Milyen lenne az ideális munkahelyed?
Több, mint 20 000 gyerek rajzolta le, szerte a világon, hogy mi szeretne lenni, és miért az a foglalkozás álmai hivatása. Több szervezet fogott össze a projekt megvalósítása érdekében, amelynek célja, hogy jobban megértsék a munkát övező nemi sztereotípiák kialakulását már gyerekkorban. Jelenleg is folyik Davosban a Világgazdasági Fórum ülése, a cikk is ennek nyomán született a WEForum.org-on.
Több, mint 20 ezer pályamű érkezett, többek között Ausztráliából, Bangladesből, Fehéroroszországból, Indonéziából, Kínából, Kolumbiából, Oroszországból, Pakisztánból, Romániából, Svájcból, Ugandából, Zambiából.
- A rajzokból kiderült, hogy a nemi sztereotípiák már nagyon fiatal kortól hatással vannak a választásra, minden országban.
- A karriervágyak már 7 kor körül kialakulnak, és keveset változnak 17 éves korig.
- A család, a TV, rádió és a filmek vannak a legnagyobb hatással a gyerekek választásaira.
- A gyerekeknek már igen korán szüksége lenne karrier-példaképekre. Kevesebb, mint 1% találkozik mindössze példaképével az iskolai pályaorientációk során.
- A gyerekek karrierelképzeléseinek nem sok köze van a munkaerőpiac valódi szükségleteihez, és ez nem csak fiatalabb korukban van így, hanem gyakran a tinédzserek körében is.
- A fejlődő országokban a gyerekek gyakrabban vágynak diplomás hivatásra, mint a fejlett országokban.
Néhány éve zajlott olyan külföldi próbálkozás, amelynek keretében minél több önkéntest próbáltak megszólítani a munkaerőpiac minél szélesebb köreiből, hogy menjenek el a helyi iskolákba, és mutassák be a munkájukat, beszéljenek a karrierükről. A gyerekek kis csoportokban kérdezhettek az önkéntesektől, így betekintést nyerve a munka világába. Mindez szélesítette számukra a választási lehetőségek tárházát, és azt is felmérhették, hogy amit tanulnak, annak milyen relevanciája lehet a jövőben. (Magyar iskolákban is van példa rá, hogy pályaorientáció keretében szülők, volt diákok stb., beszállnak a gyerekek érdeklődésének felkeltésébe azzal, hogy mesélnek saját hivatásukról, foglalkozásukról.)
Ma már a technológia is segíthet abban, hogy az önkéntesek, ha nem is személyesen, de minél könnyebben eljuthassanak az iskolákba. Már létezik olyan online rendszer, ami már működik az Egyesült Királyságban, és bevezetés alatt van Ausztráliában és Kínában, amelyen keresztül a gyerekek olyan foglakozásokra láthatnak példákat, akikkel személyesen nem lett volna esélyük találkozni. A variációk változatosságától remélik a szakemberek a nemi sztereotípiák leépülését is, hiszen így a gyerekek nem csak a közvetlen környezetükből látják majd az inspiráló példákat.
A cikk az OECD oktatási igazgatóját idézi, Andreas Schleicher szerint, a példaképek hiánya, és egyáltalán a tudás hiánya a változatos álláslehetőségekről különösen a hátrányos helyzetű gyermekek esetében probléma. Így fontos lenne, hogy a gyerekek gazdasági és szociális hátterükre tekintet nélkül megismerkedhessenek változatos foglalkozásokkal, hogy tisztában legyenek azzal, hogy milyen lehetőségek állnak előttük. Erre a kormányoknak és politikai döntéshozóknak is nagyobb figyelmet kellene fordítaniuk, annak érdekében, hogy a megfelelően képzett, modern munkaerőforrás álljon rendelkezésükre.
A felmérésben résztvevő szervezetek: OECD Education and Skills, UCL Institute of Education, TES and the National Association of Head Teachers
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
A vállalati nyelvoktatás ma már alapvető eszköze a cégek fejlődésének, hiszen az angol vagy német nyelvtudás nélkülözhetetlen a nemzetközi... Teljes cikk
Egyre-másra jelentik be a cégek az idei béremelési megállapodásaikat, de mi van azokon a helyeken, ahol nincs automatikus emelés, vagy szakszervezet,... Teljes cikk
- 5G-távirányítású járművek és autókamrás tesztelés a holnap női mérnökeivel 2 hete
- Minden második tanár 50 éves vagy idősebb 3 hete
- Ezt az 5 tippet érdemes megfogadni, hogy versenyképesek maradjunk a munkaerőpiacon 3 hete
- Ezek a munkavállalás fő kritériumai a lengyel fiatalok számára 1 hónapja
- A kutyás inkább vezető, a macskás keményebben dolgozik? Mit árul el a háziállatunk a munkánkról? 1 hónapja
- Munkahelyi hatékonyság növelése szinte ingyen 2 hónapja
- Nők és pénz 2 hónapja
- Ingyenes AI képzés indul pedagógusoknak 2 hónapja
- Vészjósló számok - Tovább nőtt a korai iskolaelhagyók aránya Magyarországon 2 hónapja
- A képzési idő beleszámít a munkaidőbe? 2 hónapja
- Lesújtó eredmények a magyar egészségügy és oktatás helyzetéről 2 hónapja