kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Több ezer vasutast bocsáthatnak el

Sajtóértesülések szerint akár több ezer vasutas is utcára kerülhet a kiegészítő szolgáltatások (tolatás, kocsirendezés, áttengelyezés) állami támogatásának megszűnése miatt.

images

A helyzet jelentős beavatkozást igényel, mivel vasutasok ezrei kerülhetnek utcára a kiegészítő szolgáltatások állami támogatásának megszűnése miatt; eközben a személycserék nem állnak le, várhatóan a MÁV érdekeltségű vállalatok vezetőinek jó része sem marad a helyén - számoltak be pénteki napilapok.

A Népszabadság úgy értesült, hogy akár több ezer vasutas is utcára kerülhet a kiegészítő szolgáltatások (tolatás, kocsirendezés, áttengelyezés) állami támogatásának megszűnése miatt. A lap szerint az előző kormányzat a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft.-től egyes pályavasúti szolgáltatások árának csökkentéséért más szolgáltatások beáldozását kérte.

"A VPE tette a dolgát, az áldozati bárány szerepe a vasút kiegészítő szolgáltatásaira jutott" - írta a Népszabadság. Így az iparvágányok kiszolgáltatásához szükséges tolatási, kocsirendezési feladatok jövőre nem kapnak költségvetési támogatást. Ez viszont olyan mértékű díjemelést eredményez, ami az iparvágány-kiszolgálás területén a megrendelési állomány teljes eltűnését okozhatja.

A MÁV-nál elkészített elemzésre hivatkozva a Népszabadság azt írta, hogy a megrendelések "eltűnése" 5,4 milliárd forintot meghaladó bevételkiesést okoz, ebből a pályahasználatidíj-bevétel elmaradása mintegy 4,1 milliárd forint lesz. A lap szerint azonban emellett 2000-4000 vasutas munkája feleslegessé válhat.

A vasúttársaság működését meghatározó közösségi közlekedési stratégia a Népszava szerint nem hoz újdonságot, mivel az új kormány erre vonatkozó terve alapvetően a Bajnai-kabinet által elhatározott reformokra épül. Eszerint a MÁV Zrt.-ből az eredeti tervek szerint kiválhat a vasúti infrastruktúrát, vagyis a pályahálózatot fenntartó önálló cég és a már most is különálló személyszállító társaság. Előbbi Nemzeti Vasúti Pályaüzemeltető Zrt., utóbbi Nemzeti Vasúti Személyszállító Zrt. néven működött volna tovább. Utóbbiba integrálhatják a vontatási, illetve a gépészeti tevékenységért felelős MÁV-Trakció Zrt. és a MÁV Gépészet Zrt. mellett a jelenlegi személyszállító MÁV-Start Zrt.-t. E lépésnek gátja korábban a forráshiány volt - írta a Népszava.

A lap tudni véli azonban, hogy most az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) kész lenne a tőkeinjekcióra, amit a kormányváltás előtti hónapokban nem vállalt.

A Magyar Nemzet értesülése szerint várhatóan a MÁV érdekeltségű vállalatok vezetőinek jó része sem marad a helyén. A lap szerint egyre nagyobb az esély arra, hogy az újonnan kinevezett elnök-vezérigazgatónak szabad keze lesz munkatársai kiválasztásában, visszakapja az igazgatósági tagok kinevezésének jogosítványát. A jelenlegi helyzetben azonban a legnagyobb feladat a szolgáltatási minőség szinten tartása a MÁV-nál - írta a Magyar Hírlap, amely szerint a mozdonybeszerzéseken kívül egyelőre minden fejlesztést leállítottak.

Népszabadság/Népszava/Magyar Nemzet
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon

A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk

Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre

Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk

300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés

Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk