Súlyos károkat okozott a spanyol légiirányítók hétvégi sztrájkja
Spanyolországban lassan helyreáll a légiközlekedés normális rendje, miután a légiirányítók péntek este kezdett vadsztrájkjukkal hatalmas káoszt okoztak.
Szombat este 21 óráig az ország hat repülőterét működtető társaság (Aena) 241 járatot indított el reptéri hálózatában. A szombatra beütemezett 3424 járatból 2609-et kellett törölni, így utasok százezrei kényszerülnek továbbra is vesztegelni. A madridi repülőtér 4-es termináljáról az Iberia latin-amerikai járatai már menetrend szerint indulnak, a belföldi és európai járatok viszont vagy késve, vagy egyáltalán nem közlekednek.
A belügyminiszter súlyos sikernek nevezte a vadsztrájkot, amely nagyon káros következményekkel járt az ország számára. Joan Mesquida, az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi tárca államtitkára szerint a légiirányítók nem mérték fel a "brutális következményeket", amelyek százmilliós károkat okoztak a légitársaságoknak, szállodáknak és általában a turizmusnak. Az utazási ügynökségek szövetségének elnöke közölte, hogy 250 millió euró kiesést szenved el a turisztikai szektor a légtér zárlata miatt.
A spanyol légtér azután nyílt meg ismét, hogy a kormány példátlan lépésre szánta el magát. A Franco-diktatúra vége és a demokrácia megteremtése, azaz 1975 óta először szükségállapotot hirdetett, s ennek alapján "mozgósította" és katonai irányítás alá helyezte a légiirányítókat. A kihirdetett szükségállapot miatt az irányítók kénytelenek voltak felvenni a munkát, különben a katonai büntetőtörvénykönyv alapján emelhetnének vádat ellenük. Szombat estig mintegy 90 százalékuk ismét fel is vette a munkát.
A belügyminiszter hangsúlyozta, hogy a kormány - élve törvényes jogaival - szükség esetén nem habozik meghosszabbítani a szükségállapot 15 napra meghirdetett időtartamát.
A légiirányítók azért döntöttek a munkabeszüntetés mellett, mert így kívántak tiltakozni munkaidejük heti 32 órára történő növelése és a túlórarendszer átalakítása ellen. A gazdasági válsággal küzdő kormány azt tervezi, hogy részlegesen privatizálja az Aenát, s ennek keretében meg akarja nyirbálni a légiirányítók kiváltságait. A kormány kilencmilliárd eurót remél az Aena 49 százalékos tulajdonjogáért, ám a szakszervezetek ellenzik a privatizációt.
A kormány hónapok óta próbálja csökkenteni a légiirányítók kedvezményeit, így februárban 350 ezer euróról 200 ezer euróra csökkentette az éves átlagjövedelmüket. Ennek dacára a 2300 spanyol légirányító közül 135 még mindig több mint 60 ezer eurót keres évente, 713-an pedig 36 és 54 ezer euró közötti összeget vihetnek haza, ami sokkal több mint az európai átlag.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Miközben Moszkva egyre nehezebben talál munkaerőt a dróngyártáshoz, váratlan irányból érkezhet segítség: az ukrán hírszerzés szerint... Teljes cikk
A megélhetési költségek folyamatos emelkedése miatt minden ötödik munkavállaló kénytelen másodállást vállalni Horvátországban - derül ki a Moj... Teljes cikk
Az EU bírósága megerősítette az unióban alkalmazandó megfelelő minimálbérekről szóló irányelv nagy részének érvényességét, ugyanakkor... Teljes cikk
- Sztrájkolnak a kukások Budapesten 2 hónapja
- Egy napra leáll az élet Olaszországban 2 hónapja
- Nem lesz sztrájk a pécsi buszközlekedésben 3 hónapja
- Bojkottálhatják a tanévkezdést Romániában az oktatási szakszervezetek 4 hónapja
- Sztrájk lesz a Ryanairnél 4 hónapja
- Sztrájkhullám a hadiiparban: a Boeingnél elfogyott a türelem 4 hónapja
- Sztrájkolnak az autóbuszok vezetői Pécsen 4 hónapja
- Nem engedtek a nyomásnak: győzelmet arattak a győri munkások 4 hónapja
- Két órára leállt a munka a győri autóalkatrészgyártó üzemben 5 hónapja
- Komoly fennakadásokat okozott a francia légiirányítók sztrájkja 5 hónapja
- Elhunyt a "vasutas", aki országos sztrájkokkal írta be nevét a történelembe 6 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?