Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 7 hónapja

Informátoraik eltitkolása miatt mondtak fel a Kommerszant újságíróinak

Forrásaik eltitkolása miatt mondott fel a Kommerszant című tekintélyes orosz gazdasági-politikai napilap tulajdonosa két újságírónak, holott az információ forrásának feltárása az orosz médiatörvény szerint csak bírósági adatigénylés esetén kötelező. Ez derült ki a Kommerszant azon munkatársainak közleményéből, akik az elbocsátott társaik iránti szolidaritásból hétfőn távoztak a laptól - írja az MTI.

Ivan Szafronov különtudósító és Makszim Ivanov rovatvezető-helyettes munkaviszonyát azért szüntette meg Vlagyimir Zselonkin főszerkesztő, mert elutasították, hogy felfedjék az április 17-én megjelent cikkükben szereplő informátoruk kilétét. A cikkben meg nem nevezett forrásra hivatkozva azt állították, hogy Valenytina Matvijenko, az orosz parlament felsőházának elnöke lemondásra készül, utódja pedig Szergej Nariskin, a Külső Hírszerző Szolgálat (SZVR) igazgatója lehet. Zselonkin szerint a kifogásolt írás "nem felelt meg a kiadó által támasztott követelményeknek".

Az elbocsátásuk miatt hétfőn a politikai rovat mind a 11 tagja és Gleb Cserkaszov főszerkesztő-helyettes is távozott a laptól. A tiltakozók ugyan június 15-i hatállyal szándékoztak felmondani, de belépőiket már kedden letiltották. A nap folyamán a Kommerszant 203 munkatársa egy, a Facebookon közzétett közös állásfoglalásban az oroszországi szólásszabadság megsértésének minősítette a történteket.

A Kommerszant kiadójának tulajdonosa 2006 óta az Oroszországban és Nagy-Britanniában is a leggazdagabbak közé tartozó Aliser Uszmanov milliárdos, aki sajtójelentések szerint bizalmas kapcsolatokat ápol az orosz legfelső politikai vezetéssel.

A főszerkesztő a BBC orosz nyelvű kiadásának kijelentette, hogy döntésével kapcsolatban sem a kormány, sem a tulajdonos nem gyakorolt rá nyomást. Uszmanov szóvivője azt mondta, hogy a tulajdonos személyi kérdésekben nem dönt a lapnál, és nem avatkozik bele a szerkesztőség irányvonalába. A házelnök szóvivője pedig a Govorit Moszkva rádiónak nyilatkozva úgy vélekedett, hogy Matvijenkónak nincs oka megszólalni az ügyben. Ivan Sztresinszkij, a Kommerszant igazgatótanácsának elnöke a The Bell című orosz ellenzéki kiadványnak nyilatkozva feltételezte, hogy a házelnök esetleges távozásáról szóló cikk külső megrendelésre születhetett. Az orosz elnök emberi jogi tanácsa és Oroszország Újságíró Szövetsége az üggyel kapcsolatban aggályainak adott hangot.

A lap 35 újságírója 2011 végén nyílt levélben "megfélemlítéssel" vádolta meg Uszmanovot két kiadói vezető elbocsátása miatt. A felmondás oka egy cikk volt, amely a jelek szerint sérelmes volt az abban az időben a miniszterelnöki tisztséget betöltő Vlagyimir Putyin számára.

MTI
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter