kapubanner for mobile
Megjelent: 20 éve

Postaproblémák - humán erőtlenség

A posta Országos Logisztikai Központja el tudná látni feladatait. Emberi tényezők akadályozzák meg, hogy beérjen a sokmilliárdos beruházás gyümölcse.

Postaproblémák – humán erőtlenség 2004. július 4. " class="kapcsszoveg">Torontáli Zoltán A posta Országos Logisztikai Központja el tudná látni feladatait. Emberi tényezők akadályozzák meg, hogy beérjen a sokmilliárdos beruházás gyümölcse. hirdetés Borús hangulatban távozhattak a Magyar Posta (MP) Rt. érintett vezetői arról a napokban tartott megbeszélésről, amelyen a szolgáltatás minőségének javításáról tárgyaltak. A cég felelős vezetőinek feje felett most már Damoklész kardjaként lebeg a vezérigazgatói figyelmeztetés: „ha augusztusig nem javul látványosan a színvonal, a felelősséget személytől és pozíciótól függetlenül mindenkinek vállalnia kell".Szabó Pál vezérigazgató. Jóváhagyott stratégia nélkül dolgozik. Kezdeti nehézségek„Nem nőttünk fel a feladathoz" - ismeri el Szabó Pál vezérigazgató. Hiába telepítettek 10 milliárd forintért csúcstechnológiát Budaörsre, ha az alkalmazottak nem a megfelelő postástáskába irányítják a leveleket, azok nem érnek célba hamarabb. Az Országos Logisztikai Központ kapacitásában és technikai felkészültségében bőven el tudja látni az MP Rt. logisztikai alapfeladatait, a központ beindításának kezdeti nehézségeiből adódó problémákon azonban március óta sem sikerült felülkerekedni. „Naponta 30-60 ezer levelet irányítunk félre, ez a korábbi mértékhez és az európai postákhoz képest is vállalhatatlan szám, ezért helyeztem kilátásba a szigorítást" - mondja a vezérigazgató.Késéssel indulnakAz emberi tényezők szerencsétlen összejátszása részben érthető, hiszen az OLK indulásakor például sokan nem vállalták, hogy a korábbinál hosszabb utazással járó munkahelyen dolgozzanak, így összességében 700 új, a postás szakmában még járatlan alkalmazottat kellett hirtelen felvenni. Az MP Rt. saját tapasztalatai szerint a budaörsi központ problémái leginkább a fővárosban és a környező településeken érezhetők. A postajáratok túl sokszor indulnak már eleve késéssel, a - szakmai zsargon szerint - „tévirányított" küldemények célba juttatása pedig nehézkes. Nem csoda, hogy a Posta a szakmában mértékadónak számító, a feladás másnapján kézbesített küldemények arányát jelző mutatóban ma sem remekel. Az Európai Unió irányelve szerint a leggyorsabb kategóriába tartozó küldeményeknek a 85 százalékát kell másnap célba juttatni, az MP Rt. pedig tavaly csupán 64,4 százalékot ért el.Tetszhalott rendszerA postavállalat átalakítása 2002 ótaVISSZARENDEZVE Az előző menedzsment által elindított, a postai alapszolgáltatáshoz szorosan nem kapcsolódó, mára leépített tevékenységek, illetve leányvállalatok: MP-TETRA RT. Az állami szervek lehallgathatatlan mobilrendszerének kiépítésére szolgált. Végelszámolással megszűnt, 0,9 milliárd forint veszteséget okozva. A feladatot az Informatikai és Hírközlési Minisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal vette át. EUROHÍVÓ RT. Az alapítása óta veszteségesen működő személyhívó rendszer végelszámolás alatt áll, várhatóan 0,3 milliárd veszteséget okozva. DEFEND SECURITY KFT. A pénzszállítással és pénzkezeléssel megbízott társaság végelszámolás alatt áll. Az MP Rt. 285 millió forintot fektetett a cégbe, és több részletben 345 millió forint hitelt nyújtott a társaságnak. POSTAKOCSI-POSTATOURS-LENAU-REISEN KFT. Az utazási irodát az MP Rt. eladta, az eredeti vételárnál 67,5 millió forinttal kevesebbért. HÍRÉP KFT. Az építőipari céget eladták, összesen 896,2 millió forintos veszteséget könyvelve el. RENDEZÉS ALATTOlyan tevékenységek, amelyek sorsát a hatékonyabb működés érdekében még rendezni kellene: POSTAAUTÓ DUNA ÉS TISZA RT. A versenypiacon önállóan nem életképes, főleg postai gépjárműveket szervizelő cégek. VÁMSPED KFT. Az uniós csatlakozás után az elenyésző forgalmat hozó vámoltatási cégre hamarosan végelszámolás vár. JNT KFT. A Defend feladatait átvevő társaságot egy kormányhatározat szerint el kell adni, döntést az ÁPV Rt. hoz majd. EGYÉB TEVÉKENYSÉGEK KISZERVEZÉSE. Amíg a postai szolgáltatások áfamentesek, a kihelyezéseket gátolja, hogy a feladatot átvevő nem igényelheti vissza a forgalmi adót. Változás leghamarabb 2007-től várható. Mivel a feladás másnapján kézbesített küldemények aránya az összforgalmon belül az elmúlt években folyamatosan csökkent, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) nemrég közölt jelentése erre alapozta legsúlyosabb kritikáját: „Az EU-irányelvek szerinti postai szolgáltatás színvonala és minősége romlott". A Posta vezetése augusztusra javulást ígér, bízva abban, hogy miután Budaörsön már helyreállt a rend, az új technológiának jelentős változást kell hoznia. Az ÁSZ jelentése az 1999 és 2004 tavasza közötti időszakot vizsgálta, és a fenti kritika mellett még számos ponton talált problémákat a postavállalat működésében. Ezek döntő többsége azonban hasonló okokra vezethető vissza: a 2002-es parlamenti választások után felállt új vállalatvezetés elődjétől alapvetően eltérő stratégia mentén halad (lásd külön), az alapszolgáltatásokra koncentrál. Nem könnyíti meg a helyzetet, hogy az MP Rt. általános üzleti stratégiáját a tulajdonos Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. még két évvel a vezetőváltás után sem fogadta el. „Meg kellett várni, hogy egyáltalán van-e kiút a masszívan veszteséges működésből, szükség van-e tőkepótlásra, vagy a posta képes megállni a saját lábán" - ad magyarázatot Szabó Pál. Tisztábban látszik a gazdasági működés annak köszönhetően is, hogy a Postabank a privatizáció lezárásával kikerült a cég könyveiből. Az ÁPV Rt. így várhatóan augusztusban bólinthat rá az MP Rt. jövőjét 2009-ig vázoló elképzelésekre. A stratégiának többek között foglalkoznia kell az elektronikus közbeszerzési rendszerrel (ekr) is, amely a postavállalat „légüres térbe került" öröksége. Ennek kiépítése jó elképzelésnek tűnt, de a Posta korábbi vezetése úgy látott hozzá a megvalósításhoz, hogy nem volt, és a mai napig sincs használója, illetve garancia arra, hogy használnák. A projekt tervezett költsége 2,26 milliárd forint volt, amiből 1,7 milliárdot - a végfelhasználó ismerete nélkül - elköltöttek. A közbeszerzéseket az internetes „fordított aukciós" (vagyis az egymás alá licitálás elvét követő) megoldásokhoz hasonló módszerrel intéző ekr azonban mára tetszhalott állapotba került. A beruházást a Posta leállította, mert nem tudja, hogy milyen igényeknek kellene megfelelnie. Az ezt meghatározó szerződést ugyanis a kormányhatározatban foglalt kötelezettség ellenére a mai napig sem sikerült megkötni a Miniszterelnöki Hivatallal. Becslések szerint évente 800 milliárd forintnyi közbeszerzés felét intézhetnék az ekr segítségével, amely drasztikus árleszorító hatásával csökkenthetné az állami kiadásokat, és több milliárd forint bevételhez juttathatná a Postát.Jól jönne egy irodaházSzabó Pál szerint - szöges ellentétben a kiszivárgott tervek eddigi tálalásával - a pénzügyi eredménynek jót tenne egy új irodaház építése és a járműflotta cseréje is. „Lerobbant állapotban van a gépjárműpark, 1999 óta nem volt nagyobb beszerzés, így a fenntartási költségek évente több mint duplájára nőnek" - indokolja a tervezett autóbérléseket a vezérigazgató. „Hasonlóan viszi a pénzt a rossz állapotban lévő, többségében eladhatatlan, Budapesten szétszórtan elhelyezkedő irodaházak többsége is" - teszi hozzá. Ezért javasolták a tulajdonosnak, hogy egy ingatlanfejlesztő bevonásával, költségtakarékos módon, egyetlen, új építésű irodaházra cseréljék a fővárosi ingatlanokat.A cikket teljes terjedelmében a Figyelő 27. számában olvashatja. 
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Minden ötödik magyarországi német vállalat leépítést fontolgat idén

A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) tagvállalatai javulásra számítanak üzleti helyzetük tekintetében, és nem számítanak a... Teljes cikk

Ezermilliárd forint feletti forgalmat realizált tavaly a SPAR

A vállalatnál az elmúlt évben több mint 1500 munkatárs részesült szakoktatásban. Teljes cikk

Jön a hatnapos munkahét, de csak a felsővezetőknek

A Samsung Group hatnapos munkahetet vezet be a vezetők számára Koreában. Az értesülések szerint ez a sürgősségi intézkedésnek titulált... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek