kapubanner for mobile
Megjelent: 21 éve

Tőkebefektetés - jön is, marad is...

Magyarország ismét kedvelt célpontja a külföldi befektetéseknek. A már megtelepedett cégek, főként az autó- és elektronikai gyárak bővítése viszi a prímet. Tavaly 4,0-4,5 milliárd euró működő tőke áramlott be.

Tőkebefektetés – jön is, marad is... " class="kapcsszoveg">Szirmai S. Péter, Torontáli Zoltán Magyarország ismét kedvelt célpontja a külföldi befektetéseknek. A már megtelepedett cégek, főként az autó- és elektronikai gyárak bővítése viszi a prímet. Tavaly 4,0-4,5 milliárd euró működő tőke áramlott be. Nem mindennapi „versenyzőpáros" hozta lázba múlt pénteken az autósportot kedvelő publikumot Esztergomban. A vadonatúj fejlesztésű, csinos kisautó vezetőülésében a langaléta Gyurcsány Ferenc kuporgott, a navigátori székben - jóval kényelmesebben - Szuzuki Oszamu, a Suzuki Motor Corp. elnöke ült. A taps azonban nem elsősorban a VIP párosnak, hanem inkább a kocsinak, az új Suzuki Swiftnek szólt, amellyel a Gyurcsány-Szuzuki-duó egyenesen a gyártószalagról startolva megtette az alig 10 méteres távot. A Magyar Suzuki Rt. történetében új fejezetet nyit ez a néhány méter, első látványos eredményeként a két éve elkezdődött több mint százmilliárd forintos fejlesztésnek. Ebből a tavalyi beruházási érték 60 milliárd forintot tett ki. Az évi gyártási kapacitás 90 ezer darabról 200 ezer darabra nőtt, 2006-ig pedig a termelés ténylegesen is eléri ezt az értéket. Korszerűsítették a festőüzemet, több mint 250 új hegesztőrobotot telepítettek, és az új Swift szerelősora is elkészült. A fejlesztések nyomán 700 új munkahely született. A beruházások egyébként 2005-ben is folytatódnak, az idén további mintegy 50 milliárd forintot fordítanak a gyártókapacitás bővítésére, technológiai és modellfejlesztésekre. Újabb generációInvesztál az Audi is: az elmúlt évben megvalósult 250 millió eurós (mintegy 62 milliárd forintos) fejlesztés után az idén további 200 millió eurónyi ráfordítás következik elsősorban a motorgyári termékpaletta gyarapítására és a TT sportkocsik újabb generációja 2006-ban induló sorozatgyártásának előkészítésére. A napokban több elektronikai gyártó is látványos fejlesztéseket jelentett be. A Nokia már több mint egy évvel ezelőtt döntött arról, hogy - 12 milliárd forint értékű beruházás keretében - megduplázza a komáromi mobiltelefon-összeszerelő üzem kapacitását (Figyelő, 2004/5. szám); az üzemet a múlt héten adták át. Emellett a legnagyobb szerződéses gyártók közé tartozó (nagy elektronikai márkanevek számára készülékeket előállító), szintén finn központú Elcoteq (Figyelő, 2004/50. szám) sem gondolta újra expanziós stratégiáját: 2008-ig mintegy 13 milliárd forintos invesztícióval bővíti pécsi elektronikai összeszerelő üzemét. Február első hetében e mellett még az Elcoteqhez hasonló elektronikai összeszerelő vállalkozás, az amerikai székhelyű Jabil Circuit döntött közel 4 milliárdos szervizközpont-fejlesztésről Szombathelyen. Nem újakA fenti esetekben tehát nem zöldmezős beruházásokról, hanem már itt lévő multinacionális társaságok további befektetéseiről van szó. „Ez egyértelműen az elmúlt egy-két év trendje, a lábukat már megvetett befektetők újabb ugrásra szánják el magukat" - mutat rá Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) befektetési és kereskedelemfejlesztési helyettes államtitkára. „Magyarországot a fontos európai országokhoz viszonyított központi fekvése, stabil politikai helyzete, az együttműködésre kész hatóságok és a kilátásba helyezett infrastrukturális fejlesztések okán választottuk helyszínül" - ismételte az üzemcsarnok avatásán a már sokszor hallott érveket Pekka Ala-Pietilä, a Nokia Corporation elnöke.A most bejelentett fejlesztésekkel egyébként Magyarország az Európai Unió mobiltelefon-összeszerelő „nagyhatalma" lett. A Figyelő úgy tudja, hogy a Balda AG tavalyi veszprémi megjelenése és az említett bővítések után minden 10, uniós országban eladott mobilból már 7 (!) darabot Magyarországon szerelnek össze. Szakértői becslések szerint ez annyit jelenthet, hogy tavaly hozzávetőleg 70-80 millió darab mobiltelefont gyártottak, vagy végszereltek nálunk. (Ebben a számban már benne vannak azok a Kínában készült, úgynevezett „üres" telefonok is, amelyeknek csupán a szoftvereit konfigurálják az itteni üzemekben, és Magyarországon kapják meg végső csomagolásukat.) Ezek a gyárak elsősorban a futószalag melletti, alacsonyabb képzettségű hazai munkaerőt tudják felszívni. Természetesen a kedvező munkaerő-piaci adottságokat, vagyis a termelékenységhez képest viszonylag alacsony munkabéreket az elmúlt hét bejelentései is sorra visszhangozták. Az is világos ugyanakkor, hogy például a kínai vagy a román munkaerő még kedvezőbb költségei nagy elszívó hatást gyakorolhatnak ezekre a cégekre. „Vannak ilyen gyárbezárással kapcsolatos félelmeim, ugyanakkor a szerkezetátalakítás azzal is jár, hogy a magasabban képzett magyar munkaerő egyre kedvezőbb helyzetbe kerül" - mondja Garamhegyi Ábel. FókuszálásNem végleges jegybanki adatok szerint tavaly összesen 4,0-4,5 milliárd euró külföldi működő tőke áramlott az országba, s mintegy 900 millió euró távozott. „Elégedettek sosem lehetünk, hiszen a tőkebeáramlásnak számunkra nincs felső határa, a számok azonban jónak mondhatók, ha figyelembe vesszük, hogy 2004-ben nem volt igazi nagyvállalati privatizáció" - értékeli az összegeket a helyettes államtitkár. A GKM-ben a befektetésösztönző stratégiát földrajzi és ágazati értelemben is szűkítették. Nyitnak egyrészt Kína és Japán, továbbá az Egyesült Államok felé, az unióból pedig most már kis- és közepes vállalatokat szeretnének behozni Magyarországra.Az ágazatok közül a divatos „tudásintenzív" szegmenseket látnák a legszívesebben, elsősorban a biotechnológiai és szoftveres cégeket, illetve a logisztikai és regionális szolgáltató központokat. Új elemként a környezeti ipart emelték be a stratégiailag fontos ágazatok közé, elsősorban a környezetvédelemmel és a megújuló energiaforrásokkal összefüggő beruházások idecsábításában látnak fantáziát. Emellett erősíteni kívánják a járműgyártás pozícióit is.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon

A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk

Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre

Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk

300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés

Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk

Kapcsolódó hírek