Munkába járás költségei és elégséges szolgáltatás - új személyszállítási törvény
A július elsején hatályba lépett személyszállítási szolgáltatásról szóló törvény rendelkezik arról, hogy a munkaadó térítést nyújt a munkavállalónak a munkába járásának költségeihez és szabályozza a sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatást is.
A jogszabály kiterjed a Magyarország területén végzett belföldi és nemzetközi közúti és vasúti személyszállítási szolgáltatásra, a saját számlás személyszállításra, a vízi személyszállítási közszolgáltatásra, az iskolabusszal, közösségi busszal végzett személyszállításra. Ugyanakkor nem terjed ki az idegenforgalmi szolgáltatás részeként végzett vízi személyszállításra, a különleges szállítási igénnyel rendelkező utas csoportoknak nyújtott nem közforgalmi szolgáltatásra, például a betegszállításra.
Rendelkezik a jogszabály arról is, hogy a munkaadó térítést nyújt a munkavállalónak a személyszállítási közszolgáltatás igénybevételével történő munkába járásának költségeihez, viszont a jogosultak körét, a költségtérítés számítását, mértékét, az igénybevétel jogosultságát a kormány rendeletben határozza meg.
A törvény szabályozza a sztrájk idején nyújtandó még elégséges szolgáltatást a közforgalmú közlekedésben. Eszerint sztrájk idején az elégséges szolgáltatás mértéke a helyi és elővárosi személyszállítási közszolgáltatás esetén a megrendelt szolgáltatás 66 százaléka, országos és regionális viszonylatban 50 százalék.
A jogszabály áprilisi elfogadását követően a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium arra hívta fel a figyelmet, hogy az ágazati kódex egységes elvek mentén foglalja egységes jogszabályba a személyszállítási szolgáltatásokra vonatkozó követelményeket. Átlátható és kiszámítható szabályozási környezetet biztosít a szektor szereplői számára.
A dokumentum újszerűsége, hogy a különböző szolgáltatókat közlekedésszervezési szempontból egyetlen egységként kezeli. E megközelítés lehetővé teszi a teljes személyszállítás ésszerűsítését, és így gazdaságosabbá teszi a működést. A tárca számítása szerint a személyszállítás hatékonyságának néhány százalékos javulása is 5-10 milliárd forintos belső átcsoportosítást alapoz meg, vagy ilyen mértékű fejlesztési célú forráskiváltási lehetőséget teremt.
Az elfogadott szabályok alapján közpénzből finanszírozott fejlesztések kizárólag a kormány által jóváhagyott, országosan egységes fejlesztési koncepció mentén valósíthatóak meg. Az államháztartási keretek középtávú előzetes rögzítésével tervezhetővé válik a közösségi közlekedés finanszírozási igénye.
A törvény rögzíti a menetrendek egységes eljárás mentén történő előkészítésének, összehangolásának módszertani szabályait. A megfelelő infrastruktúra rendelkezésre állásának függvényében előírja a kötöttpályás közlekedés elsőbbségét.
A közlekedési közszolgáltatás árképzése terén az egyéni közlekedés költségeihez viszonyított árképzési elveket határoz meg, amelyek jelentősen növelik a közösségi közlekedés versenyképességét. A legnagyobb utasforgalmat bonyolító területeken egységes ár-, jegy- és bérletrendszer kialakítására kötelez.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az alternatív szankciók, így a közérdekű munka büntetés hatékony végrehajtása hozzájárulhat a magyar társadalom biztonságának erősítéséhez,... Teljes cikk
Sok kétgyermekes édesanya teszi fel a kérdést, hogy az új, 2026-tól életbe lépő családi adómentesség meddig jár azoknak, akik az év folyamán... Teljes cikk
Jövőre akár 280 ezer forintos adóvisszatérítés is járhat a nyugdíjra takarékoskodóknak az idei megtakarításuk után. A Grantis szakértői... Teljes cikk
- Nem az anyaság tör meg egy karriert – hanem a rendszer, amely nem segít visszatérni 1 hónapja
- "Ez már modern rabszolgaság" - általános sztrájk a 13 órás munkanap ellen 2 hónapja
- A jövőben a munkahelyválasztás kulcsa az lesz, hogyan jutsz be reggel dolgozni 3 hónapja
- Zajlanak a tárgyalások a munkavállalókkal a kukássztrájk után 3 hónapja
- Sztrájkolnak a kukások Budapesten 3 hónapja
- Egy napra leáll az élet Olaszországban 3 hónapja
- Nem lesz sztrájk a pécsi buszközlekedésben 4 hónapja
- Az irodától a home office-ig: mi teszi boldoggá a munkavállalókat? 4 hónapja
- Peren kívül megegyezett a Disney a színésszel, akit egy közösségi média posztja miatt rúgtak ki 4 hónapja
- Bojkottálhatják a tanévkezdést Romániában az oktatási szakszervezetek 4 hónapja
- Sztrájk lesz a Ryanairnél 5 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja