Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 7 éve

"Jóban vagyunk a HR-esekkel"

images

- Mennyire stabil ma az Erzsébet-utalvány helyzete a béren kívüli juttatások piacán?

- A 2012-es induló év a cafeteriapiac számára nagy változást hozó év volt. A különösen az év elején tapasztalt fenntartások, kétségek mára elmúltak, a 2013-as évre a piacon egyfajta elégedettség alakult ki az eredeti termékkel, az étkezési célokra felhasználható utalvánnyal, és úgy tűnik, az új típusú utalványokkal kapcsolatban is, amelynek eredményeképpen azt mondhatom, hogy biztos lábakon állunk a piacon.
Kocsmár Kornél

- Mi volt az idei év legnagyobb feladata?

- Az évforduló előtt már gondolkodtunk a fejlesztéseken, így az új adóévben, 2013. év elején három terméket vezettünk be. Természetesen ezek is béren kívüli juttatások, tehát bővítettük a termék-portfóliót, az Erzsébet-utalvány családot. Ezáltal lehetővé tettük, hogy teljes cafeteria-megoldást kínáljunk az ügyfeleinknek.

- Ezek mennyire lettek sikeresek? Népszerű az Iskola, az Ajándék és a Szabadidő Erzsébet-utalvány?

- Minden új utalványunk esetében jól azonosítható ciklikusságot lehet felfedezni. Az Iskolai Erzsébet-utalvány megrendelése a nyári időszakban jellemző, mivel szeptember már a felhasználás időszaka. Június-július hónapban szép eredményt ért el az Iskolai Erzsébet-utalvány, elégedettek vagyunk vele. Az Ajándék Erzsébet-utalvány megrendelésekre jellemző időszak az év vége, mivel a kiskereskedelmi forgalomhoz igazodva ilyenkor indul az ajándékozáshoz kapcsolódó értékesítés dömpingje. Eredményt egyelőre nem mondanék, de a görbe emelkedik. A harmadik újdonság pedig a Szabadidő Erzsébet-utalvány. Úgy érzem, hogy várakozáson felül teljesített, de nyilván a másik két utalványhoz képest a forgalma szerényebb, illetve az éven belüli eloszlása stabilabb.

- A Szabadidő Erzsébet-utalvány miben különbözik a SZÉP-kártyától?

- Teljesen más helyeken lehet felhasználni. Gyakorlatilag az 50 ezer forintig adómentesen adható juttatások körében két szolgáltatási területen lehet fizetni az utalvánnyal: sportesemények, valamint kulturális rendezvények - például múzeum, színház - belépőjegyének megvásárlására is lehetőséget biztosít. A legfőbb különbség a két béren kívüli juttatás között, hogy míg a SZÉP-kártya szabadidő zsebe aktív sportolási lehetőségre használható fel, addig a Szabadidő Erzsébet-utalvány kizárólag sportesemények, sportrendezvények belépőjegyének, bérletének finanszírozására alkalmas.

- Tudják-e, hogy összesen hány munkavállalóhoz jutnak el?

- Ez az a szám, amit a megrendelés jellegzetességei miatt nagyon nehéz egy adott időpillanatban megmondani. A mai napig több mint 2 millió fő számára biztosítottunk már Erzsébet-utalványt, a stabil havi szinten visszatérő megrendelők száma is e körül van. Az év vége a kiemelt időszak nekünk, mert sok munkáltató van, aki az addig fel nem használt keretből év végén rendel utalványt, ezért az év utolsó két hónapja értékesítés szempontjából kiemelt időszak.

- Azt tudják-e, hogy jellemzően mekkora, és mely területen tevékenykedő cégek rendelnek Erzsébet-utalványt?

- Azt látjuk a megrendelési adatokból, hogy a teljes magyarországi vállalati spektrumot lefedi a megrendelő munkáltatók köre. Vannak benne igazán nagy cégek, több tízezer főt foglalkoztató, versenyszférában jelen lévő vállalkozások, a közszférából is több ezer főt foglalkoztató munkáltatók a megrendelőink. De mellettük a kicsi, néhány fős cégek is a megrendelőink között vannak.

- Feladatuk-e, hogy Önök érjék el a cég HR-eseit, próbálják-e őket meggyőzni arról, hogy emeljék be a kínálatba az Erzsébet-utalványt?

- A vállalkozások elérése két szempontból is fontos, hiszen a megrendelőink köre folyamatosan változik: így voltak, akik csak tavaly rendeltek, idén nem. Voltak, akik az elmúlt évben még nem voltak megrendelőink, de ma már igen. Béren kívüli juttatást nem minden munkáltató tud biztosítani, illetve akar adni. Akik azért nem adták, mert nem volt róla információjuk, nem gondoltak rá, őket fel kell keresnünk. Ahogy azokat is, akik tavaly rendeltek, de idén nem, hiszen ők nyilván potenciális vásárlók. Az új termékekről viszont minden, meglévő ügyfelünket tájékoztatjuk. Az értékesítésnek jelentős hatása van arra, hogy milyen eredményt érünk el. Ez azért fontos, mert az Erzsébet-utalvány forgalmazásának eredménye biztosítja az Erzsébet-program megvalósítását, és az akkor tud sikeres lenni, ha minél nagyobb az értékes volumene.

- Ön szerint a cégek HR-esein múlik, hogy milyen cafeteria elemekhez nyúlnak?

- Igen, ők a legfontosabbak nekünk a vállalkozás oldaláról, azt szoktuk mondani, hogy az értékesítőinknek több ezer könyvelővel, gazdasági és HR-vezetővel kell jóban lennie. A vállalkozás szerkezetétől, nagyságától függ, hogy épp HR-vezető, könyvelő, vagy gazdasági vezető az a személy, aki döntéshozó ebben a kérdésben, és mint olyan, fontos nekünk. Célunk, hogy őket elérjük, de az is lényeges, hogy olyan eszközöket adjunk a kezükbe, melyek megkönnyítik a munkájukat. Egy eszközt, mellyel egy nagyobb munkáltatónál a cafeteria-igényléseket könnyen ki tudják töltetni, be tudják gyűjteni, tehát az egész megrendelés gördülékenyebb lesz. Erre vezettünk be egy új, internet alapú szolgáltatást, amelyen keresztül a munkáltatók nyilatkoztatni tudják a munkavállalóikat, össze tudják gyűjteni az igényeket, ezzel egyszerűbbé válik a megrendelés.

- Hogyan alakult idén az elfogadóhelyek száma?

- Közel 55 ezer elfogadóhellyel rendelkezünk, ez a teljes Erzsébet-utalvány családra, azaz az ötfajta utalványra vonatkozó elfogadói hálózat összlétszáma. Azonban, bár ez egy fontos mérőszám, nem az egyetlen paraméter. Nemcsak az elfogadóhelyek mennyisége fontos, hanem a minősége is. A minőségi paraméterek alatt érthetjük, hogy az adott elfogadóhely mennyire elterjedt országosan, tehát egy munkavállaló milyen könnyen érheti el, illetve azt, hogy az elfogadóhelyek képviselik-e az adott utalványra vonatkozó vásárlási szokásokat. Hogyha ezen paramétereket nézzük, amelyeknek egy része mérhető, más része szubjektíven megítélhető, akkor én azt gondolom, hogy olyan országos lefedettségű, megfelelő minőségű és olyan kínálattal rendelkező elfogadóhely-hálózattal rendelkezünk most, amelyik bármely munkavállaló szempontjából megfelelő választási lehetőséget nyújt: van diszkont áruházlánc, nagykereskedelmi hálózat, és fontos, hogy az összes magyarországi településen létezik elfogadóhelyünk.

- Melyek a további terveik, hová lehet még bővülni?

- Ha elfogadóhelyekről beszélünk, akkor a bővítésnek van egy ésszerű üteme. Remélem, hogy az elterjedtséggel és a minőséggel felhasználóink elégedettek. Két szinten szeretnénk fejlődni: egyik, hogy a munkavállalók még könnyebben elérjék az elfogadóhelyeket, másik pedig, hogy bizonyos előnyökhöz is jussanak, ha utalványt használnak. Ezért egy mobiltelefonos alkalmazást fejlesztettünk ki, amely januárban indul. Ezzel az applikációval az elfogadóhely-hálózatot akarjuk könnyen láthatóvá tenni: ha valaki közvetlen környezetében adott típusú utalványhoz keres elfogadóhelyet, akkor ezzel a térképes alkalmazással könnyen megteheti majd. És ugyanez az alkalmazás segíti majd a cafeteria elképzeléseinek összeállításában, és hogy az adott évben rendelkezésére álló keretet hogyan kívánja felosztani; harmadik funkciója pedig, hogy a vonalkódok alapján az utalványok eredetiségét tudja majd ellenőrizni. A másik célunkat, azaz az Erzsébet-utalványok mellé adható egyéb kedvezményeket tekintve, bizonyos utalványtípusainkhoz kuponakciókat vezettünk be, ezek hosszabb-rövidebb ideig egy adott termékkör vagy elfogadóhely esetében plusz kedvezményekhez juttatják az utalvány tulajdonosát.

- Új típusú utalványok bevezetésén gondolkodnak?

- Jelen pillanatban, a jogszabály adta lehetőségek mellett úgy érzem, kimerítettük azoknak a fajta utalványoknak a lehetőségét, ami a mi üzleti érdekünkben áll.

- Elképzelhetőnek tartja, hogy a közeljövőben lesz elektronikus alapú Erzsébet-utalvány?

- A cafeteria piac forgalma alapvetően kétféle utalványtípus között oszlik meg. Ezeknek egyike az elektronikus utalvány, tipikusan a SZÉP-kártya, de például az egészségpénztáraknak is van elektronikus kártyája. Mi még nem vezettük be, azt gondoljuk, hogy megvan a megfelelő pillanat, amikor ennek a bevezetését érdemes komolyan megfontolni. De ez a pillanat még nem jött el.
  • 2020.11.17Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE A Toborzás a LinkedIn-en és a Facebookon 1 napos workshopon délelőtt kérdést kaphat LinkenInnel kapcsolatos kérdéseire, szó lesz továbbá a vállalati oldal fontos elemeiről, karrieroldalról és oldal-analitikákról. Délután példákkal színesítve ismerkedhet meg a kampánykezeléssel, kapcsolati háló felépítésének kérdéseivel és egyéb, Facebookkal kapcsolatos funkcióval. Részletek Jegyek
  • 2020.11.23Művezető képzés A művezetők szakmai továbbképzése a vezetői feladataik eredményes és hatékony ellátására. A résztvevők vezetői, problémamegoldási és termelékenységfejlesztési készségeinek fejlesztése konkrét feladatokon, szituációs játékokon, esettanulmányokon keresztül. Részletek Jegyek
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A 2020-as cafeteria piacát is átírja a koronavírus-járvány

A koronavírus-járvány a cafeteria-juttatások piacán is rendkívüli helyzetet eredményezett. Teljes cikk

Rárepültek a cégek az elektromosautó-támogatásra

Közel 800 vállalkozás és mintegy 700 magánszemély pályázott környezetkímélő elektromosautó-vásárlási támogatásra. A nagy érdeklődés miatt... Teljes cikk

Változások a cafeteria juttatások számfejtésében

A SZÉP kártya juttatások munkáltatónként külön számítanak, derül ki a NEXON bérszámfejtőknek célzott jogszabály-értelmezéséből. Teljes cikk