Az attitűd a kulcs, nagy a verseny a fiatalokért: így keresi az utánpótlást a Marriott
Három-négy munkakör jut eszünkbe, ha egy szállodára gondolunk, pedig nagyjából 80-100 pozícióról beszélhetünk. Nagy a verseny a fiatalokért és több iparág vadássza a szállodában jól teljesítőket, mert ügyfélközpontúak, jók érzelmi intelligenciában. A covid után erőre kapott iparágba kellenek fiatalok, karrierváltók egyaránt. A szállodalánc most képzési programot indít Budapesten fiatal szakács aspiránsoknak.

A Marriott Internationalnek jelenleg kilenc szállodája van Magyarországon, és további három nyitása van tervben. Így a munkaerő utánpótlása kulcskérdés a cég számára. Éppen ezért fogtak össze egy projekt keretében a Budapesti Komplex Szakképzési Centrummal és a Civil Impact-tel egy képzési program összeállítására fiatalok számára. A megvalósítás ötlete két évvel ezelőtt született Pankaj Birla, a Marriott International DACH (német, svájci, osztrák) és kelet-európai alelnökének felvetése alapján, a közös munka pedig most áprilisban kezdődik kilenc diák számára, akik három hónapos képzést kapnak, többek között a Marriott főszakácsai mellett, és akik a kurzus végén akkreditált, államilag elismert szakácssegéd képesítést kapnak. A program után pedig akár állásajánlatra is esélyük lehet a szállodalánctól. A hosszabb távú terv pedig az, hogy más szakmaprofilokban is elindulnak majd képzések, a következő éppen ősztől, hasonló összefogásban.
80-100 munkakör egy hotelben
Inspiráló személyes történetek is elhangzottak a program megnyitóján: Pankaj Birla 30 éve dolgozik a cégcsoportnál, ahol annak idején, munkaközvetítőn keresztül, fizikai munkakörben kezdett. Ahogy Cameron McNeillie a budapesti Dorothea Hotel vezérigazgatójának karrierje is a konyhán kezdődött több mint 20 évvel ezelőtt. Vagyis igen változatos karriert lehet befutni, ha valaki erre nyitott és akar tanulni. A képzés és a belső karrierutak biztosítása fontos célkitűzése a HR-nek, és fontos része a szervezeti kultúrának, erősítette meg Francisca Martinez, az EMEA régió HR igazgatója is, aki azt is kiemelte, hogy ez a változatosság, a szállodák és országok közötti átjárás lehetősége, a cégen belül befutható karrierív is segíti a megtartást.
Pankaj Birla alelnök több mint 30 éve fizikai munkakörben kezdte a Marriottnál
Cameron McNeillie jelezte, hogy amikor az emberek egy szállodára gondolnak, általában három-négy munkakör jut eszükbe, pedig valójában nagyjából 80-100 munkakör van jelen egy hotelben. Így, aki itt kezdi a karrierjét az számos foglalkozásba, szakmába betekintést nyerhet, amelyekbe ráadásul átmozgásra is van lehetőség a cégcsoporton belüli átképzéssel. Vagyis a program komoly ugródeszkát jelenthet. Már a konyhában el lehet kezdeni a kapcsolatépítést, valamint kiemelten fontos a kíváncsiság és a bátorság is, mint tulajdonság – folytatta az igazgató. Hangsúlyozta, hogy a legjobban a gyakorlatban, munka közben lehet tanulni.
Szabolcs, a képzést elkezdő egyik fiatal elmondta, hogy eddig a biztosítási szakmában dolgozott az édesanyja indíttatására, amit azonban nagyon monotonnak talált, így inkább egyik szenvedélye, hobbija a konyha felé fordult, és ezért jelentkezett a programba. A diákok elmondták, hogy egy jó munkahelytől jó hangulatot, megbecsülést, türelmet várnak, fontosnak tartják, hogy értelme legyen annak, amit csinálnak, és nem árt, ha van munka-magánélet egyensúly is. Kovács Ferenc, a Budapest Marriott Executive Sou Chefje, a program egyik mentora kiemelte, hogy ebben a munkában fontos elvárás a pontosság, a munka iránti alázat és az odafigyelés.
Kovács Ferenc: Ebben a munkában fontos elvárás a pontosság, a munka iránti alázat és az odafigyelés
A diákok, ha jól teljesítenek a képzés során, akár állásajánlatot kaphatnak a cégtől. Ha csatlakoznak, onnantól a „család” részeivé válnak, mindenkinek személyre szabottan kialakítanak egy fejlesztési tervet, számos tréningprogrammal. Egy-két év után pedig akár válhatnak más területre vagy más hotelbe, országba.
Minél változatosabb készségek, annál változatosabb lehetőségek
A vendéglátóipar azért sincs könnyű helyzetben munkaerő-piaci szempontból, mert míg korábban többnyire más hotelláncokkal és a turisztikai szektorban kellett csak versenyezni a munkaerőért, jelenleg egyre több iparág próbálja levadászni a munkavállalóikat, mert hasznos készségeket birtokolnak: ügyfélközpontúak, rendelkeznek érzelmi intelligenciával – így kapóra jönnek többek közt a kereskedelemnek, szolgáltató szektornak – mondta Francisca Martinez a cég európai, közel-keleti és afrikai HR igazgatója. Nincs könnyű megoldás, ezért fontosak az ehhez hasonló programok, mert olyan fiatal tehetségeket szólítanak meg, akik nem ezen a területen dolgoztak korábban. Sokan nem is tudnak a munkalehetőségek sokféleségéről ezen a területen.
További képzési programok is futnak a szállodaláncon belül, például a Voyager program, ami fiatal vezetők fejlesztését célozza meg, vagy az Elevate, amely a hotel első vonalában dolgozókra specializál, akikből akár középvezető, menedzser is lehet. Az üzenet az, ha fejlődni akarsz, és hozzáteszed a saját befektetésedet a tanuláshoz, akkor a cég is invesztál beléd. Erre teljes stratégiát dolgoztak ki a cégcsoportban, hangsúlyozta az európai HR igazgató.
A tanulni akarás és az attitűd az alap
A HR Portal kérdésére, hogy milyen egyéb forrásokat használ a cég a toborzásra Francisca Martinez sorolta, hogy a fiatalokon kívül az érettebb korosztályokat is megcélozzák, akik értékes tapasztalatot hozhatnak, valamint fontosnak tartják, hogy a potenciális munkavállalók személyesen is kapcsolódni tudjanak a vállalathoz, ezért jelentős az egyedi történetek szerepe, amelyekkel szintén dolgoznak. Elindítottak egy kommunikációs kampányt, amelyben saját alkalmazottaik osztják meg, hogy milyen a cégnél dolgozni, milyen a közösséghez tartozni. A mottó, hogy „bármi lehet belőled ennél a cégnél, ha te is akarod.” Ezt a kampányt a járvány után indították, és bár sok minden változik a turizmus területén, az látszik, hogy az emberek utazni akarnak, élményt szerezni, és a luxus szektor háromszor olyan gyorsan növekszik, mint az egyéb területek.
Francisca Martinez HR igazgató: Nem csak fiatalokat várunk
A két top vezető arról is beszélt, hogy milyen készségeket, képességeket keresnek, mit tartanak kritikusnak az hotel businessben. Pankaj Birla az attitűdöt emelte ki. Mint mondta, ha megtalálják a megfelelő attitűddel rendelkező munkavállalókat, akkor a többit a szervezeti kultúrával és a képzéseken a kollégák megtanulják. Ha megvan a vágy a tanulásra, akkor nincs probléma – mondta. A tiranai hotel megnyitását említette példaként, ahol számos olyan alkalmazottat vettek fel, akik még soha nem dolgoztak a szállodaiparban, de mégis meg tudták ugrani a feladatot. Hangsúlyozta, hogy a megtartás – vagyis a maradó alkalmazottak – adják a szervezeti kultúra alapját, ha kevesen mennek el, akkor a kultúra „megtörténik”. A HR csapat pedig nagyon jó abban, hogy eszközöket biztosít a menedzserek számára, hogy megtartás sikeres legyen.
A nyitóképen a kerekasztal-beszélgetés résztvevői. Balról jobbra: Francisca Martinez, Pankaj Birla, Cameron McNeillie, Kovács Ferenc, Kiss Zsuzsanna (magyarországi HR igazgató)
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME
Részletek
Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
Lesz elég gyerek a szakképzésben, mi fog történni a hiányszakmákban, ki fogja megfelelő színvonalon oktatni a diákokat? Súlyos dilemmák előtt áll... Teljes cikk
Heti fizetés, étkezés és tisztálkodás biztosítása a munkahelyen és céges buszjárat. Többek között ezt biztosíthatják a cégek, a halmozottan... Teljes cikk
Az MVM Csoport új tanműhelyt hozott létre Salgótarjánban a jövő villanyszerelő szakembereinek képzésére; az idei tanévben 12 tanuló kezdte meg... Teljes cikk
- Nem a bankároknak áll a világ Londonban 1 hónapja
- Motivációs levél minta, letölthető: recruiter 1 hónapja
- Itt egy álommunka annak, aki a felhők közé vágyik 1 hónapja
- Így szigorít a kormány a vendégmunkások behozatalában 2 hónapja
- 20 munkanap bárhonnan Európából: ez a workation a Deutsche Telekom magyar leányvállalatánál 2 hónapja
- Fókuszban a hatékonyság növelése és a Z generáció - így látta az évet Kiss Zsuzsanna, a Marriott 4 budapesti szállodájáért felelős HR igazgatója 2 hónapja
- Új év, új célok - Sokan most gondolják újra karrierjüket 2 hónapja
- Évindítás felsőfokon a Hotel Ózonban: egy hely, ahol a profizmusnak a Mátra adja a hátteret 2 hónapja
- Mitől lesz valóban befogadó munkahely egy munkahely? - a Tesco megmutatja 3 hónapja
- RPO: a toborzás kiszervezése megoldás lehet az SSC-k munkaerőhiányára 3 hónapja
- Milliós fizetési ajánlattal is találkoztunk ezen a most futó állásbörzén: fotógaléria 4 hónapja