A pedagógus továbbképzésektől az uniós ismeretszerzésig
Azt gondolnánk, a közszférában nincs nagy divatja az alkalmazottak képzésének, pedig sok hivatal és iskola áldoz munkavállalói oktatására, akár önrész, akár elnyert pályázat felhasználásával. Így számos tanfolyam, tréning közül választhatnak a pedagógusok és a közalkalmazottak.
A legújabb képzéstípus, azaz erőforrásgyűjtő tréning, ami a kiégés megelőzésére, illetve kezelésére szolgál, de divatos a projektmenedzsment lépésről lépésre elnevezésű tanfolyam is. A paletta igen színes, már csak az iskola, vagy a pedagógus pénztárcájának mérete, illetve az azt megtöltő uniós támogatás dönti el, milyen jellegű továbbképzéseken vesz részt.
Belső szükséglet vagy külső nyomás?
Egy 1997-es rendelet szerint minden pedagógus köteles részt venni hét év alatt legalább 120 tanórás akkreditált képzéseken. A továbbképzés nem kötelező az ötven éven felülieknek, és a pedagógus oklevél megszerzését követő hét évben. Továbbá, ki lehet váltani főiskolai, egyetemi diplomával, OKJ-s képzéssel vagy szakvizsgával is. A továbbképzések terén úgy tűnik, a tanárok kedvencei közé a számítástechnika tartozik, amely messze a legnépszerűbb.
A tanár belső szükséglete dönti el milyen gyakran és milyen jellegű képzésre tart igényt. De valóban eldöntheti-e? Vagy inkább arról van szó, hogy a pedagógust az egyre növekvő igények késztetik a folyamatos továbbképzésre. Az mindenestre tény, hogy az uniós támogatásokkal finanszírozott képzési programoknak igen nagy a keletje.
Térítésmentes továbbképzések a közoktatásban
Az Egész életen át tartó tanulás programba tartoznak a Comenius névvel ellátott tanártovábbképző kurzusok. Ez az Európai Unió valamely tagállamában tartott 1-6 hetes akció intenzív kurzusain vagy szakmai és módszertani továbbképzési programjain való részvételhez nyújt egyéni ösztöndíjat a pedagógusoknak.
A Comenius keretében támogatottak az általános-, nyelvtanár-továbbképző kurzusok, külföldi nyelvtanfolyamok, a közoktatás területén működő európai program keretében, vagy egyesület által szervezett rendezvényen való részvétel. A támogatott területek közé tartozik. egy közoktatási intézményben, vagy a közoktatás területén fontos szerepet betöltő szervezetnél eltöltött szakmai konzultáció és gyakorlat, hospitálás is.
A program következő pályázati határideje 2007. október 31.
Támogatott kisebbségi pedagógus-továbbképzés
Az Oktatási és Kulturális Minisztérium 2007-ben pályázatot hirdetett az akkreditált és a szakirányú kisebbségi pedagógus-továbbképzések, valamint anyaországi nyelvi, módszertani és szaknyelvi továbbképzések megvalósításának támogatására A pályázat keretében a hazai kisebbségi oktatásban résztvevő pedagógusoknak nyújtanak lehetőséget az akkreditált népismereti, ill. nyelvi-módszertani továbbképzésekre. A cigány kisebbségi oktatásban résztvevő pedagógusok pedig roma népismereti, illetve romológiai témákat érintő akkreditált kurzusokon vehetnek részt. Jelentkezni már csak a 2007/2008. tanév második szemeszterére lehet, méghozzá október 31-ig.
Mérföldkő, de honnan nézve?
A köztisztviselői életpálya mérföldkövének számít a továbbképzési rendszer kialakítása, hiszen ezáltal lesznek képesek alkalmazkodni a hatékony közszolgáltatás és az Európai Unió követelményeihez. Bár létezik közszolgálati képzési rendszer, nem a szó hagyományos értelmében. Alatta közigazgatási alap- és szakvizsgát értenek, amit a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény vezetett be. Kötelező az alap és 2001. július elsejétől már a szakvizsga is minden felsőfokú végzettségű egyénnek. Addig, csak a vezető pozíciót betöltött köztisztviselőknek kellett letenni e szakvizsgát.
A közszférában dolgozók önképzésre, vagy egyéni igényességükre vannak utalva, ha új vagy kiegészítő szakmát tanulnának. Mivel a hivatalok többsége még nem mérte fel, hogy alkalmazottaik képzéséből haszna is származhat, nem csoda, ha nem fordítanak elég időt és pénzt erre. Természetesen a közigazgatáson belül is akadnak olyan munkahelyek, ahol a munkavállalóknak például pályázatíró, informatikai vagy nyelvtanfolyamokra adnak lehetőséget.
Mindezekkel együtt a Regionális Operatív Program az elmúlt években aratott átütő sikere megmutatta, hogy nagy az igény a továbbképzésekre. A Rop 3. 1. 2. támogatott képzési program célja volt a helyi területi közigazgatás és a területfejlesztési intézmények szakembereinek képzése, felkészítésük az európai uniós támogatások felhasználására. A térítésmentes oktatásra elsősorban önkormányzati képviselők, választott tisztségviselők, területfejlesztési intézmények, önkormányzati, állami és vállalkozókat támogató szervezetek alkalmazottai, valamint civil szervezetek munkatársai jelentkezhettek.
Jó hír, hogy idén újra indul a program, amelynek keretében várhatóan vezető-, Európa Uniós témakörbe tartozó, közigazgatási szakmai képzéseken lehet majd részt venni.
Gyimóthy Éva
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk
2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk
- Árnyalt jövőkép a magyar cégeknél: kiderült, mitől tartanak leginkább 5 napja
- HR Tehetségek 2025: Bakro-Mohácsi Krisztina 2 hete
- Kihirdették az idei BeneFit PRIZE 2025 – for Happy Employees pályázat győzteseit a Budavári Lovardában 3 hete
- Itt a megoldás a pedagógushiányra? 640 ezres bért kapnak az óvodai technikusok 3 hete
- Az amerikai dolgozók több mint fele saját zsebből fizeti a képzéseket, amiket munkáltatója nem áll 4 hete
- Az AI hetente egy teljes munkanapot megtakaríthat a dolgozóknak, ha képzik őket 4 hete
- Érzékenyítő képzést indított takarító munkatársainak a B+N Csoport 4 hete
- Hogyan teheted vonzóbbá a munkahelyedet a digitális térben? 1 hónapja
- A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY 1 hónapja
- Képzés helyett AI-ba fektetnek a munkaadók 2 hónapja
- A legtöbb dolgozójára kiterjeszti az AI-s gyorsképzési követelményt a bankcég 2 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?