Szerző: Barna Eszter
Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 2 éve

Az oktatás és az okj szóra keresnek rá a legtöbben a Google Trends-ben

Tükrözi-e a HR és munkaerő-piaci trendeket a Google? A válasz: igen. Érdekes, hogy toronymagasan a képzésre keresnek rá a legtöbben a HR számára kulcsfogalmak közül. Messze túlteljesíti a toborzás, kiválasztás, megtartás tematikát. Az eloszlás az egész országban nagyjából egyenletes, legtöbben az okj-re, és az okj képzés kifejezésekre keresnek rá - derült ki a HR Portal Google Trends-felméréséből.

images

Most akkor mi is van ezzel a fránya munkaerőhiánnyal? Az összes szakmai fórumon, konferencián az utóbbi időben központi téma a megfelelő munkaerő rendelkezésre állásának hiánya, amely már a versenyképességet veszélyezteti, és amelyet már a cégvezetők több mint 90%-a komoly problémának tart. A HR-esek pedig azon igyekeznek, hogyan alakítsanak ki minél eredményesebb toborzási stratégiát, hogyan népszerűsítsék a vállalatukat, esetleg tartsák meg és tegyék minél elkötelezettebbé már meglévő munkavállalóikat, hogy a hiánygazdaságban ne kelljen újakat keresniük.

De tükrözi-e ezeket a HR és munkaerő-piaci trendeket a Google? Vagyis mire keresnek leginkább az emberek?

Szerencsére első keresésre a Google Trends megerősíti a várakozásainkat, vagyis az utóbbi öt évet vizsgálva például a munkaerőhiány szóra egyre többen keresnek rá, a trend 2016 tavasza óta pedig ugrásszerű növekedést mutat. A grafikon jelzőszámai 2016 május végén a korábbi értékek duplájára emelkedtek, és bár a jelentős kiugrás után némileg csökkentek, így is legalább a korábbi szint másfélszeresét mutatják. Régiók szempontjából Budapest viszi a prímet.

trends1


A munkaerőhiányt összevetjük a munka és állás szavak keresésével (amelyek alighanem a leggyakrabban keresett kifejezések, ha valaki állást keres), akkor azt láthatjuk, ha 2004-től nézzük az adatokat, hogy a gazdasági helyzettel és a munkaerő-piaci folyamatokkal összhangot mutatnak a keresések. Vagyis a 2008-cal kezdődő válság idején, amikor tömegesek voltak az elbocsátások, sokan keresték akár a munka-, akár az álláslehetőségeket. Ahogy azonban elindult a válságból a kilábalás, egyre többen tudtak újra dolgozni, a keresések népszerűsége is csökkent, nagyjából a harmadával.

trends2


Állást nagyjából dupla annyian keresnek, mint munkát, mindkét keresés népszerűsége nagyjából egyenletes és állandó 2013 óta.

trends3


Ahogy a munkaerőhiányra növekszik, úgy csökkennek a keresések a munkakeresés kifejezésre. Ugyanakkor itt nem lehet akkora negatív ugrásról beszélni, mint az előző esetben. Az 50% körüli népszerűséget, ha kisebb ingadozásokkal is, de tartja a kifejezés, és ahogy az oszlopdiagram mutatja, átlaga bőven túlteljesíti a munkaerőhiányét. A grafikonon azt is érdemes megfigyelni, hogy hogyan csökken az átlag itt is, és enyhülnek a kiugrások, ahogy a munkaerőpiac lassan elindult kifelé a válságból.

trends4


Munkaerő

Nemes egyszerűséggel a munkaerő szóra keresések még sokkal látványosabb eredményeket produkálnak, és stabilan tartja is magát a népszerűségi trend leggyakrabban 50 és 75% között.

trends5


Míg a munkaerőhiány és a munkakaresés sokkal inkább Budapest és Pest megye centrikus kereséseket jelzett, addig a munkaerő sokkal arányosabb az eloszlást mutat az egész ország területén. Ahogy a hozzá kapcsolódó kiterjesztett keresések is, amelyek leggyakrabban a kölcsönzésre valamint a közvetítésre vonatkoztak.

trends6


Ha a munkaerő szócskát csak úgy beírjuk a Google-be, 1,29 millió találatot képes listázni számunkra a kereső. Kiterjesztésében szintén a kölcsönzés, a közvetítés jeleskedik a második és harmadik helyen, negyedikként pedig a munkaerőhiány szerepel, melyre mindössze 214 ezer találatot kapunk.

A képzés toronymagasan vezet

De nézzük meg egy kicsit a HR-hez szakmailag még jobban közelítve, a teljesség igénye nélkül, hogyan állnak az olyan kifejezések, mint a toborzás, kiválasztás, képzés és megtartás.

A toborzás keresőkifejezés általában 25%-os vagy annál alacsonyabb népszerűséget mutat, egy érdekes kiugrással 2016 őszén, amikor háromszorosára nőtt az érdeklődés a témában. Ha maradunk az ötéves időtartamban, akkor Borsod-Abaúj-Zemplén megyében érdeklődtek a legtöbben iránta, a kapcsolódó lekérdezésekben pedig a Jabil jelenik meg mint a legnagyobb érdeklődésre számot tartó kifejezés, így alighanem a cég egy visszhangot kiváltó, és ezért kereséseket generáló kampányt folytathatott, hogy az élre tört.

trends7


Az összehasonlító grafikon szerint toronymagasan a képzés vezet a fenti, a HR számára kulcsfogalmak közül. Olyannyira, hogy népszerűségben messze túlteljesíti a toborzás, kiválasztás, megtartás tematikát. Ráadásul az eredmények azt mutatják, hogy az eloszlás az egész országban nagyjából egyenletes, legtöbben az okj-re, és az okj képzés kifejezésekre keresnek rá.

trends8


trends9


trends10


A kiválasztás azért trükkös, mert a szót elsősorban a valóságsós kiválasztás viszi, ebből is leginkább a Való Világ, így a kifejezés HR szakmai túlsúlyán még „dolgozni” kell.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Munkaerő-kisokos nagyvállalatoknak 7 lépésben

A vállalatok egyre nagyobb kihívásokkal találják szembe magukat, ha a szakképzett munkaerő megtalálásáról van szó. Ma már elengedhetetlen, hogy a... Teljes cikk

Szabadságolás igazságosan

A nyári szabadságolás gyakran okoz fejtörést az egyébként is munkaerőhiánnyal és fluktuációval küszködő termelő cégeknek. Hogyan lehet... Teljes cikk

100 ezerrel emelkedett az alkalmi munkások száma

2019 júniusában a bejelentett alkalmi munkások száma elérte a 269 ezret, míg 5 évvel korábban ez 166 ezer volt - írja a nyomtatott Világgazdaság. Teljes cikk