kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

A Volán sofőrjeinek többsége nem kapja meg a szakmai bérminimumot

Csak markáns béremelés enyhíthet a Volánok munkaerőhelyzetén 2017-ben. A 2017. évi szakmai bérminimumot (161 ezer Ft) az autóbuszvezetők 60-70%-ának az alapbére (órabére) nem éri el - írja közleményében a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége.

A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) egyetért a kormány 3 éves bérfelzárkóztatási programjának szándékával az állami tulajdonú társaságcsoportoknál.

A szövetséghez tartozó tagszervezetek 3 éves ütemezéssel 50%-os bérfejlesztési igényt fogalmaztak meg.

A kormány 4 nagy állami társaságcsoportnál (MÁV, Posta, Volán-csoport, Víziközmű) 3 évre 30%-os bérfelzárkóztatási program mellett döntött. Az érdekvédők szerint a kormány bérkiajánlásának tükrében az első évre kell a legnagyobb anyagi erőket mozgósítani, mivel a legidőszerűbb most csillapítani az egyre drámaibbá váló munkaerő-elvándorlást.

A volános szakszervezetek tarthatatlannak tartják, hogy egy nemzetstratégiai ágazat bruttó átlagkeresete közel 30 ezer forinttal elmarad a nemzetgazdasági átlagtól. A képet tovább rontja, hogy a szakmai szintű átlagkeresetet a munkavállalói állomány 55-60 %-át kitevő autóbuszvezető jelentős túlóra-mennyisége, pótlékai és jutalékai emelik meg.

Az érdekvédők elfogadhatatlannak tartják, hogy a 2017. évi szakmai bérminimumot (161 ezer Ft) az autóbuszvezetők 60-70%-ának az alapbére (órabére) nem éri el. 926 Ft-os órabér felel meg a garantált bérminimumnak. A Volán-portfólióban 850-860 Ft az átlagórabér. A KMSZ szerint hasonlóan szerény bérezésű a javító-karbantartó állomány.

Állítják, amennyiben nem lesz markáns bérfejlesztés, erős mozgás indulhat el a képzett műszakiak körében. Ez pedig a buszok átlagéletkorát tekintve, veszélyes lehet. Ugyancsak elfogadhatatlannak tartják a szakszervezetek, hogy bérfejlesztéskor a szellemi állomány egyre inkább háttérbe szorul.

Esetükben 2016-ban 190 ezer forint bruttó átlagkereset felett kezdetben hallani sem akart a tulajdonos bérfejlesztésről.

A szakszervezetek kiemelik, hogy a szörnyű veronai buszbaleset még erőteljesebben reflektorfénybe helyezte az autóbuszvezetők fizikai, mentális, fiziológiai állapotának és az autóbuszok műszaki, esztétikai megfelelésének kérdését.

Mennyit túlóráznak a buszsofőrök, milyen munkakörülmények között végzik felelősségteljes munkájukat és milyen egzisztenciális viszonyok övezik mindennapjaikat? - sorjáznak a sarkalatos kérdések, amelyek alapjaiban meghatározzák a közúti közösségi közlekedés jövőjének feltételrendszerét.

  • 2024.07.10GDPR A HR-BEN: ADATVÉDELEM A MUNKAHELYEN Programunkon gyakorlati oldalról tekintjük át a munkaviszonnyal összefüggésben leggyakrabban előforduló kérdéseket, tipikus buktatókat és lehetséges hibákat, melyek az elmúlt 6 év során a GDPR szabályozás létrejöttét követően felmerültek.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mennyit keres egy gyártó cégnél dolgozó mérnök?

A gyártásban dolgozó mérnökök fizetései összecsúsztak az általános és speciálisabb funkciókat tekintve. Az előbbiben gyorsabban növekedtek a... Teljes cikk

Ismét nőni fog az infláció 2024-ben - mutatjuk, mi lesz a reálbérekkel!

Az infláció átmenetileg újra növekedni fog 2024-ben, a bérek vásárlóereje pedig 7,1 százalékkal fog növekedni. A GDP idén 2,4 százalékkal... Teljes cikk

A munkavállalók elégedettsége nem csak az anyagiakon múlik: friss kutatás

Nem a pénzügyi korlátok, hanem a tehetségek megtalálása a legnagyobb kihívás a cégek toborzásában. A megtartásban sem a fizetés az első számú... Teljes cikk