kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Hogyan tehetünk eleget minden dolgozó hőigényének?

A modern munkahelyeknek sokféle kihívással kell szembenézniük, legyen szó az energiahatékonyságról, a versenytársak növekvő számáról, vagy éppen a dolgozók jóllétének biztosításáról. Talán nem is gondolnánk, de ez utóbbi szempontjából igen sokat számít, hogy a munkavállalók mennyire elégedettek az irodai körülményekkel, például a helyiségek hőfokával. Ez ráadásul egy olyan kérdés, ami az egész évet meghatározza: télen a fűtésre, nyáron a hűtésre kell kiemelt figyelmet fordítanunk.

Hogyan tehetünk eleget minden dolgozó hőigényének?-

Nehezítő tényező, hogy a különböző emberek különböző hőigénnyel rendelkeznek: míg néhányan inkább a melegebb környezetet részesítik előnyben, másoknak hideg szobában kell dolgozniuk ahhoz, hogy hatékonyan tudják végezni a feladataikat. Hogyan lehet tehát kielégíteni minden dolgozó hőigényét, és egyensúlyt teremteni az irodai környezetben? Nézzük meg!

Rugalmas hőszabályozás

Az egyik legfontosabb lépés az, hogy rugalmas hőszabályozási lehetőségeket biztosítsunk az irodában. A modern klímaberendezések és fűtőberendezések lehetővé teszik, hogy az egyes helyiségek hőmérséklete könnyen állítható legyen az alkalmazottak igényeinek megfelelően. Egy olyan rendszer bevezetése, amely lehetővé teszi a dolgozók számára, hogy személyre szabják a hőmérsékletet a saját munkaterületükön, jelentősen javíthatja a munkahelyi kényelmet és a teljesítményt, így összességében mindenki jól jár.

Ha modern berendezésekről beszélünk, akkor mindenképpen meg kell említenünk a zöld lehetőségeket, például a napelemeket és hőszivattyúkat. Amennyiben ilyesmiben gondolkodunk, érdemes igénybe venni a napelem- és hőszivattyú-kalkulátorok segítségét, hogy lássuk, nagyjából milyen berendezésre lesz szükségünk. A tervezéskor, illetve beépítéskor pedig külön figyelmet fordíthatunk a személyre szabhatóságra – szem előtt tartva a fenntarthatóságot is!

Kommunikáció és rugalmasság

Fontos, hogy az alkalmazottak nyíltan kommunikálhassanak a hőmérséklettel kapcsolatos igényeikről, hiszen naponta 6-8 órát töltenek el az irodában. A vezetőségnek pedig figyelembe kell vennie ezeket az igényeket, és lehetőség szerint megpróbálni rugalmasan reagálni ezekre. Például: ha egy csoportnak hideg van, míg egy másik csoport melegnek érzi a helyiséget, meg lehet próbálni újrarendezni a munkaterületeket.

Testre szabott megoldások

Nem minden dolgozó ugyanolyan, és ez vonatkozik a hőigényekre is. Lényeges, hogy az irodában olyan környezetet teremtsünk, amely lehetővé teszi a dolgozók számára, hogy testre szabják a környezetüket a saját, egyedi igényeiknek megfelelően. És itt nemcsak a saját dekortárgyak vagy a kedvenc növényeik elhelyezésére gondolunk, hanem a hőszabályozásra is. Adjunk lehetőséget arra, hogy a munkavállalók fűtő- vagy hűtőberendezéseket használjanak, amennyiben szükséges, de az öltözködési szabályokat is érdemes rugalmasabban kezelni, különösen a szélsőséges időjárási körülmények között. 

Hőszigetelés

Az irodahelyiségek hőszigetelésére és a megfelelő szellőzésre is kiemelt figyelmet kell fordítani. A jó szigetelés segíthet abban, hogy fenntartsuk a stabil hőmérsékletet az év minden szakában és ne legyenek nagy hőmérséklet-különbségek az iroda különböző pontjain. Például hiába számoljuk ki egy hőszivattyú-kalkulátor segítségével, hogy mekkora az iroda hőigénye, ha emellett könnyelműen bánunk a nyílászárókkal. 

Ugyanakkor a megfelelő szellőztetés fontosságát is ki kell emelnünk: ez biztosítja a friss levegő áramlását, ami elengedhetetlen a munkahelyi kényelem és hatékonyság szempontjából. Nem mindegy azonban, hogy az egyes évszakokban mikor és hogyan szellőztetünk. Nyáron például érdemes estére nyitva hagyni az ablakokat, majd reggel, a munka megkezdése és a forróság betörése előtt bezárni azokat. 

Tájékoztatás

Vezetőként elengedhetetlen, hogy tájékoztassuk az alkalmazottakat a rendelkezésre álló hőszabályozási lehetőségekről. Emellett arra vonatkozóan is adjunk iránymutatást, hogy milyen módon tudják jelezni, ha esetleg valamilyen problémájuk akad ezen a téren. 

Folyamatos monitorozás

Végül, de nem utolsósorban lényeges, hogy folyamatosan értékeljük az irodai hőmérséklettel kapcsolatos helyzetet, és szükség esetén javítsunk azon. Ez magában foglalhatja a dolgozóktól rendszeresen begyűjtött visszajelzéseket, a következetes karbantartást és felülvizsgálatokat a fűtő- és klímaberendezésekkel kapcsolatban, valamint az irodai környezet általános kényelmét és a hatékonyságát érintő további intézkedéseket.

A kielégítő munkahelyi hőmérséklet biztosítása tehát kulcsfontosságú a dolgozók kényelme és teljesítménye szempontjából. A rugalmas megoldások és a nyitott kommunikáció segíthetnek abban, hogy minden dolgozó számára megfelelő környezetet teremtsünk, és elősegítsük a kellemes közérzetet, ezáltal pedig a hatékony munkavégzést az irodában.

 

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nem hívtak időben mentőt munkatársukhoz, elítélték őket

Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk

Már parlamenti vitán a 14. havi nyugdíjról szóló törvényjavaslat

A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a... Teljes cikk

NAV: eddig kell bevallani és befizetni a globális minimumadó előlegét

A multinacionális vállalatcsoport vagy a nagyméretű belföldi vállalatcsoport belföldi csoporttagjaira vonatkozó, elismert belföldi kiegészítő adó... Teljes cikk