kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

A dolgozót és a céget is megbetegítheti a rosszul berendezett iroda

A dolgozók munkahelyi komfortérzetének csökkenése pszichológiai tüneteket is okozhat, ami kihatással lehet a közösségben uralkodó légkörre és a munkafolyamatokra is. A nyílt terű irodákban (open office) fokozottan jelen lehet a komforthiányos állapot és az ebből fakadó frusztráció és elégedetlenség, ezért különösen fontos, hogy a munkáltatók a lehető leginkább ergonomikus munkakörnyezet megteremtésére törekedjenek. Az egyénre szabható munkaeszközök (például székek, monitorok) biztosítása mellett érdemes odafigyelniük az irodai tér adta lehetőségek minél hatékonyabb kihasználására és a dolgozói visszajelzésekre is.

LG monitorállvány-

Komfortérzetünket számos tényező befolyásolja, ezeknek pedig jelentős részét nem is érzékeljük. Ha már a testi működés szintjén sincs meg a munkavállaló komfortérzete, akkor megbetegedhet (például hát- és nyaki fájdalmak, vagy egyéb egészségügyi problémák jelentkezhetnek), ennek egyenes következménye pedig a koncentráció, a teljesítmény és az általános jóllét romlása. Megjelenhetnek pszichológiai tünetek is, amelyek az irodában uralkodó légkörre és a közösségre is hatással lehetnek. Hasonló esetekben a munkavállaló az egyéni diszkomfortérzetének okát gyakran nem a környezet tárgyi jellemzőiben keresi. Egy diszkomfortos helyzetben jelentkező frusztráció okozójának például nem elsősorban a munkaállomást – egy rosszul beállított monitort vagy széket –, hanem a kollégákat tartja. A testi komfortérzet nem merül ki annyiban, hogy kényelmesen elhelyezkedhet a dolgozó, hanem fontos, hogy érezze, kontrollja van az adott helyzet felett.  

Az open office hátrányai

A nyílt terű irodáknak számos hátrányuk van, ezért különösen fontos odafigyelnünk arra, hogy a lehetőségekhez képest a legkomfortosabbá és leginkább alkalmassá tegyük az asztalokat a munkavégzésre. „A munkavállalók komfortja különösen fontos az egész vállalat szempontjából, mert nagyban befolyásolja a közös munkába, egy együttműködési helyzetbe való bevonódást is, erre pedig jelentős hatása van a tér struktúrájának. Irodai munka közben a figyelem fókusza elsősorban a monitorokon van, viszont ilyenkor sem elhanyagolható például, hogy a dolgozók látják-e egymást” – mondta Prof. Dr. Dúll Andrea környezetpszichológus, az MTA doktora. „Az open office ugyan elősegítheti az interakciókat, sok esetben viszont nem társul pozitív munkavállalói élménnyel: intenzív aktivációs, érzelmi állapotot idéz elő, ami kreatív folyamatok esetében hasznos lehet, de hatékonyság tekintetében általában nem kedvező körülmény. Az open office kevés ember és feladattípus esetében működik jól, mivel magában hordozza a kitettség érzését: amikor a dolgozó folyamatosan látható, hallható és nem tud mit tenni a helyzet ellen, ez pedig gyakran okoz észrevehetetlenül is frusztrációt” – tette hozzá a szakértő.

Ergonomikus munkaállomások

Egy irodai asztal is személyes tér – majdnem annyira erős a kapcsolódásunk hozzá, mint az otthonunkhoz. Az open office további hátránya, hogy kevéssé egyénre szabható a környezet és korlátozottak a lehetőségeink az interakciók kizárására is. A munkavállalók kényelme érdekében tett ergonómiai intézkedésekkel amellett, hogy javíthatóak ezek a körülmények, a dolgozó is megerősítést nyer abban, hogy fontos az adott cég számára, így sokkal inkább elkötelezett lesz a vállalat iránt.
A megfelelő monitor kiválasztása különösen fontos, ha a munka hatékonyságáról és egészséges munkavégzésről van szó. A megfelelő technikai jellemzői mellett a kijelző elhelyezése is kulcsfontosságú, ugyanis jelentősen meghatározza a felhasználó testhelyzetét. Érdemes tehát olyan monitort választani, amely kényelmesen és könnyedén elhelyezhető a megfelelő pozícióban. Az LG Ergo monitorállványai lehetővé teszik, hogy a kijelzőt bármilyen pozícióban elhelyezzük magunk előtt. Az állvánnyal a monitor távolságát, dőlésszögét és forgatási szögét is szabályozhatjuk, ezzel lehetővé téve a monitor elhelyezését az asztal fölött szinte bármilyen pozícióban. Ezek a monitorállványok szinte bármilyen típusú íróasztalhoz biztonságosan rögzíthetőek, ezzel kiszolgálva a legváltozatosabb felhasználói igényeket.

A visszajelzések és az edukáció fontossága

Érdemes a munkaeszközök beszerzése előtt kikérni a dolgozók véleményét, majd azután is, hogy volt alkalmuk kipróbálni azokat. Ezeket figyelembe véve ideális munkakörnyezetet alakíthat ki a munkaadó. Edukációval is jelentősen javítható a munkahelyi légkör és a munkavállalók jólléte. Érdemes tájékoztatni a kollégákat arról, hogy hogyan használhatják tudatosan a munkaállomásaikat és mit tehetnek személyes komfortjuk javításáért. Fontos tudniuk, hogy hogyan vehetik észre, ha a diszkomfort pszichológiai hatásai jelentkeznek rajtuk és mit tehetnek annak érdekében, hogy elkerüljék vagy csökkentsék annak hatásait. 

(Támogatott tartalom)

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kihirdették Az Év Irodája verseny győzteseit - mutatjuk a legtrendibb munkatereket

Folyamatos az innováció az irodapiacon, amely az elmúlt évek változásaira új megoldásokat és alternatívákat kínál. A legfontosabb trendek... Teljes cikk

Honnan tudhatjuk, hogy már nem egészséges az, amennyit dolgozunk?

"Ha elfelejtjük, hogy kell feltöltődni. Elfelejtjük, hogy az este nem arra való, hogy hazavigyük a munkát és otthon folytassuk, hanem arra, hogy... Teljes cikk

Hogyan támogassuk a stresszel küzdő kollégát? - Ezt tanácsolja a mentálhigiénés szakértő

Egy friss felmérés szerint az Egyesült Királyság tízből kilenc dolgozó érzett magas vagy extrém mértékű nyomást és stresszt az elmúlt egy... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek