a pedagógusok teljes munkaidejének ötvenöt-hatvanöt százalékában tanórai és egyéb foglalkozások megtartása rendelhető el. A kötött munkaidő fennmaradó idejében pedig a pedagógusok a nevelés-oktatást előkészítő, nevelés-oktatással összefüggő egyéb feladatokat, tanulói felügyeletet, továbbá eseti helyettesítést látnak majd el.
www.edupress.hu
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A Bosch idén tizenegyedik alkalommal, négy helyszínen engedett bepillantást az autóipari innováció és gyártás világába a Lányok Napján. A Bosch... Teljes cikk
Az alkalmazásban a foglalkoztatási adatok is lekérdezhetőek. Teljes cikk
Előző évhez képest minimálisan ugyan, de kissé visszaesett a magyar munkavállalók optimista percepciója az aktuális munkahelyük fennmaradásával... Teljes cikk
- Generációváltás az auditor szakmában - miért olyan nehéz az utánpótlás képzése? 1 hete
- Ma rendezik a Logisztika Napját 1 hete
- Kihirdették, mikor rendezik a Szakma Sztár Fesztivált 2 hete
- Megütötte és fellökte a 12 éves diákot a budapesti tanár 2 hete
- Mától tilos vendégmunkást alkalmazni az állami szektorban 3 hete
- Szeptembertől a tanárok és az igazgatók is kapnak értékelést az alapján, hogy milyen munkát végeztek 3 hete
- Három év alatt több mint ötezer teljes munkaidőben dolgozó pedagógus tűnt el a rendszerből 4 hete
- TOP 3 kihívás a HR szakmában - Kérdések és válaszok: 2. rész 1 hónapja
- Jövőre 21 százalékos átlagos pedagógusbér-emeléssel számol a kormány 1 hónapja
- A pedagógusok száma Magyarországon (1990-2023) 2 hónapja
- A tanár is munkavállaló!? 2 hónapja