kapubanner for mobile
Megjelent: 3 hete

8 dolog, amivel felvehetjük a harcot a tartós stresszel

Nem is gondolnánk, mennyi baj okozója lehet a kezeletlen stressz: többek között gyengíti az immunrendszerünket, szív- és érrendszeri gondokat, daganatos betegségeket, alvászavart okozhat, és a hormonháztartás működését is negatívan befolyásolhatja. Mit tehetünk ellene?

8 dolog, amivel felvehetjük a harcot a tartós stresszel-

1. Védjük ki a munkahelyi stresszt!

Keressük meg, milyen munkahelyi tényezők okozzák a feszültséget! Egyes kollégák, a körülmények, a túlórák, a feladatok jellege, az irreális határidők, a túl nagy elvárások nyomasztanak? Ha sikerül beazonosítanunk a problémákat, beszéljünk róla főnökünkkel, kollégáinkkal! Ha eddig nem tettük, szükség esetén mondjunk nemet! A káosz, a szervezetlenség is stresszfaktor a munkahelyen. Ezért törekedjünk arra, hogy a közvetlen környezetünk rendezett legyen, és a teendőket is érdemes összefogni, átláthatóvá tenni, priorizálni.

2. Ismerjük fel a magánéleti stresszfaktorokat!

Időnként életünk olyan szegmensében rejtőzik stresszfaktor, ahol kevésbé számítunk rá. A családtagokkal, barátokkal való együttlét ugyanúgy okozhat feszültséget, mint a munkahelyi miliő, ám a szívünkhöz közel állókhoz kapcsolt érzések sok esetben elfedik, átkeretezik a generálódó negatív élményeket. Érdemes azonban kiszűrni, kimondani a problémákat, hogy együtt dolgozhassunk ezeken a kapcsolatokon.

3. Változtassunk az életmódunkon!

Vizsgáljuk felül a mindennapjainkat, napirendünket! Mivel mennyi időt töltünk? Mennyit tartózkodunk a szabadban? Alszunk eleget? Hanyagoljuk a káros szenvedélyeket – a dohányzást, az alkoholt? (Vigyázat! Ezek csak látszólag jelentenek megoldást, hosszú távon egészségrombolók.) Hány percet szentelünk a napból feltöltődésre, „énidőre”? Sokszor csak „adó” szerepbe kényszerülünk: egész nap mások panaszait hallgatjuk és problémáit oldjuk meg, és méltatlanul kevés idő jut magunkra, a pillanat megélésére. Muszáj időnként hátra dőlni, csak gyönyörködni valami szépben, feloldódni egy olyan tevékenységben, amiben megélhetjük a „flow-élményt”!

4. A legjobb stresszoldó a mozgás!

Az örömmel végzett testmozgás a legjobb gyógyír a stressz miatt megfeszülő, görcsössé váló izmokra. Mindegy, milyen intenzitású a mozgás, a fontos az, hogy feltöltsön bennünket testileg és lelkileg. Beiktathatunk egy üdítő erdei sétát a családdal a hétvégén, vagy hétköznap egy vidám focit vagy squasht a barátokkal. De remek stresszoldó mozgásforma lehet minden olyan hobbi, ami kellőképpen átmozgatja a tagjainkat. Így akár a kertészkedés, a barkácsolás is képes oldani a stresszt, felszabadítani a bennünk rekedt energiát.

5. Étkezzünk egészségesen!

Puffadást, székrekedést, emésztési gondokat, refluxt is okozhat a tartósan fennálló stressz. A legfontosabb, hogy naponta többször kisebb adagot vigyünk be, és hagyjunk magunknak elég időt az étkezésekre, ne kapkodjuk be az ételt! Természetesen nagyon fontos a minőség, a megfelelő mennyiségű vitamin- és ásványianyag-bevitel is. A magnézium fontossága a stressz szempontjából kiemelendő: fogyasszunk gyakran olajos magvakat, teljes kiőrlésű gabonákat, hüvelyes zöldségeket! Ha stresszoldásról van szó, segítségünkre lehetnek a gyógynövények is – készíthetünk például teát citromfűből vagy macskagyökérből.

6. A relaxációs, meditációs módszerek igazi csodafegyverek!

A jól elsajátított jóga, agykontroll, meditáció, tai chi hatékonyan regenerálja az idegrendszert, oldja a feszültséget, ráadásul az alvásminőségen is képes javítani.

7. Törődjünk önmagunkkal!

Testi-lelki egyensúly, jóllét mindenekelőtt! Az ide vezető úton fontos mérföldkő önmagunk megismerése: mi okoz örömet, mi az, ami igazán pihentető? Szánjunk elég időt ezekre a tevékenységekre a mindennapokban! Ügyeljünk rá, hogy ne temessen bennünket maga alá a „muszáj-teendők” áradata!

8. Legyünk őszinték önmagunkhoz!

A stressz csak addig természetes, amíg fokozza a teljesítményt, lendületet ad. Ne legyintsünk rá! Az állandó szorongás beteggé tesz, kezelni kell! Ennek felismerése és belátása fontos ahhoz, hogy tudatosan éljük az életünket, és megőrizhessük egészségünket. Különféle stresszcsökkentő technikákkal és életmódváltással mérsékelhető ugyan a kár, amit okoz, de ha a problémát szeretnénk megoldani, akkor le kell ásni mélyre a forrásig, és a probléma okával, annak összetevőivel foglalkozni. A pszichoterápia tudománya ebben képes segíteni nekünk: élményeink feldolgozása, megértése révén eljuthatunk a kontrollhoz és egy teljesebb élethez.

8 dolog, amivel felvehetjük a harcot a tartós stresszel
 

Amennyiben úgy érzi, segítségre van szüksége, forduljon bizalommal a Budai Egészségközpont pszichológusaihoz!

Bejelentkezéshez hívja a +36 1 489 5200 számot vagy foglaljon online időpontot!

  • 2023.12.31Készüljön fel a külföldön való jelenlétre a Global Mobility modullal! A külföldi üzleti jelenlét komoly versenyelőnyt kínál, ám egyúttal számos jogi kérdést is felvet. Ha a szervezet nincs tisztában a hatályos jogi háttérrel (pl. nemzetközi közjog, közösségi jog, társasági jog, munkajog, adójog, társadalombiztosítási jog, idegenrendészeti jog), akkor számos probléma, kockázati tényező merülhet fel. Az alap szintű modul tartalmazza a szükséges jogi szabályokat, folyamatábrákat (pl. Közvetlen befektetési lehetőségek, Tartózkodási, letelepedési és munkavállalási közjogi szabályok, Munkajogi szabályok, Adózási szabályok). A plusz szint egy online kurzussal egészül ki.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az ország egész területén igényelhető a csok plusz

A babaváró hitel összege is emelkedik - közölte a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára. Teljes cikk

A gondoskodás a legszebb ajándék

Az ünnepi időszakban még jobban előtérbe kerül a gondoskodás, ezen belül a legfontosabb célunk, szeretteink egészségének megóvása is. Kitűnő... Teljes cikk

Vészesen közeledik a határidő! Hogy legyen 2 héten belül visszaélés-bejelentő rendszered?

Lassan év vége, a legtöbb vállalkozás már a 2024-es évet tervezi, van azonban egy fontos határidő, amely sok HR-es és cégvezető e-naptárában fel... Teljes cikk