Vállalatok humánerőforrás-gazdálkodási jellemzőinek vizsgálata az észak-alföldi régióban (PDF - 22-38. oldal )
Az Észak-Alföldi Régió
1. Bevezetés
A kutatási eredmények elemzéséhez elengedhetetlen az Észak-Alföldi Régió bemutatása, megismerése. Cé-lunk
a régió olyan aspektusú vizsgálata, mely tematikájában és hatásában direkt vagy indirekt formában, de
viszonylag szorosan kapcsolódik a vállalatok emberi er ő forrás jelenlegi helyzetéhez és lehetséges fejleszté-séhez.
Régiót bemutató munkánkat nagyban segítette az, hogy az elmúlt évek során alapos el ő készít ő munka után,
és számos jelent ő s megyei és regionális kutatásra támaszkodva elkészült az Észak-Alföldi Régió fejlesztési
terve. A tervnek része a helyzetelemzés, a koncepció, a stratégia valamint az operatív terv. Ezek az anyagok
a régió jelenleg legszélesebb kör ű és legmélyebb szint ű elemzéseit tartalmazó dokumentumai. Ennek követ-keztében
az alábbi, a régiót bemutató rész, a fent említett anyagok kivonatolásával készült.
Munkánk során támaszkodtunk a Megyei Munkaügyi Központok meglév ő munkaer ő -piaci prognózisaira is.
2. A földrajzi fekvés
Az Észak-Alföldi Régió fekvését tekintve speciális helyzetben van. Miközben egy része az ország legkele-tibb
fekvés ű területe, addig más részei benyúlnak egészen az ország középs ő részeire is. A régió természet-földrajzi
szempontból viszonylag egységes terület, de a régiót alkotó megyék elhelyezkedését vizsgálva nagy
különbségeket találhatunk. Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, egyedüli módon az országban, három szomszé-dos
országgal is határos, több mint 300 km-es határszakaszon. Hajdú-Bihar megye is jelent ő s hosszúságon
határos Romániával, Jász-Nagykun-Szolnok megye azonban nem rendelkezik határszakaszokkal, az ország
belsejében azonban hat, régión kívüli megyével is határos.
3. A közlekedési szerkezet általános bemutatása
A régió hagyományos közlekedési f ő tengelyvonalát a BudapestSzolnokDebrecenNyíregyházaZáhony
nemzetközi törzshálózati vasúti f ő vonal és 4. sz. f ő út képezi. Erre épülnek rá a három megyeszékhely, mint
központ körül kialakult sugaras hálózati elemek, mind a vasút, mind a közút vonatkozásában. Ezt a hálózatot
egészítik ki a térszerkezetben meghatározó jelleggel, egyben a szomszédos régiókhoz is kapcsolatot biztosít-va:
SzabolcsSzatmárBereg megye területén keletnyugati irányban a NyíregyházaSzerencs
Miskolc nemzetközi vasúti törzshálózati vasútvonal, valamint a 36. 41. és 49 sz. f ő utak,
HajdúBihar megye területén északdéli irányban a 47 sz. f ő út,
JászNagykunSzolnok megyében az EU IV. közlekedési folyosó részeként a Budapest
SzolnokBékéscsaba nemzetközi törzshálózati vasútvonal, valamint északdéli irányban a
32. és a 442. sz. f ő utak.
A régió f ő tengelyvonalának fejlesztését er ő sítheti a három megyeszékhely repül ő terének megléte,
közülük is kiemelve az érvényes kormányzati döntés szerint regionális repülésre leginkább alkal-mas,
régió súlypontjában elhelyezked ő debreceni repül ő tér.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A technológia fejlődésének robbanásával a nemzedékek együttélésének, együttműködésének dinamikája is lényegesen megváltozott, a tanítási... Teljes cikk
Mennyiben tér el a különböző generációk motivációja a munkát illetően? Sok kutatás igyekezett erre a kérdésre választ találni, azonban a HR... Teljes cikk
Vajon a sikeres szervezeteket, sikeres vezetők irányítják? Milyen képességekkel, kompetenciákkal kell rendelkeznie egy sikeres vezetőnek? A vezetői... Teljes cikk

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?