kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Pokorni kétféle pedagógust szeretne

Pokorni Zoltán szerint a költségvetési hiányt jelentős részben az oktatásra terheli a kormány. A volt oktatási miniszter úgy véli, az államilag finanszírozott státuszok mellett az önkormányzatok is alkalmazhatnának tanerőt.

A fideszes politikus az MTI-nek nyilatkozva azt mondta, erre utal, hogy már idén 40-48 milliárdos maradványképzési kötelezettséget írt elő a tárca felsőoktatási intézmények számára. Ez azt jelenti, hogy vagy kockáztatnak az egyetemek, és egy óriási kifizetetlen "számlatömeggel" fordulnak a következő évre, bízva abban, hogy a most zárolt pénz elkölthető lesz, vagy leállnak a fejlesztések, és jelentősen visszafogják működési kiadásaikat.

A közoktatást drámai módon érinti az önkormányzatoknál tervezett 120 milliárd forintos elvonás, így akár 40 milliárddal lehet kevesebb a tanórán kívüli foglalkozások finanszírozása - mondta. Korlátoznák a napközi, a tanulószoba, az egyéni fejlesztés, a szabadidős programok finanszírozott időkeretét, felfüggesztenék a pedagógus-továbbképzés támogatását. Az önkormányzatok már ma is erejükön felül vállalnak szerepet a finanszírozásban, az elvonás pedig végképp ellehetetleníti őket. Az alapműködésre nem jut majd, további intézmény-összevonásoktól, pedagóguselbocsátásoktól lehet tartani, ahol ez még egyáltalán lehetséges - jegyezte meg.

Egésznapos iskola

Pokorni Zoltán azt mondta: rossz az irány, az iskolának nem kisebb szerepet kellene vállalnia, hanem nagyobbat, egyre nagyobb szükség van az iskolára, mint közösségformáló-kultúraközvetítő térre. Kiemelte: a roma gyerekek oktatása terén igen kevés intézkedés történt az elmúlt években. Az a tapasztalata, hogy a felzárkóztató programok "túl nagyok", s a felülről vezérelt megoldások helyett kicsi, a helyi igényekhez igazodó intézkedésekre van szükség.

A szakpolitikus a felzárkóztatás egyik legjobban működő, lehetséges modelljeként említette az egésznapos iskolát, amikor a teljes napot egyetlen pedagógiai szakaszként kezelik. Így több idő juthat a személyiség- és képességfejlesztésre, felzárkóztatásra, testnevelésre, idegen nyelv oktatásra, s a házi feladatot is megírják a gyerekek. A modell választható lenne, alkalmazását kiegészítő normatívával ösztönöznék. A nevelőiskola csak így erősödhet meg - mutatott rá.

Az Orbán-kormány volt oktatási minisztere a pedagógusok helyzetének javítására a pedagógus-életpályamodellt látta megoldásnak. Ennek keretében - mint mondta - a közalkalmazotti keretek között speciális jogállást kell teremteni, speciális előmeneteli lehetőséggel. A jó minőséget, nagyobb teljesítményt, a szakmaiságot jobban kell honorálni, s ideális cél az, hogy a pedagógusok javadalmazásában elérjék a diplomás átlagbért. Ma a pedagógusok alig 12 százaléka 30 év alatti, egyáltalán nem vonzó a fiatalok számára ez a pálya, aminek nemcsak az alacsony jövedelem, hanem a presztízs és a szakmai karrierkép hiánya is oka lehet. Hároméves gyakornoki idő után hatévente lépnének előre a pedagógusok egy minősítési folyamatot követően, s ez magasabb fizetési kategóriába lépést is jelentene - utalt az életpályamodell részleteire.

Pokorni Zoltán szerint központilag kellene garantálnia a költségvetésnek a pedagógusok bérét, juttatásait, hogy ez ne legyen az adott önkormányzat helyzetének függvénye. Kétféle pedagógus lenne: állami és önkormányzati alkalmazású, s az államilag finanszírozott státuszok mellett az önkormányzatok is alkalmazhatnának tanerőt. A szakpolitikus - mint mondta - a fejkvóta-alapú finanszírozást csoportalapú finanszírozással váltaná fel, amely intézménytípustól, feladatfajtától, településtől függően eltérő lehetne.

Felvételi: két tárgyból emeltszintű érettségi

Terveik között szerepel, hogy a pedagógusok 8-10 évente fél-egyéves "pihenőidőt" kapjanak, ezalatt oktatói munkát nem kellene végezniük, képezhetnék magukat, s bekapcsolódhatnának a szakmai fejlesztésekbe. Ennek költségvetési vonzata évente mintegy 15 milliárd forint lenne.

A felsőoktatás területén visszaállítanák a kismamák felsőoktatási tanulmányainak támogatását - ők nemcsak a nappali, államilag finanszírozott formában, hanem a többi képzési típusban is ingyenesen tanulhatnának. Pokorni Zoltán szerint a többciklusú képzést meghonosító Bologna-folyamat erőltetett bevezetése nagyon sok kérdőjelet hagyott maga után. A rohamtempóban elkészített szakengedélyeket újra kell gondolni, mint ahogy az osztott és osztatlan képzés arányait is. A pedagógusképzésnél joggal vethető fel az osztatlan képzés lehetősége, mint ahogy lehetne osztott jogászképzést is csinálni. Kiemelt fontosságú az elitképzés színvonalának és kereteinek garantálása - hangsúlyozta.

Kiemelte: minél előbb vissza kell állítani, hogy két tárgyból emelt szintű érettségi legyen a felsőoktatásba való belépés feltétele, a jelenlegi helyzet egyrészt nem igazságos, nincs egységes sztenderd, másrészt nem ösztönöz a több tanulásra. Az államilag finanszírozott keretszámokról azt mondta, szakítani kell azzal a kormányzati gyakorlattal, hogy évről évre csökkentik a felvehető hallgatók létszámát. A politikus felére-harmadára csökkentené a pedagógusképzés számait, s növelné a mérnökképzés és a természettudományos képzés keretét.

Az egyetemek PPP-szerződéseiről azt mondta, hogy a dokumentumok és az intézmények gazdasági helyzetének áttekintése után fel kell tenni a kérdést, hogy azok milyen eséllyel tárgyalhatók újra. Nemcsak az intézmények egyre növekvő terhe jelent kényszert, hanem a tisztázatlanság is, a szerződések ugyanis sokszor nem térnek ki arra, mi lesz húsz év múlva az ingatlanok sorsa - hívta fel a figyelmet.
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Felmérés: a magyar cégek többsége NAV ellenőrzésre számít fél éven belül

Az európai kereslet visszaesése és a digitális átállás miatt aggódnak leginkább a hazai vállalatok – mutat rá az EY közel 200 pénzügyi és... Teljes cikk

Itt a NAV friss listája - Ők nem jelentették be dolgozóikat

Az adóhatóság a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének nem megfelelő adózók listáját is közzétette. Teljes cikk

Az e-mail és az ingázás halála? - erre számít alfa generáció a munka világában

Egy új kutatás szerint az alfa generáció gyökeres változásokat vár a munka világában a szülei generációjához képest – a napi ingázás és az... Teljes cikk