kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Veszélyben több ezer vasutas munkahely

A Vasutas Szakszervezet és a VDSZSZ Szolidaritás közleménye szerint feladni kényszerülhet egyik legfontosabb tevékenységét a legnagyobb magyar vasúti árufuvarozó cég, a Rail Cargo Hungaria Zrt., és ezzel több ezer ember munkahelye is veszélybe kerül, amennyiben a kormány nem teljesíti a tavaly kötött stratégiai megállapodásban vállalt támogatást - írják. A cég is reagált a szakszervezet közleményére.

Az RCH esetleges kivonulása az „egyes kocsi” fuvarozásból, közvetve a teljes hazai vasút működésére is veszélyt jelent - írja közös közleményében a vasútnál működő két nagy szakszervezet.

Hiába ígérte a kormány, eddig egyetlen fillért sem fordított a hazai vasúti árufuvarozás egyik legfontosabb alaptevékenységének, az úgynevezett egyes kocsi forgalomnak - amelyet a számtalan vasúttársaság közül egyedül az RCH végez - a megmentésére. A teheráruk állomásonkénti összegyűjtését - ezt nevezi a szakma egyes kocsi forgalomnak - mintegy közszolgáltatási feladatként végzi megalakítása óta az RCH. A tevékenység magas költsége és az ezzel szemben álló alacsony fedezet - a tavaly aláírt RCG-Magyar Állam stratégiai megállapodásban foglalt támogatás nélkül - több milliárd forintos veszteséget okoz a társaságnak - olvasható a Vasutasok Szakszervezete és a VDSzSz Szolidaritás közös közleményében.

Annak ellenére, hogy a stratégiai megállapodásból egyértelműen kiderül: az ágazat biztonságos fennmaradásához szinte nélkülözhetetlen ennek a tevékenységnek a támogatása, úgy tűnik, az illetékesek nem vették komolyan az RCH jelzését. A szakszervezetek azért foglalkoznak ezzel a témával kiemelten, mert amennyiben a cég nem végzi ezt a hazai kis- és középvállalkozások működéséhez is fontos tevékenységét, az ágazatban akár kétezer vasutas - az RCH munkavállalóin kívül mozdonyvezetők, tolatásvezetők, kocsirendezők, járműkarbantartók, stb. - válhat munkanélkülivé.

A szakszervezetek ezért most az eddigieknél is hangosabb riasztásba kezdenek, kongatják a vészharangot, amely hamarosan magától is megszólalna - írják. Az ugyanis, ha az RCH felhagyja ezt a nemzetgazdaság számára is fontos tevékenységét, a teljes hazai vasúti közlekedésre kedvezőtlen hatással lesz.

A Rail Cargo Hungaria reagált a szakszervezetek közleményére:

A Rail Cargo Hungaria a Vasutasok Szakszervezete és a VDSzSz Szolidaritás mai közös közleményére reagálva fontosnak tartja közölni, hogy a magyar termelőüzemek áruinak piacra juttatásában kulcsszerepet játszó, ugyanakkor kimagaslóan magas költségekkel járó egyes kocsi fuvarozást a piacvezető vasútársaság országos lefedettséggel fenntartja, és ennek a közszolgáltatás jelleggel végzett tevékenységének a veszteségeit több mint egy évtizede más, gazdaságos folyamatainak eredményéből finanszírozza.

Az utóbbi időszakban különösen kedvezőtlenné vált külső gazdasági körülmények következtében azonban elapadtak a versenypiacon működő társaság számára az évi mintegy 12 millió tonna volumenű egyes kocsi fuvarozás belső támogatásához szükséges bevételi források, ezért azt önerőből nem fogja tudni fenntartani.

Az RCH felkészült a helyzet kezelésére. Az üzemeltetési és árukezelési
folyamataiban még meglévő tartalékok feltárása mellett tovább optimalizálja kereskedelmi portfólióját, és szerteágazó intézkedéseket hoz a hatékonyságnövelés érdekében. Az egyes kocsi fuvarozás állami támogatási rendszerének hazai bevezetése érdekében a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülettel közösen javaslatot dolgozott ki. Az Európai Unió az egyes kocsi és a konténerfuvarozást kifejezetten támogatandónak tartja. Az RCH az elkészült javaslat megvalósítása érdekében szorosan együttműködik az Innovációs és Technológiai Minisztériummal.

Amennyiben az állami támogatási rendszer nem valósul meg, az RCH felméri az üzemeltetés hatékonyságjavításának, valamint kereskedelmi portfóliójának további optimalizálásának lehetőségeit. A társaság ezekről folyamatosan egyeztet a szakszervezetekkel, és továbbra is eltökélt abban a tekintetben, hogy munkavállalói számára megőrizze a stabilitást.

Fotó: pixabay
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Bérvita a láthatáron: a munkaadók újratárgyalnák a minimálbér-emelést

A szakszervezetek kitartanak a hároméves bérmegállapodásban foglaltak mellett, míg a munkaadók a várt gazdasági növekedés elmaradása miatt a... Teljes cikk

VOSZ: elkerülhetetlen a bérmegállapodás újratárgyalása

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) további javaslatokat tesz a vállalkozások működési feltételeinek javítására -... Teljes cikk

Uniós támogatásban részesült a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete

A munkavállalók érdekvédelemben való részvételének erősítésére több mint 149 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásban... Teljes cikk