kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Nem elég ügyfélbarát a közigazgatás

Módosítják a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás szabályairól szóló törvényt. Az indok: még mindig nem eléggé ügyfélbarát a közigazgatás.

Az eljárások lerövidítését egyebek mellett az ügyfélként szereplő társadalmi szervezetek kötelező képviselő választásával, a végrehajtás elleni fellebbezés megszüntetésével kívánja megoldani a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás szabályairól szóló törvény (Ket) módosítási javaslata, amely az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium honlapján olvasható.

A 2005 novemberétől hatályos Ket-ről eléggé lesújtó véleményt mond a módosító javaslat bevezetője: az ügyintézés nem vált számottevően gyorsabbá, az ügyfelek terhei nem csökkentek érezhetően, és továbbra sem valósult meg az ügyfélközpontú, ügyfélbarát szolgáltató közigazgatás. A módosítás célja az ügyfelek terheinek csökkentése is, mivel ez már ma is komoly gazdasági versenyhátrányt jelent Magyarországnak.

A változás lényeges eleme az, hogy a hatóság az ügyféltől nem kérhet olyan adatot, amellyel az állam rendelkezik, illetve olyan tény igazolását, amelyet állami hatóság ismer. Ilyen például a jelzálog, a cégkivonat, vagy pedig egy épület használatbavételi engedélye.

A jelenlegi szabályozás 30 napos ügyintézési határidőt, ezen belül pedig néhány napos részhatáridőket ír elő. Ezek a rövid határidők eleve betarthatatlanok, például egy pénteken érkező, 3 napos határidővel elintézendő ügy ritkán készül el hétfőn. Ezt úgy oldja meg a javaslat, hogy a napban számított határidők helyett munkanappal számol. Így lesz például a 30 napos határidőből 22 munkanapos határidő.

Jelenleg az államháztartási törvény írja elő azt, hogy az ügyintézési határidő túllépése esetén visszajár az illeték. A javaslat átveszi ezt a szabályt, amely egyúttal kikerül az államháztartási törvényből.

A Legfelsőbb Bíróság döntése nyomán ügyfélnek kell elfogadni a közigazgatási ügyekben a társadalmi és érdekképviseleti szervezeteket. A gyakorlatban ez - az alkotmányból levezett lehetőség - viszont gyakran sérti a gyors eljáráshoz való jogot. A javaslat ezt a kettősséget úgy oldja fel, hogy ha több mint öt szervezet vesz részt ügyfélként az eljárásban, akkor nekik kötelező lesz képviselőt választaniuk. Ha ezt elmulasztják, akkor a hatóság jelöli ki a képviselőjüket. A másik javaslat pedig úgy szól, hogy a társadalmi- és érdekképviseleti szervezetek csak akkor vehetnek részt a másodfokú eljárásban, ha az első fokúban is ügyfelek voltak. Így nem lehet elhúzni az időt a fellebbezés során.

Jelenleg a közigazgatási határozatok végrehajtását - különféle kifogásokkal - el lehet húzni. Ez megszűnik a jövőben, mivel a hatóság végrehajtást elrendelő döntése ellen nem lehet majd jogorvoslattal élni.

A közigazgatási hatósági eljárás ügyintézési határideje a jelenlegi 30 napról 10 munkanapra csökken, de csak 2014-től, a hatóságok pedig 2011-től elektronikusan kötelesek kommunikálni egymással. A módosítás legtöbb szabálya azonban várhatóan már a jövő év második felében hatályba lép.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nem hívtak időben mentőt munkatársukhoz, elítélték őket

Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk

Már parlamenti vitán a 14. havi nyugdíjról szóló törvényjavaslat

A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a... Teljes cikk

NAV: eddig kell bevallani és befizetni a globális minimumadó előlegét

A multinacionális vállalatcsoport vagy a nagyméretű belföldi vállalatcsoport belföldi csoporttagjaira vonatkozó, elismert belföldi kiegészítő adó... Teljes cikk