kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 15 éve

Sztrájk készülődik a vasútnál is

Több szervezet is tiltakozik az ellen, hogy a kormány a jövő évi vasúti menetrendben 1.874 kilométer mellékvonalon kívánja megszüntetni a személyszállítást. A VDSZSZ mindent megtesz az érintett vonalszakaszok megmentéséért. Megjegyezte: ennél kevesebb vasútvonal érdekében is hirdettek már sztrájkot a vasutas szakszervezetek.

Az Index internetes hírportálon megjelent információ szerint 1.874 kilométeren tervezi megszüntetni a vasúti közlekedést a decemberben esedékes menetrendváltáskor az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette csapat. Olyan városok maradnának teljesen vasút nélkül, mint Baja, Szarvas, Mezőhegyes, Makó, Battonya, Vésztő, Mohács, Komló, Nagyatád, Tab, Zirc, Szécsény, Gyöngyös - írja az Index.

A Közlekedési és Hírközlési Minisztérium (KHEM) mindössze annyit közölt, hogy határidőre, augusztus 24-éig elkészült a távolsági és Budapest elővárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009/2010. évi menetrendjének koncepciója, amelyet a kormány elé terjesztenek. A koncepció a következő évi vasúti és autóbuszos menetrendek kialakításának alapelveit tartalmazza, nem tér ki egyes vasútvonalakra, viszonylatokra, de további részleteket nem hozott nyilvánosságra a szaktárca.

A Fidesz határozottan elutasítja a mintegy kétezer kilométernyi vasútvonal megszüntetéséről nyilvánosságra került tervet. Fónagy János, a párt szakpolitikusa hétfőn sajtótájékoztatón úgy vélekedett, hogy a vasútvonalak bezárása alapvetően ellentétes Magyarország, a magyar emberek, a magyar gazdaság érdekeivel.
A Lehet Más a Politika (LMP) párt szerint "nem agyatlan fűnyírással kell nekiállni" a MÁV - egyébként szükséges - átalakításához, hanem a helyi busz- és vonatmenetrendeket kell összehangolni, és a gerinchálózati, ütemessé tett menetrendhez igazítani. Álláspontjuk szerint az "ijesztő dilettantizmus lehetetlenné teszi, hogy a hazai vasúthálózatot egy jól működő, regionális alapon szervezett rendszerré alakítsák."

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közleményében úgy fogalmaz, hogy a kormány a vasútbezárással ellehetetlenítené az érintett térség közlekedését, és nem változtatna a MÁV pazarló működésén. A VEKE hónapokkal ezelőtt már bemutatta a teljes országra érvényes menetrendi koncepcióját, amely a MÁV hatékonyságának javításával milliárdos megtakarításokat hozhat, vonalbezárások és járatritkítás nélkül.
Az egyesület emlékeztet arra, hogy Európában mindenütt a vasúti közlekedés folyamatos fejlesztésével, ütemes menetrenddel, a járműpark és a pályaállapotok folyamatos javításával próbálják a környezetszennyezést, a személy- és tehergépkocsi-forgalmat csökkenteni.

Szerintük a Bajnai-kormány csomagja vasútromboló, amely szembemegy a közlekedéspolitikai racionalitásokkal, a vasúton utazók érdekeivel, és minden létező uniós irányelvvel is.
Elmaradt hétfőn a Vasúti Egyeztető Bizottság (VEB) tervezett ülése, amelyen a szakszervezetek tájékoztatást vártak a minisztertől a vasút átalakításáról. A közlekedési miniszter azonban levélben értesítette a vasutas szakszervezeteket, hogy technikai okok miatt elhalasztják az ülést szeptember 3-ra.

Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) ügyvezető alelnöke az MTI-nek nyilatkozva úgy értékelte: a miniszter azért kért időt, mert nincs felkészülve a tárgyalásra. A MOSZ ügyvezető alelnöke utalt arra, hogy a közösségi közlekedés átalakításáról hivatalos és nem hivatalos elképzelések keringenek a különféle csatornákon, ami miatt a társadalom érintett része - a mellékvonalakon élők, a vasutasok, köztük a mozdonyvezetők - egyre feszültebbek, és aggódnak, mert nem látják a kormány egyenes, tárgyalható szándékát. Hozzátette: a szeptemberi 3-ai tárgyalás eredményét megvárják, majd ezt követően döntenek a további lépésről, esetleg egy sztrájkbizottság megalakításáról.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) úgy értékelte, hogy a kormány cinikus ötletrohamának egyedüli célja, hogy megvalósítsa a Bajnai Gordon miniszterelnök által beharangozott 40 milliárd forintos elvonást a MÁV START Zrt. költségtérítéséből. A személyszállító cég által korábban készített vészforgatókönyv 50 milliárd forint költségtérítés elvonása esetén a személyszállító vonatok számának 50 százalékos csökkenésével számolt.
A VDSZSZ közölte: minden megtesz az érintett vonalszakaszok megmentéséért. Megjegyezte: ennél kevesebb vasútvonal érdekében is hirdettek már sztrájkot a vasutas szakszervezetek.
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Minden ötödik magyarországi német vállalat leépítést fontolgat idén

A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) tagvállalatai javulásra számítanak üzleti helyzetük tekintetében, és nem számítanak a... Teljes cikk

Ezermilliárd forint feletti forgalmat realizált tavaly a SPAR

A vállalatnál az elmúlt évben több mint 1500 munkatárs részesült szakoktatásban. Teljes cikk

Jön a hatnapos munkahét, de csak a felsővezetőknek

A Samsung Group hatnapos munkahetet vezet be a vezetők számára Koreában. Az értesülések szerint ez a sürgősségi intézkedésnek titulált... Teljes cikk