kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

A Volán sofőrjeinek többsége nem kapja meg a szakmai bérminimumot

Csak markáns béremelés enyhíthet a Volánok munkaerőhelyzetén 2017-ben. A 2017. évi szakmai bérminimumot (161 ezer Ft) az autóbuszvezetők 60-70%-ának az alapbére (órabére) nem éri el - írja közleményében a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége.

A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) egyetért a kormány 3 éves bérfelzárkóztatási programjának szándékával az állami tulajdonú társaságcsoportoknál.

A szövetséghez tartozó tagszervezetek 3 éves ütemezéssel 50%-os bérfejlesztési igényt fogalmaztak meg.

A kormány 4 nagy állami társaságcsoportnál (MÁV, Posta, Volán-csoport, Víziközmű) 3 évre 30%-os bérfelzárkóztatási program mellett döntött. Az érdekvédők szerint a kormány bérkiajánlásának tükrében az első évre kell a legnagyobb anyagi erőket mozgósítani, mivel a legidőszerűbb most csillapítani az egyre drámaibbá váló munkaerő-elvándorlást.

A volános szakszervezetek tarthatatlannak tartják, hogy egy nemzetstratégiai ágazat bruttó átlagkeresete közel 30 ezer forinttal elmarad a nemzetgazdasági átlagtól. A képet tovább rontja, hogy a szakmai szintű átlagkeresetet a munkavállalói állomány 55-60 %-át kitevő autóbuszvezető jelentős túlóra-mennyisége, pótlékai és jutalékai emelik meg.

Az érdekvédők elfogadhatatlannak tartják, hogy a 2017. évi szakmai bérminimumot (161 ezer Ft) az autóbuszvezetők 60-70%-ának az alapbére (órabére) nem éri el. 926 Ft-os órabér felel meg a garantált bérminimumnak. A Volán-portfólióban 850-860 Ft az átlagórabér. A KMSZ szerint hasonlóan szerény bérezésű a javító-karbantartó állomány.

Állítják, amennyiben nem lesz markáns bérfejlesztés, erős mozgás indulhat el a képzett műszakiak körében. Ez pedig a buszok átlagéletkorát tekintve, veszélyes lehet. Ugyancsak elfogadhatatlannak tartják a szakszervezetek, hogy bérfejlesztéskor a szellemi állomány egyre inkább háttérbe szorul.

Esetükben 2016-ban 190 ezer forint bruttó átlagkereset felett kezdetben hallani sem akart a tulajdonos bérfejlesztésről.

A szakszervezetek kiemelik, hogy a szörnyű veronai buszbaleset még erőteljesebben reflektorfénybe helyezte az autóbuszvezetők fizikai, mentális, fiziológiai állapotának és az autóbuszok műszaki, esztétikai megfelelésének kérdését.

Mennyit túlóráznak a buszsofőrök, milyen munkakörülmények között végzik felelősségteljes munkájukat és milyen egzisztenciális viszonyok övezik mindennapjaikat? - sorjáznak a sarkalatos kérdések, amelyek alapjaiban meghatározzák a közúti közösségi közlekedés jövőjének feltételrendszerét.

  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jólét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Lemaradtak a középvezetők – csak ennyivel nőtt a fizetésük idén

Úgy tűnik, idén a középvezetők maradtak le a legjobban a bérversenyben: átlagosan kevesebb mint 7 százalékkal nőtt a fizetésük, miközben több... Teljes cikk

Október végétől a nők már ingyen dolgoznak – de most fordulhat a kocka

Az Egyenlő Díjazás Napja idén október 27-re esik. Ettől a szimbolikus naptól kezdve olyan, mintha a nők az év végéig „ingyen” dolgoznának a... Teljes cikk

Minimálbér-emelés: több, mint bérváltozás – így hat az egész ügyviteli rendszerre

A minimálbér-emelés hatása messze túlmutat a bérek korrekcióján – az egész ügyviteli és adminisztrációs folyamatra kihat, ezért érdemes... Teljes cikk